Lecserélheti a sörét Novák Laci - mi változik a tévében a termékelhelyezéssel?

Vágólapra másolva!
Az új médiatörvénnyel lehetővé vált az úgynevezett termékelhelyezés a tévésorozatokban, így Berényiék lecserélhetik a szappanoperára kitalált Sweizenburger sört a Barátok közt Rózsa kávéházában, és a Jóban Rosszban szereplői is viselhetnek majd márkás ruhát. Az [origo] által megkérdezett műsorkészítők szerint ettől nem lesz hosszú reklámfilm a szappanopera vagy a valóságshow, és nem kell attól sem tartani, hogy visszatérnek a Família Kft-ből ismerős, márkanevektől hemzsegő párbeszédek.
Vágólapra másolva!

A korábbi médiatörvény korlátozásai miatt jelenleg a Barátok közt-ben az ásványvíz márkaneve H2O, Berényiék a képzeletbeli Party italcsalád gyümölcsleveit kortyolgatják, Novák Laci pedig a nem létező Sweizenburger sört iszogatja a Rózsa kávéházban. 2005-ben (amikor közelről megnéztünk egy forgatást) a csapolt sör nem Béke volt, ahogy akkor a netező tévézők találgatták, hanem Pheke, a pezsgő Amasing, a vörösbor Paradiso márkanéven futott, a kólaízű üdítőt Drink Itnek, a szilvát pedig a Food Mixnek hívták.

Ez most megváltozhat, az új médiatörvény ugyanis, bizonyos korlátok mellett lehetővé teszi az úgynevezett termékelhelyezést a tévéműsorokban. Kalamár Tamás, a Barátok közt producere szerint örömteli ez a módosulás, és ígéri, hogy nem fognak túlzásokba esni. "Állandóan váltogattuk a neveket, nehogy megteremtsünk egy olyan kamumárkát, amelyet aztán valaki elkezd forgalmazni, biztosítván magának az ingyenreklámot" - mondta a producer, aki szerint elképzelhető, hogy a többletbevétel egy része gyártásra megy, de nem tartja valószínűnek, hogy olyan nagy összeg jönne be, ami lehetővé tenné, hogy például kétszer annyit forgassanak külső helyszínen (ami lényegesen drágább, mint a stúdiómunka).

"Gondolkodunk a termékelhelyezésen, de a Barátok közt nem fog 25 perces reklámfilmmé válni. Nem a produktumról fognak szólni a történetek, de legalább nem kell kamuitalokat inniuk, nem kell kamudolgokat használniuk a szerepelőknek. Ismerve a vehemenciát, amivel egy-egy reklámozó szeretné termékét bedobni, meg is értem az aggódást, de mi túlzásba nem fogunk esni: a nézők nem hülyék, tudják, ha gombócot akarunk lenyomni a torkukon. A mézes puszedliből is megárt a sok. A cél az lehet, hogy ízlésesen, gusztusosan használjanak dolgokat, de csak azt, ami jó a sorozatnak" - állította.

Kalamár Tamás szerint a kreatív kontroll a gyártó, Magyar Grundy UFA Kft. kezében marad. Az [origo] kérdésére elmondta, hogy az RTL Klub eddig sem szólt bele a történetbe, és bízik benne, hogy ezután sem lesz ilyen, mivel szerinte nagyon jó a viszony a megrendelő és a gyártó között. Szerettük volna megtudni, hogy milyen elosztásban kapja majd a többletbevételt a csatorna és a gyártó cég, de ezt még nem tudják a Barátok közt-nél. "Részleteket nem tudok mondani a megosztásról, még nagyon az elején vagyunk. Nyilvánvaló, hogy anyagilag segít ez az szabály, de a legnagyobb jövedelmi forrása a tévéknek továbbra is a reklámidő eladása marad. Nem hiszem, hogy a jövőben ez megfordulna. Ha túl sok reklám lenne a műsoridőn belül, elszoknának a nézők, így dialógusokat biztosan nem építünk arra, hogy konkrét terméket népszerűsítsünk" - mondta.

Forrás: [origo]

A termékelhelyezés korábbi gyakorlatára a legemlékezetesebb példa talán a Família Kft., amelyben a szereplők is szinte állandóan márkanevekkel dobálóztak. Kalamár ugyanakkor nem ezt a hazai műsort említi elrettentő példaként, hanem egy külföldi bukott szappanoperát. "A Barátok közt egy helyi verziója ment Romániában, abban intenzív volt a product placement (a termékelhelyezés közkeletű angol neve - a szerk.), nem is ment egy évnél tovább. Ez biztos, hogy nem megoldható nálunk. A reklámnak is megvan a helye a műsorfolyamban, és ha megnézzük a nézettségi görbét, akkor kiderül, hogy a reklámblokk alatt az elkapcsolás nem olyan nagy tömegű, hogy érdemes lenne megölni egy műsort. Ami természetesebbé teszi a sorozatot, az maradhat."

A Jóban Rosszban sem üres, kihalt utcán forgat majd

Nagy Tamás, a Jóban Rosszban producere szerint gyártói szempontból azért jó a változtatás, mert eztán nem kell rettegniük attól, hogy mit szól a médiahatóság, ha látszik egy autó márkája, ha utcai jelenetnél bevillan egy reklámtábla, egy patika vagy bolt felirata. "A régi médiatörvény ezt szankcionálta, mostantól viszont életszerűbb lesz. A ruházat amúgy a történetmesélés eszköze: ha valakinek a pólóján kis krokodil van, arról eszünkbe juthat a vagyoni helyzete, ha márkás melegítőben jelenik meg, ahhoz kapcsolunk máris valamit" - mondta.

Forrás: TV2

A Tv2-es szappanopera csapata, a producer szerint eddig kifejezetten kerülte a márkák megjelenítését (az ásványvíz náluk Angelika néven futott - mint a képen látható), mivel egy fikciós sorozatban különösen rosszul néz ki egy elhomályosított baseballsapka vagy dzseki. "A Jóban Rosszban speciális termék, hónapokra előre forgatunk, így szerintem egy napi kvízműsorba könnyebb beleilleszteni egy terméket. Mindenesetre, ha Pongrácztól megveszi valaki a kórházi részesedését, és vesz belőle egy drága autót, akkor azt nem kell elrejteni, de amúgy sem hiszem, hogy nagyon megugrana az eladás - a termék minősítését pedig kifejezetten tiltja a törvény" - tette hozzá. Szerinte nem kell tartani attól, hogy "famíliás" legyen a műfaj: Nagy Tamás szerint a Família Kft értékéből ugyan semmit nem vont le a termékelhelyezés, szórakoztató maradt ennek ellenére is.

Bár a nézőknek szemet szúrhatott a termékelhelyezések gyakorisága a Família Kft-ben, az egykori producer,Gát György szerint a költségvetésnek csupán 3-4 százaléka százmazott ebből. Gát az [origo]-nak azt mondta, hogy állandóan harcoltak a reklámozni vágyó cégekkel, akik még erősebb jelenlétre vágytak. Szerinte a nézők akkoriban szerették a sorozatot, és nem panaszkodtak a reklámok miatt: "Amikor mi kezdtük, nem volt médiatörvény, semmi más nem szabott ennek határt, mint a mi ízlésünk vagy ízléstelenségünk. Irdatlanul sokat küzdöttünk, hogy ne legyen nagyon erős a látvány. Annyira kevés pénzt kaptunk a televíziótól, hogy finanszírozni kellett valahonnan a produkciót. A későbbi hipokrita hozzáállást pedig nem értettem: magyar sorozatban nem lehetett termék, de persze este, az amerikai nagyfilmben Arnold Schwarzenegger egészen véletlenül bújt egy hatalmas Coca-cola automata mögé".

A VV4-ben már láthatóak a termékek

A Való Világ 4-ről az RTL Klub programigazgatója, Kolosi Péter elmondta, hogy - szemben a csatorna többi műsorával, így a hónapokkal előbb felvett Barátok közt-tel - a realityben már jelen vannak termékek. A képernyőn látható, milyen sört, üdítőt, cigarettát fogyasztanak a villalakók, de arról Kolosi nem tudott pontos adatot mondani, hány forgalmazó kereste meg az RTL-t, hány céggel van megállapodásuk. "Nem követjük el mások korábbi hibáit: jól kell csinálni a termékelhelyezést. Gameshow-ban, realityben, talkshow-ban, szinte minden saját gyártású, szórakoztató műsorban el tudom képzelni ezt" - tette hozzá.

Forrás: [origo]

"Mindenben a leírtak szerint járunk el. Nálunk minden, termékelhelyezést bemutató műsor elején, szöveges formában kikerül a képernyőre, hogy termékelhelyezés lesz látható. Reklámok előtt és után is ott lesz a felirat" - mondta a programigazgató. A bevételek megosztásáról nem kívánt nyilatkozni, mondván, az két vállalat közti szerződés részét képezi, így nem tartozik a nyilvánosságra.

Nagyon erősen érdeklődnek a cégek

Bíró Pál, az tíznél is több csatorna reklámidejét értékesítő R-Time média-kereskedőház ügyfélkapcsolati igazgatója szerint nagyon nagy az érdeklődés az ügyfelek oldaláról, már 2010 október-novembere óta. "Az év első pár hónapja egyfajta tanulási időszak lesz, mindenki ízlelgeti, próbálja, mit enged az új törvény, és adott esetben mitől lesz valami indokolatlanul hangsúlyos. Fontos lesz a következő pár hónap, hogy mi, milyen formában lesz bemutatva. Meg kell találni azokat az optimális megjelenési formákat, amelyek a nézőnek is fogyaszthatók és az ügyfélnek is megfelelnek" - válaszolta az [origo]-nak.

"Az RTL-nél a Való Világ-nál működik a termékmegjelenítés. Számos partnerrel van megállapodásunk, többek között a Coca-Colával és a Sony-val. Dohányáruk megjelenítését tiltja a törvény, így egy dohányforgalmazót sem kerestünk meg, ők se minket. A műsorban szereplők viszont dohányoznak, a szerkesztő kollégák pedig figyelnek, hogy a dobozok ne látszódjanak" - tette hozzá.

Forrás: [origo]

Bíró elmondta, hogy hosszú távra próbálnak szerződni, de annyira új a lehetőség, hogy még nincs nagyon határozott koncepció: "A szponzoráció is hosszabb távon működik optimálisan, és egy cégnek sem jó, ha két hét múlva a konkurencia váltja fel ugyanabban a műsorban. Attól pedig nem tartunk, hogy a szpotok iránti érdeklődés csökkenne, mert az életszerű, nem erőszakolt termékelhelyezés egészen más célok elérésére alkalmas. Nem váltja ki a reklámszpotot" - vélte.