Tévé: ezt nézzük 2007-ben

Vágólapra másolva!
Minden évben eljön az a pillanat, amire várnak a nézők, a tévécsatornák és a multinacionális cégek - a pillanat, amikor bejelentik az ősszel induló vadonatúj tévésorozatokat, melyeket nézhetünk heti rendszerességgel és melyek reklámszüneteiben a multik elkölthetik vérrel és verítékkel megkeresett reklámmilliárdjaikat. Az új sorozatoknak természetesen nincs még magyar címe, a nem dőlt betűvel szedett fordításaink csak a könnyebb értelmezés kedvéért születtek.
Vágólapra másolva!

Amerikában tévés szakmai szempontból a május a legfontosabb hónap, hiszen ekkor dől el számtalan kérdés, melyekre a fő tévés csatornák ősztől érvényben lévő új műsorrendje ad választ. Megtudhatjuk, hogy mely sorozatok folytatását vehetjük biztosra, mint ahogy az is kiderül, hogy mely szériák búcsúznak el örökre a tévék képernyőitől rajongói siránkozások és jajveszékelések mellett, hogy aztán a lelkes fanklubok és honlapok teljesen hatástalan petíciókkal gyűjtsenek aláírásokat annak reményében, hogy hátha a csatorna a sirámok hatására meggondolja magát.

Májusban óriási a helyezkedés, megy a nagy lobbi, hiszen az áprilisban befejeződő pilot-szezonban átlagosan 20-30 pilótafilmet, vagyis bemutató epizódot, ismertebb nevén első részt kapnak kézhez a csatornák, hogy azokból döntsék el, hogy mely érdemli meg azt a megtiszteltetést, hogy további részek készülhessenek el az ősi startra. Akik nem kapják meg a felkérést, azok bandukolhatnak vissza ismét a castingokra, hogy esetleg epizodistaként bekerüljenek már folyó sorozatokba vagy esetleg tűkön ülve kivárják, hogy újabb produkció pilotjában részt vehessenek. Mindig érdemes böngészni a nagy nevek listáját - idén például olyan ismert színészek pilotjai válnak idővel az enyészet martalékául, mint Sean Bean (A Gyűrűk Ura), Catherine Bell (JAG), Sherry Stringfield (Vészhelyzet), David James Elliott (JAG) vagy Ving Rhames (Kojak).

A tévés világban megfigyelhető, hogy két éve elindult egy újfajta mozgalom a sorozatok terén, melyet természetesen a Lost - Eltűntek hatalmas kritikai és közönségsikere alapozott meg. A hagyományos történetmesélési modellel szakító, úgynevezett "high concept" sorozatok már a mostani évadban is feltűntek, leginkább a sci-fi műfajának mezsgyéjén (lásd az itthon is vetített Rejtélyek városa), de tömeges elszaporodásuk idén várható.

Nagy elgondolások, érdekes ötletek - és persze az ember nem tudja előre, hogy mire is számíthat, hiszen ki gondolta volna, hogy a Lost például úgy lesz sorozattá kalapácsolva, hogy minden egyes részben a szigeten való történéseket körbeölelik az egyes karakterek múltjáról szóló visszaemlékezések. Hasonló koncepcióval fog indulni a tervek szerint a Lost és a Született feleségek anyacsatornájának, az ABC-nek az egyik új sorozata, a The Nine (A kilenc). A sorozat kilenc emberről szól, akik részt vesznek egy bankrablásos túszdrámában, mely majd két napig tart, majd onnan épségben kikerülve azon kapják magukat, hogy az életük a bent történt szörnyű események hatására gyökeresen megváltozik. A csattanó az a történetben, hogy mi, a kedves nézők nem tudjuk, hogy mi is történt a bankban - ezért a sorozat azt a feladatot is felvállalta, hogy miközben megismerjük a kilenc főszereplő poszttraumatikus stresszel és egyéb tünetekkel járó túszejtés utáni életét, minden egyes részben visszaemlékezések segítségével újabb és újabb reveláció erejével ható részletek derülnek ki a krízis közben történtekről.

abc

ABC: The Nine

Ugyancsak nagyvonalú koncepciónak számít a Heroes (Hősök), amely elgondolása cseppet hasonlít az idehaza is vetített 4400 című scifi-sorozatéra, ugyanis arról szól, hogy bizonyos emberek hirtelen arra ébrednek, hogy képregényhősöket meghazudtoló szuperképességek birtokába jutottak, és lassan körvonalazódik egy mindent képzeletet meghaladó terv, miszerint ők a világ megmentésének kulcsai. Nem marad le ötlet szintjén a Jericho című sorozattervezet sem, ahol is egy kansasi kisváros lakói életét kísérhetjük figyelemmel egy nukleáris támadás által nagyrészt megsemmisített Amerikában.

Hasonlóképpen nagyon népszerű volt az idei elfogadott sorozatok között a különféle összeesküvés-elméletekkel babráló elképzelések. Az akciódús, "semmi sem az, aminek látszik" vonalon indul el ősztől majd az NBC Kidnapped (Elrabolva) című drámája, mely a címében hordozza a történetét, hiszen egy gazdag család leánykájának elrablását követhetik a nézők hétről hétre figyelemmel. Ugyancsak hasonló, emberrablásos tematikával próbál majd nézőket hódítani a FOX-on a Vanished (Nyomtalanul eltűnve)című sorozat, amelyben - ki hitte volna - egy emberrablás felgöngyölítését kísérhetjük figyelmes tekintetünkkel.

cbs

CBS: Jericho

Nem ritka, hogy különböző csatornák hasonló tematikájú sorozatokkal próbálnak sikerre jutni, ezzel is gyakran keresztbe téve egymásnak. Az viszont már elég ritka, hogy ugyanazon csatornán akad két teljesen hasonló történettel rendelkező sorozat. Az NBC már év közben, csakis a készítő személye miatt, mondhatni vakon megvette Aaron Sorkin, Az elnök emberei készítőjének új sorozat-ötletét, a Studio 60 on the Sunset Strip-et. A csatornák közti licitálás megnyerése után még a tévétársaság azt is vállalta, hogy ha idő előtt kerülne le a műsorról a széria, akkor busás kártérítést fizet a készítőknek. A Studio 60 egy szkeccs-show, vagyis vicces jelentekből álló tévéműsor kulisszái mögé enged betekintést a 42 perces játékideje alatt. Odakint a műfajt a Saturday Night Live vitte és viszi sikerre immáron harminc-egynéhány éve, itthon Antal Imre számít a Szeszélyes évszakok-kal a hasonszőrű szórakoztatás apostolának. Az érdekes az egészben, hogy maga Tina Fey, a Saturday Night Live című műsor az egyik készítője is úgy gondolta, hogy éppen 2006/07-re kell sorozatot fabrikálnia, és mit ad isten, ő is egy szkeccs-show kulisszái mögé akar betekinteni a 30 Rocks című sorozatával, igaz, csak félórás formátumban. Két híres készítői csatája - az egyik oldalon a szereplők között a Jóbarátok népszerűségén lovagoló Matthew Perry, míg a másikon Alec Baldwin. Érdekes csata lesz, az egyszer biztos.