Melegfront a médiában

2008.05.01. 12:33

Amerika egyik legnagyobb melegszervezete, a Gay and Lesbian Alliance Against Defamation (GLAAD) április 26-án már 19. alkalommal osztotta ki médiadíjait: azokat a személyeket és produkciókat jutalmazta, akik/amelyek előremozdíthatják a melegek társadalmi elfogadottságát. Utánajártunk, hogy mi mást tesz még a GLAAD médiafronton, hisz a szervezet kifejezetten azért alakult, hogy "felügyelje" a melegek jelenlétét a médiában.

A GLAAD története nem ma kezdődött, de a média megjelenéséhez képest nem is olyan régen: a szervezet 1985-ben jött létre, közvetlen tiltakozásként a New York Post melegellenes cikkeire, amelyek az AIDS rohamos terjedése kapcsán íródtak. A mozgalom aztán átszivárgott a nyugati partra is, ahol főként Los Angelesben öltött nagyobb méreteket: itt kezdettől fogva az volt a célja, hogy Hollywoodnak "megtanítsa", filmjeiben miként ábrázolja valósághűen és tisztelettel a melegeket. A GLAAD-nek azóta már kisebb szervezetei is vannak, amelyek a helyi médiában, illetve szűkebb közösség körében fejtik ki tevékenységüket.

A GLAAD természetesen a tévére is kivetette hálóját: bár egyes műsorkészítők már a szervezet megalakulása előtt kitapostak egy járható utat, ők csak az úttörők voltak, a sorozatokban például a mai napig kevés a meleg karakter - legalábbis a szervezet megítélése szerint. Az első, visszatérő meleg szereplő 1972-ben jelent meg az ABC The Corner Bar című sorozatában. Ezután következett még pár rövid életű show, de az igazi nagy áttörést az 1977-es Soap jelentette, amely már rendszeresen dolgozott meleg szereplőkkel. A show - a nevével ellentétben - nem szappanopera, hanem egy főműsoridőben futó sitcom volt, amely a homoszexualitás mellett más "meredek" témákkal is operált, így felvetette például a rasszok közötti házasság kérdését vagy épp az impotenciát helyezte középpontba.

Ehhez képest igen későn történtek meg más áttörések: az első, szappanoperában szereplő meleg hős ugyan már 1988-ban megjelent a képernyőn, az ilyen típusú műsorok első meleg csókja azonban csak 2007 augusztusában csattant el - mindkét esemény az As The World Turns című napi sorozatban történt. És akkor még csak a férfiakról beszéltünk: az első olyan sorozat, amely főműsoridőben foglalkozott a leszbikus nők életével, csak 2004-ben jelent meg. Ez a magyarul egyszerűen L címet kapott The L Word, amely egy Los Angeles-i leszbikus közösség életébe nyújt betekintést. A sorozat férfi párja a Fiúk a klubból, melyet szintén az amúgy is bevállalós Showtime csatorna indított el annak idején. 

A GLAAD egyébként - amellett, hogy minden melegellenes megnyilvánuláskor tiltakozik - minden évben megvizsgálja az USA-ban futó sorozatokat, és elemzi, hogy hány műsorszám hány meleg karaktert vonultat fel és hogy milyen színben tünteti fel őket. A 2006-2007-es tévés szezon esetében a szervezet öt nagy csatorna (ABC, NBC, Fox, CBS, CW) főműsoridőben vetített sorozatait nézte végig, és arra a megállapításra jutott, hogy csökkent a meleg férfiak és leszbikus nők jelenléte a képernyőn. A GLAAD 650 főbb karaktert vizsgált, és közülük csak hét volt meleg: ez az összes figurának csupán 1,1 százaléka, míg az előző évben még a karakterek 1,4 százaléka volt homoszexuális.

Ez még önmagában nem lenne baj - hisz nem olyan jelentős mértékű a csökkenés -, de a melegek az esetek többségében csak mellékszereplőként jelennek meg, sőt a CBS bűnügyi sorozataiban szinte mindig áldozatként vagy gonosztevőként tűnnek fel. A szervezet sajnálatosnak tartja azt is, hogy véget ért például a Will és Grace, amely sokat foglalkozott a témával, de az NBC nem indított helyette új, hasonló profilú sorozatot. A legjobb minősítést az ABC kapta, ahol összesen 171 órában, vagyis a csatorna vizsgált adásidejének mintegy 15%-ában jelentek meg melegek - persze ebbe nemcsak a meleg karakterek konkrét jelenetei tartoznak bele, de minden olyan megnyilvánulás is, amely valamilyen módon a homoszexuális életformára utal.

The L Word Online

A The L Word lányai

Mint a bevezetőben említettük, a GLAAD díjazza is a csatornák adott témában kifejtett erőfeszítéseit, így a GLAAD Media Awards tévés szekciójában azok a produkciók indulnak, amelyek szerethető meleg karaktereket tárnak a nézők elé. A fenti minősítés tükrében nem csoda, hogy idén az ABC sorozatai vitték el a pálmát: a nevezett vígjátéki produkciók közül az Ugly Betty - Címlapsztori került ki győztesen, míg a drámai sorozatoknál a Viasaton Testvérek címmel futó Brothers and Sisters bizonyult a legjobbnak. Előbbi a divatmagazin homoszexuális asszisztense, Marc, illetve az Alexként született Alexis miatt érdemelte ki az elismerést, utóbbi pedig azért, mert egy meleg ügyvéd szerelmi életébe is betekintést nyújt.

A díjat 1990-ben alapította a szervezet, és a televíziózás mellett más területeken (film, zene, újságok, internet) is odaítéli. A díjátadó gálát 2005-ben már a tévé is közvetítette, abban az évben a Will és Grace, illetve a Sírhant művek nyert a sorozatok versenyében. A reality programok közül a nálunk Melegítő címen futott Queer Eye for the Straight Guy-nak jutott az elismerés: a show-ban öt meleg férfi segített egy heteroszexuális társuknak rendbe hozni stílusát, külsejét, lakását ahhoz, hogy könnyebben találjon magának barátnőt. Az azóta eltelt évek díjazottjai nem okoztak különösebb meglepetést: a The L Word mellett többször nyert a Will és Grace, mint ahogy a Címlapsztori és a Testvérek is másodjára kapták meg a díjat.

KAPCSOLÓDÓ CIKKEK