Itthon marad a hangos tévéreklám

Vágólapra másolva!
A szlovákiai televíziós műsorszórók kereskedelmi és egyéb hirdetéseinek hangszintje hamarosan nem haladhatja meg az egyéb műsorok hangerejét. Itthon továbbra is százezrek nyúlnak automatikusan a távirányító után, ha berobban a hangos tévéreklám.
Vágólapra másolva!

A műsorszórásról szóló törvényt a közelmúltban módosította a pozsonyi törvényhozás és február első napján már hatályba is lép. A szabályt megszegő műsorszórókra jelentős pénzbírságot róhatnak ki - írja az MTI.

A témával az [origo] is foglalkozott. Tavaly augusztus elején volt hír, hogy halkítani akar a műsorokba valósággal berobbanó tévéreklámokon az olasz kormány: a mérések szerint a három legnagyobb olasz tévécsatorna átlagosan 50 százalékkal nagyobb hangerővel sugározta a reklámokat, mint a normális műsorokat, hogy a nézőkhöz biztosabban eljussanak az "üzenetek". Hollandiában már évek óta nem lehet manipulálni a hangsávot a gyerekeknek szóló műsorszámokat megszakító reklámok esetében, ugyanakkor Magyarországon még nem foglalkoztak a törvényalkotók ezzel a jelenséggel. Pár éve átlagos hangerőt mértek Németországban, és az eredmény meghökkentő volt: a reklámok egyes televízióknál - a rekorder 2000-ben a PRO7 volt - 140 százalékkal hangosabbak voltak.

Nemzetközi gyakorlatról van szó tehát. Itthon a reklámok alatt jellemzően sokan lehalkítják a készülékeket, hiszen úgy érzik, hogy amit ember tudhat, azt ők már tudják a makacs foltokról, a gonosz vízkőről vagy a macskatápok rejtelmes világáról. Akiknél hangos marad a tévé, azok legalább a lakás minden pontján biztosan hallják, hogy mikor érdemes visszameni a konyhából vagy a fürdőből a tévé elé. A hirdetők élnek a maximális hangerő adta lehetőségekkel, vagyis kihasználják a maximális decibelt, amit a csatornák még befogadnak.

Az egyik trükk az, hogy a reklámok készítői különböző hangmérnöki módszerekkel manipulálják a reklámok hangsávját. Egy verzió szerint más technikával rögzítik ezeket, hiszen a reklámozónak az a legfőbb célja, hogy felfigyeljenek kereskedelmi üzenetére, és ezért mindent megtesz. Állítólag decibelben nincs különbség, de egy csendes jelenet után persze bántóan hangosnak tűnhet a reklám.

Az ORTT szóvivőjét, Vékony Évát kérdeztük arról, hogy várható-e a magyar tévéknél a reklámblokk hangerejének szabályozása, de közölte, hogy sem a Panaszbizottság, sem az ORTT nem illetékes ebben az ügyben.

A harsogó tévéreklámokkal korábban a Nemzeti Hírközlési Hatóság foglalkozott, eredménytelenül. Jelenleg törvényi szabályozás híján nincs lehetőség a beavatkozásra - tudtuk meg tőlük. Márton György szóvivő szerint a hangos tévéreklámot nem tiltja semmi, míg a tévécsatorna nem lépi át az általános határokat - ellenben rádióadók esetében tavaly harminc ízben vizsgálódtak, ilyenkor azt nézték meg, hogy változtak-e a műsorszórás paraméterei, hogy eltértek-e a keretektől, hogy nagyobb területen, nagyobb térerővel sugárzott-e egy-egy rádió. Nagyobb, országos rádióknál ilyen probléma nincs, a sávszélesség növelése főképp a kisebb, városi adóknál fordult elő.

Kalmár Csaba