Eddig ismeretlen Jupiter-holdat fedeztek fel<br/>

Valószínűleg a Jupiter tizenhetedik holdját fedezték fel amerikai csillagászok, amely 5 km-es átmérőjével a Naprendszer legkisebb szatellita-jelöltje.

Az S/1999 J1 egy pár kilométer átmérőjű szikladarab lehet.Az óriásbolygó korábban ismeretlen útitársának egyelőre csak az S/1999 J1 elnevezést adták a tudósok. Valószínűleg nemcsak a Jupiter, hanem az egész Naprendszer legkisebb holdja, hiszen átmérője mindössze öt kilométer lehet a tudósok megállapítása szerint, vagyis kb. 15 kilométeres kerületét élénk sétaütemben három óra alatt lehetne körüljárni.

Az újonnan felfedezett hold másik különlegessége, hogy a többi, Jupiter körül keringő holddal ellentétes irányban kering. A Jupiter felszínétől mért átlagos távolsága 24 millió kilométer. A most azonosított égitest előtt a legkisebb Jupiter-holdnak az 1974-ben felfedezett Ledát tartották: átmérője a számítások szerint 8 és 16 kilométer között van - közölték a University of Arizona és a Massachusettes állambeli Smithsonian Astrophysical Observatory tudósai.

A felfedezés megerősítése a következő néhány hónapban nem lehetséges, mivel a bolygó és kísérői jelenleg túl közel látszanak a Naphoz, így folyamatos megfigyelésük akadályokba ütközik. Az égitestet még tavaly, az üstökösökre és kisbolygókra vadászó Spacewatch program keretében fedezték fel. Először kisbolygónak, majd pályája alapján üstökösnek gondolták, s csak ebben a hónapban merült fel a gyanú, hogy a Jupiter 17. holdjával van dolgunk.

(MTI)

A Spaceflight Now angol nyelvű híre a felfedezésről. A Jupiter körül keringő űrszonda honlapja.