Az időutazás illúziójával segítenének traumától szenvedő embereken

a Facebook virtuális valóság céget vett, Oculus Rift, Oculus VR
Attendees wear Oculus Rift HD virtual reality head-mounted displays as they play EVE: Valkyrie, a multiplayer virtual reality dogfighting shooter game, at the Intel booth at the 2014 International CES, January 9, 2014 in Las Vegas, Nevada. AFP PHOTO / ROBYN BECK
Vágólapra másolva!
Ön mit tenne, ha visszamehetne az időben, és megakadályozhatna egy tragédiát? Egy nemzetközi kutatócsoport a virtuális valóságot használja fel ennek a kérdésnek a megválaszolására.
Vágólapra másolva!

A virtuális valóságban az agy nem tesz különbséget aközött, hogy mi valós esemény, és mi illúzió, egyszerűen elfogadja azt, amit a környezetében lát és hall – magyarázta Mel Slater, az University College London munkatársa, a tanulmány egyik szerzője. Ebből következik, hogy ha valaki az időutazás illúziójával szembesül, akkor tudat alatt megtanulja, hogy a múltbéli döntések nem számítanak, mivel megváltoztathatók – ecsetelte a technológia gyakorlati hasznát Slater. Az időutazás illúziója így enyhíteni tudja a múltbéli hibás döntések miatt érzett rossz közérzetet.

Az eddig kifejlesztett virtuálisvalóság-eszközök bármennyire is tűntek ígéretesnek, gyakran okoztak szédülést és hányingert a felhasználóknak. Tesztfelhasználói szerint az Oculus Rift nevű virtuális szemüveg az első, amelyet viszonylag hosszú ideig lehet viselni mellékhatások nélkül. Kereskedelmi forgalomba valószínűleg 2015-ben kerül az eszköz, és ha az ára valóban 300 dollár (71 ezer forint) alatt lesz, akkor a technológia valóban széles körben elterjedhet, akár gyógyászati célra is.

Megakadályozni egy gyilkosságot

A University College London mostani vizsgálatában harminckét önkéntes vett részt, akik egy virtuális galériában végrehajtott gyilkosság szemtanúi voltak. A számítógép által teremtett világban a résztvevők ugyanúgy viselkedhettek, mint ha a valóságban lennének, így könnyen azonosulni tudtak virtuális énjükkel. Az elkövetőt – aki öt emberrel végzett – a játékosok egy lifttel tudták mozgatni a galéria alsó és felső szintje között, ezáltal befolyásolva a vérfürdő kimenetelét.

Ezt követően az önkéntesek egyik felének felvételről visszajátszották az eseménysorozatot, korábbi döntésüket azonban nem változtathatták meg.

Az önkéntesek másik felének lehetősége volt visszamenni az időben, és ilyen módon újra megtapasztalhatták a gyilkosságot. Ezúttal azonban morális dilemmával állították szembe őket: nem tesznek semmit, és ugyanúgy öt ember hal bele a lövöldözésbe, vagy közbeavatkoznak, és egy ember élete árán megmenthetik az összes áldozatot.

Ahogyan az várható volt, a legtöbben a beavatkozás mellett döntöttek. A kutatócsoport szerint a virtuális időutazás felhasználásával segíteni lehet a poszttraumás stressz szindrómában (teljesen elveszett emlékek nem kívánt, hirtelen, újbóli megjelenése) szenvedő betegek sikeres kezelését. A tanulmány a Frontiers of Psychology szakfolyóiratban jelent meg.