Három új holdat fedeztek fel az Uránusz körül<br/>

Három új, távoli, szabálytalan pályán mozgó holdat észleltek az Uránusz körül csillagászok.

Ezzel az új felfedezéssel huszonegyre nőtt az Uránusz körül keringő, azonosított holdak száma. A csillagászok szerint az új holdak felfedezése egyre valószínűbbé teszi, hogy az Uránusz is "normális" tagja a gázbolygók csoportjának. A Jupiter, Szaturnusz és Neptunusz bolygókról ugyanis régóta tudjuk, hogy rendelkeznek szabálytalan pályán mozgó holdakkal, de az Uránuszról ez egészen 1997-ig nem derült ki.
Ha a három hold létezését megerősítik, akkor az 1997-ben felfedezett másik két, rendhagyó pályán mozgó holddal az Uránusz holdjainak száma eléri a huszonegyet, és ezzel Naprendszerünk legtöbb holddal rendelkező bolygója lesz.
A szabálytalan (rendhagyó) pálya azt jelenti, hogy a hold keringési síkja nagy szöget zár be a bolygó egyenlítői síkjával (vagyis nagy az ún. pályahajlása), továbbá erősen elnyúlt elliptikus pályán kering. Az ilyen holdakról - amelyek mind apró méretűek - azt gondolják, hogy eredetileg olyan kisbolygók voltak, amelyeket a bolygók később gravitációs hatásuknál fogva befogtak és kísérőjükké tettek.

MTI híranyag nyomán

Részletek Matt Holman honlapjáról. Sajtóanyag a Harvard-Smithsonian Asztrofizikai Központból.