Már tudják, mit nézünk 2007 őszén

Vágólapra másolva!
Sokan megelégednek azzal, hogy bekapcsolják a tévét, megnézik az esti drámát, magukhoz veszik a kellő romantika-adagot, a lövöldözés-dózist, majd ágyba bújnak, és nem törődnek azzal, honnan került az asztalukra a kenyér és a főzelék, tévéjükbe a sármos nyomozó és a vonzó medika. Megvizsgáltuk a beszerzés folyamatát: honnan, mikor, hogyan és miért vásárol az RTL Klub és a TV2, mi alapján döntik el, mit néz majd 1,5-2 millió magyar? A két nagy kereskedelmi tévé programigazgatóit kérdeztük.
Vágólapra másolva!

Az átlagos tévézőnek elég annyi, hogy kiráncigálja a kisded vagy a kutya szájából a gyűrött tévéújságot, ellenőrzi, mi lesz este, megnézi az adást, elszopogat egy sört, elmajszol egy zacskó ropit, majd ledől. Mi ennél kíváncsibbak vagyunk: aki tudatos fogyasztó, akit érdekel, hogy miből készül a kolbász, mit tartalmaz a fejfájás elleni gyógyszer, hol gyártották a csokit vagy milyen tisztasági törvény alapján készült a söre, azt talán érdekli a tévéfilmek, sorozatok beszerzésének a módja is. "Kérek egy évadnyi izgalmas krimit, tucatnyi részt valami röhögős sitcomból, és tegyen még rá pár tini-vígjátékot, de ne zsírosat, mert gyereknek lesz" - no, persze nem így mennek a dolgok.

A beszerzés módját úgy képzeli az egyszeri tévéző, hogy a magyar tévé kivár, megnézi, mi siker odaát, majd nekiáll alkudozni a kinti csatornákkal. Valójában a kereskedelmi tévéknek hosszabb távra szóló szerződéseik vannak a gyártókkal, filmstúdiókkal, forgalmazókkal, így például a Warnerrel (Rejtélyek városa, Odaát, Dr. Vegas, Joey, Jóbarátok, Szívek szállodája), a Disney-vel (Lost, Grace-klinika, Született feleségek), a Foxszal (A szökés), a Universallal (Dr. House,Monk, Columbo, Xena, Sliders), a Paramounttal (Médium, NCIS - Tengerészeti helyszínelők) vagy akár a Sonyval (a 11 évadot megélt Egy rém rendes család). A gyártó, a forgalmazó adja el a csatornáknak, de nem minden sorozat a saját csatornán köt ki, így a Fox ad el sorozatot az ABC-nek is, ami amúgy a Disney-é.

"Anglia, Németország, ezek nagyobb piacok, ott nagyobb harc megy. Általában az a jellemző, hogy többéves szerződések vannak a stúdiókkal, ezek azt tartalmazzák, hogy évente hány sorozatot, hány filmet kell átvennünk egy-egy gyártótól. Pontosítva van, hogy egy évben hány játékfilm, hány ismételt film, úgynevezett 'library', hány sitcom, hány drámai sorozat kerül a csomagba" - meséli Kolosi Péter, az RTL Klub programigazgatója, aki harmadmagával szokott évente elutazni az LA Screening miatt, hogy kiválassza társaival, mely filmeket és sorozatokat tűzi műsorra a magyar csatorna.

A TV2-nél Poich Lóránd programigazgatót kérdeztük, ők is a májusi eseményre utaznak ki Los Angelesbe. "Pár nappal korábban jelentik be a stúdiók, mely pilotokat, bevezető részeket fogadták el, mely ötletekből születik sorozat őszre. Ilyenkor a külföldi stábok, sok országból érkezett tévések beülnek kényelmes mozitermekbe, és egész nap nézik a kínálatot, amiből később választhatnak. Meg kell jegyezni, hogy nem mindig pont az a pilot kerül adásba az őszi évad elején, amit lát az ember májusban, így például a Született feleségek-nél a 'nulladik' résznél még más volt a kertészfiú, más alakította az öngyilkos nőt, Mary Alice-t" - mondja Poich Lóránt.

A szerződések szerint a csatornáknak előválasztási joguk van, így például egy adott gyártó tíz sorozatából hármat vagy négyet ki kell választania, akkor is, ha a jelen levő tévések egyáltalán nincsenek lenyűgözve. Ezeket kötelezően le kell adni itthon, ilyenkor indul a sakkozás, hogy mely napon, mely időpontban számíthat a legtöbb nézőre: mehet-e főműsoridőbe, vagy jó lesz vasárnap délutánra? A megmaradt sorozatokat, filmeket persze a gyártó értékesíteni akarja később, ilyenkor más csatorna is "bejön a képbe", például az RTL Klub úgy érezte, hogy feltétlenül kell a Grace-klinika, így azért külön szerződés köttetett.