Azt hittük, egy darab sem megy el - mesél a Tini Nindzsa Teknőcök kiötlője

Vágólapra másolva!
Kevin Eastman, a Tini Nindzsa Teknőcök atyja szerint 1984-ben, amikor elindították a figurákat nagy volt bennük a kétség, de a vége világsiker lett. Úgy látja, hogy átlagos kölykökről szól a kaland, akik extrém körülmények közt kénytelenek bizonyítani, és ez bejön a gyerekeknél minden kultúrában. Vasárnap indul a sorozat új évadja a Nickelodeonon.
Vágólapra másolva!

Mindig képregényekkel foglalkozott?

Igen, attól a perctől, hogy megláttam életem első képregényét, úgy hét vagy nyolc éves koromban, csak ezzel akartam foglalkozni. Hogy a saját történeteimet írhassam és rajzolhassam.

Mennyire szükséges, hogy jól tudjon rajzolni az ember? Vagy az a legfontosabb, hogy előálljon egy eredeti ötlettel, amit aztán szinte bármelyik művész meg tud rajzolni?

Rengeteg rajzolói stílussal találkozhatunk, ugyanakkor nagyon fontos, hogy jól meséljünk el egy-egy sztorit, hogy az olvasók könnyen olvashassák és követhessék. Miután az ötlet megszületett, jó módszer, hogy szétnézünk a különböző művészek és stílusok közt, akik közvetíthetik a mesénket, amennyiben az alkotó nem bánik túl jól a ceruzájával.

A képregény megalkotásakor mi a kritikusabb, kitalálni a hőst vagy pedig előállni egy jó történettel?

Mindkettő. Szükség van fontos, és megnyerő karakterekre, akik megfogják az ember kezét és végigvezetik az olvasót a történeten. Amint megvannak a főszereplők, következhet a világ megalkotása, ahol a sztori játszódik. Persze fordítva is működik, ha van egy nagyszerűen összerakott univerzumod, akkor olyan karakterekkel kell előállni, akikkel élvezetően előadható a mese. A klasszikus tyúk vagy a tojás esete forog fenn.

Forrás: Viacom

Vannak olyan törvényszerűségek a képregény-készítésben, amiket érdemes követni és tilos áthágni?

Elég nyitott struktúrájuk van a képregényeknek. Az a legfontosabb, hogy haladó szellemben adjuk elő a történetünket, összekapcsolva az egyes paneleket és köteteket. Elképesztően sokszínű formátumokban dolgozhatunk, az egy és hat paneles, illetve a 24 oldalas, amerikai típusú képregények mellett több száz oldalas kötetek is akadnak. Ami nagyon menő dolog!

Mit gondol, miért rajonganak az emberek a képregények hőseiért és gonoszaiért?

Vicces, mert néha belegondolok, hogy olyan, mintha egészen a barlangfestésig visszamenne a dolog, amikor még az emberek vizuális módszerekkel, rajzokkal mondtak el egymásnak történeteket. Ha a művészet és a történetmesélés útját követjük egészen napjainkig, akkor arra fogunk jutni, hogy a legnépszerűbb eszköze az elbeszélésnek a képek és a szöveg vegyítése. Ez vonatkozik a mozizásra és a tévéiparra is. Ha a képregényekről van szó, akkor inkább személyesebb a hangvétel, a törzsgyökeres rajongás a lényeg, hiszen több olyan ember van, aki élből elutasítja a műfajt, mint aki szereti.

Hogyan született meg a Tini Nindzsa Teknőcök ötlete?

Késő éjjel, egy bérelt stúdióban. Készítettem egy szkeccset, amit úgy mutattam be Peter Lairdnek, mint "A következő nagy durranást: a Nindzsa Teknőcöt!" Ahogy beszélgettünk róla az este folyamán és dolgoztunk az ötleten, úgy egy végleges rajzon papírra vetettük mind a négy teknőcöt. Viccesnek találtuk őket, így másnap elkezdtük írni a történetet, és mi magunk adtuk ki az első képregényt 1984-ben. Rendkívül népszerűvé váltak a Tini Nindzsa Teknőcök, így erre alapozva hollywoodi művészekkel és producerekkel összefogva új sztorikat találtunk ki az eredetit folytatva.

Mi nyújtotta a teknőcökhöz az inspirációt?

Az elsőszámú inspirációt Jack Kirby, a híres művész jelentette nekünk, aki számos Marvel-karaktert készített el Stan Lee-nek. Olyanná akartunk válni, mint ő, így megalkottuk a saját hőseinket, akikkel a saját történetünket elmesélhettük. Hajlandóak voltunk mindketten Peterrel arra, hogy átbeszéljük az ötleteket, kompromisszumokat kössünk, és így a lehető legjobb mesét írhattuk meg. Az a véleményem, hogy akkor születik igazán eladható képregény, amikor az írás és a rajz egyenlő mértékben hozzájárul a sikerhez.

Mennyire alkották a saját képükre a hősöket?

A személyiségünk egy-egy részlete visszaköszön a Tini Nindzsa Teknőcökben, de ami engem illet, úgy gondolom, hogy leginkább Raffaellóra hajazok, aki mindent a lehető legnagyobb szenvedéllyel csinál.

Mit képvisel a Tini Nindzsa Teknőcök világa napjainkban?

A Tini Nindzsa Teknőcök világa számomra leginkább azt az elképesztő lehetőséget mutatja meg, hogy a fiatal és idősebb rajongókkal is kapcsolatot tudunk teremteni. Akkoriban azt se gondoltuk volna, hogy egyetlen darabot is el tudunk adni a képregényekből, egyszerűen egy olyan művet próbáltunk elkészíteni, amit mi magunk, képregény-rajongóként szívesen olvasnánk. És bámulatos módon bevált! Az amerikai olvasókkal egyszerűbb dolgunk volt, ami azonban leginkább meglepett minket, hogy világszerte számos olvasót szereztek maguknak a teknőcök, akik találtak valamit a kötetekben, amikhez az eltérő kulturális háttér ellenére is kapcsolódni tudtak. Siker azért lett, mert átlagos kölykökről szól a kaland, akik extrém körülmények közt kénytelenek bizonyítani. Először a fiatalok életét próbálják élni, amikor azonban a gonosz felüti a fejét, magukhoz ragadják az irányítást és az ártatlanok védelmére kelnek. Elég egyszerűen hangzik a dolog, ennek ellenére a történet magja tulajdonképpen csupán ennyi. A főhősök mókásak, könnyű velük azonosulni, a kötetek pedig csodás kalandok főszereplőivé teszik őket.

Mikor döbbentek rá, hogy a karakterek önálló életre keltek?

Miután befejeztük az első húsz képregényt, olyan szilárd alapokat kapott a történet, amire egyre több olvasó, író és képregény-rajzoló küldött ötleteket, ezek egy részét pedig beépítettük a Tini Nindzsa Teknőcök univerzumába. Ez a koncepció aztán teljesen önálló életre kelt, amikor különböző írókkal és producerekkel dolgoztunk azon, hogy a mesét más szórakoztatóipari ágazatokba áthelyezzük, úgy mint a televíziózás és a mozik világa.

Vannak olyan tulajdonságok, amikkel minden képregényhősnek rendelkeznie kell?

Minden kreatív területen dolgozó producernek úgy kell megalkotnia a karaktereit, hogy a rajongók kötődni tudjanak hozzájuk. Ez veszi rá őket, hogy kövessék a történeteket, amikben feltűnnek. Az olvasóink ezért imádják az olyan főhősöket, mint Rafaello, Michelangelo, Donatello és Leonardo. Nem csak kedvelik őket, de olyanok akarnak lenni, mint ők, kalandos életre vágynak, szívesen megmentenék a világot. A gonoszokban azt szeretem leginkább, ha okosak és kemény feladat legyőzni őket, ez sarkallja jobb teljesítményre a hősöket, hogy ők is minél eszesebbek és leleményesebbek legyenek. Ezért alkottuk meg Zúzót és Krangot, a világunk leggonoszabb és legerősebb teremtményeit, akik ellen a teknőcöknek nagyon össze kell fogniuk, ha el akarják kapni a grabancukat!

A rajongók több mint 30 éve lelkesednek a teknőcökért. Hogyan tovább?

Ezt a kérdést újból és újból feltesszük magunknak, és nem lehetünk elég hálásak a rajongóinknak, hogy ilyen lelkesen követik a teknőcök kalandjait. Jómagam is imádom a képregényeket, főleg azokat, akikkel együtt nőhettem fel, így a Bosszúállók is közel állnak a szívemhez. Az első hétvégén, amikor bemutatásra került a film, már rohantam is a moziba - és imádtam. Egyre többször látjuk azt, hogy az eredeti Tini Nindzsa Teknőcök rajongói most már a gyerekeiknek olvassák fel a köteteket, ami nagyszerű dolog.

Mi a véleménye a Michael Bay által tervezett Tini Nindzsa Teknőcök-filmről?

Nagyon izgatott vagyok, hogy olyan szakemberek kezébe kerül az egész estés produkció, mint Jonathan Lebiesman, rendező, és a nagyszerű íróduó, Josh Appelbaum és Andre Nemic. Michael Bay az executive producere lesz a filmnek, láttam is a forgatókönyvet, illetve én is dolgoztam a karakterdizájnokon. Michael Bay és az irányvonal, amit képvisel biztosan olyan végeredményt hoz majd, amit a rajongók imádni fognak.

Mit gondol az új Tini Nindzsa Teknőcök tévésorozatról?

Őszintén mondom, hogy a Nickelodeon mesesorozata az egyik kedvenc adaptációm, amit a Tini Nindzsa Teknőcök sztorija megihletett. Az eredeti szériáért is bolondultam, a második produkció csípős hangvétele újdonságként hatott számomra, a mese 2012-es verziója azonban igazi újrakezdés volt. Visszarepítette a karaktereket a gyökereikhez. A legmodernebb és legmenőbb animációs technológiák segítségével igazán menő sztorikat mutat be a csatorna a régi és új rajongóknak egyszersmind. Nagy rajongója vagyok a Nickelodeon kreatív csapatának, lenyűgözőnek találom Ciro Nieli erőfeszítéseit és karakterekkel kapcsolatos vízióit.

A mai napig készít képregényeket a teknőcökről?

Persze, és soha nem éreztem magam ilyen jól közben, mint most! Az IDW Publishing meghívott engem 2 évvel ezelőtt, hogy nézzem meg, mit forgatnak a fejükben egy új képregénysorozattal kapcsolatban. Annyira megtetszett, hogy én kértem, hogy a részese lehessek a projektnek. Egyes történeteken, borítókon és rajzokon is dolgoztam, nagyon büszke voltam, amikor láttam a végeredményt. Alig várom, hogy a rajongók is lássák, hogy mit tartogatunk számukra idén.

Az interjút a Nickelodeontól kaptuk.