Az egyik leghíresebb égitest, amelyet korábban az első lefényképezett Naprendszeren kívüli bolygónak gondoltak, túl forró ahhoz, hogy planéta lehessen.

A Hubble-űrtávcső talán leghíresebb felvételén a TMR 1-C jelű objektum látható. 1998-as felfedezése nagy visszhangot váltott ki, mivel felfedezője, Susan Terebey nem zárta ki a lehetőséget, hogy ez az első lencsevégre kapott exobolygó. Az objektum egy fiatal, néhány százezer éves kettőscsillag környezetében bukkant elő, 450 fényévnyi távolságban. A képen a kettőscsillagot (a fényes folt formájában) és az azt övező porkorongot is megfigyelhetjük. A korongból balra lefelé egy csóva nyúlik ki, amelynek a végén látható a bolygójelölt, 200 milliárd km-es távolságban a kettőscsillagtól. Ez kb. 1400 közepes Nap-Föld távolságnak, azaz csillagászati egységnek felel meg.

A NASA már a felfedezéskor figyelmeztetett arra, hogy további vizsgálatok szükségesek a bolygó-státus megerősítéséhez. A közelmúltban megjelent eredmények már eloszlatni látták a reményeket (lásd korábbi cikkünket), a most nyilvánosságra hozott adatok pedig már semmi biztatót nem hagytak: a TMR 1-C minden valószínűség szerint egy háttércsillag, amelynek fénye a közbeeső poranyag miatt elhalványodott és bevörösödött, azt a látszatot keltve, hogy a fent említett fiatal kettőscsillag környezetéhez tartozik.

Terebey legújabb vizsgálatai szerint a TMR 1-C felszíni hőmérséklete nagyobb, mint 2700 Kelvin (0 K = -273,16 Celsius fok). Ezzel túl forró ahhoz, hogy bolygó lehessen. A hőmérséklet meghatározásához felvették az objektum részletes színképét, majd ezt egy olyan számítógépes modellel vetették össze, amelynek segítségével hasonló körülmények között megfigyelhető csillagokat szimuláltak. Terebey elmondta, hogy bár a modell nem teljesen megbízható, a TMR 1-C valószínűleg nem az, aminek korábban gondolta. Így az első exobolygó megpillantása tovább várat magára.

Részletes beszámoló az objektum felfedezéséről. Az eredeti sajtóanyag angol nyelven.