Sejthette a NASA az Antares vesztét

Antares katasztrófa
This still image from NASA video shows an Orbital Sciences Corporation unmanned spacecraft exploding October 28, 2014 at Wallops Island, Virginia, six seconds after launch on a resupply mission to the International Space Station. It was the first nighttime launch of an Antares rocket, said Orbital. The mission, known as CRS-3, was to be Orbital's fourth trip to the ISS, including an initial demonstration. The mission, known as CRS-3, was to be Orbital's fourth trip to the ISS, including an initial demonstration. AFP PHOTO / NASA == RESTRICTED TO EDITORIAL USE / MANDATORY CREDIT: "AFP PHOTO / NASA" / NO SALES / NO MARKETING / NO ADVERTISING CAMPAIGNS / DISTRIBUTED AS A SERVICE TO CLIENTS ==
Vágólapra másolva!
A NASA és az Orbital Sciences mérnökei már az Antares hordozórakéta októberi robbanása előtt tudhatták, hogy kockázatos lehet a start. Úgy fest, a kivéreztetett szovjet Hold-program négy évtized múltán visszavágott.
Vágólapra másolva!

Amikor 2014. október 28-án az Antares hordozórakéta - és a Nemzetközi Űrállomásra szánt rakománya - egy több mint 200 millió dolláros tűzgömb formájában búcsúzott a wallops-szigeti nézőközönségtől, a NASA szakemberei között többen is lehettek, akiket a dolog nem ért különösebb meglepetésként. Az amerikai űrügynökség egy bizottsága ugyanis már 2008-ban jelezte aggályait, és egy 2011-es hajtóműteszt során történt tűzeset nyomán is felhúzódott pár mérnöki szemöldök.

Öreg orosz technika

A magánűrhajózás egyik fontos szereplője, a műholdak és hordozórakéták gyártásával foglalkozó Orbital Sciences számos sikeres rakétafelbocsátáson volt már túl, amikor 2013-ban belevágott addigi legambiciózusabb sorozatába: megszületett az Antares hordozórakéta, mely a Nemzetközi Űrállomás utánpótlását volt hivatott biztosítani egy, a NASA-val kötött szerződés értelmében.

Az Antares kataszrofája és a megdöbbent nézőközönség Forrás: AFP/Steve Alexander

A hordozórakéta lelkét két orosz rakétahajtómű adta, melyeket még a szovjet Hold-programhoz tervezett az 1960-as években Nyikolaj Kuznyecov és mérnökcsapata. A tervekkel - jóllehet végül egyetlen szovjet űrhajóst sem juttattak a Holdra - semmi gond nem volt, hiszen a szóban forgó NK-33 nevezetű hajtómű mindmáig az egyik leghatékonyabbnak számít. Aggodalomra sokkal inkább az adott okot, hogy nemcsak a tervek, de maguk a rakétahajtóművek is az 1960-as évek végén, illetve az 1970-es évek elején készültek. Egy jólelkű szovjet hivatalnoknak köszönhetően megúszták a pusztulást, majd az 1990-es években 36 példányuk az AeroJet nevű amerikai cég, később pedig az Orbital Sciences birtokába került. Némi felújítás és átalakítás után a hajtóművek immár AJ26 néven, amerikai színekben folytatták pályafutásukat.

Repedések a fémen

A Los Angeles Times nemrég megjelent cikkének értesülései szerint az Orbital Sciences egyik felsővezetője 2013-ban maga is elismerte, hogy a hajtóműveket “alapvető anyaghibák terhelték”, továbbá - amint az Orbital rakétaprogramjának igazgatóhelyettese, Ken Eberly fogalmazott - “nem ilyen hosszú tárolásra tervezték őket”.

A hibák felkutatására és kijavítására a NASA és a cég röntgensugarakkal próbálta átvilágítani a szerkezetet, és hegesztéssel megerősíteni a repedések helyét. Az első figyelmeztető jelek egy 2011. májusi teszten mutatkoztak, amikor a hajtómű egyik példánya felrobbant a NASA Stennis Space Center laboratóriumában.

Az AJ26 hajtómű egy 2010-es tesztje a NASA Stennis Space Centerben Forrás: NASA

Az orosz rakétahajtóműhöz hasonlóakkal a 2000-es évek elejéig Amerikában nem igen találkozhattak a mérnökök, Kuznyecov és munkatársai azonban már 1960 környékén tudták, milyen fémötvözetekre és gyártástechnológiára van szükség ahhoz, hogy a folyékony oxigén és kerozin keveréke, valamint az égéstermékek ne károsítsák a hajtómű égésterét, fúvókáját, illetve az üzemanyagutánpótlást biztosító turbópumpát.

Elaltathatta az aggodalmakat, hogy 2013-ban és 2014-ben az Antares négy sikeres küldetést is lebonyolított, azonban az ötödik, nevezetes októberi felbocsátásnál a hajtómű mindössze hat másodperccel az indítást követően katasztrofálisan meghibásodott, és a rakéta visszazuhant a kilövőállás felé, majd a földet érést megelőzően biztonsági rendszere felrobbantotta.

Az Antares hordozórakéta a két AJ26-os hajtóművel Forrás: NASA

Az eddigi vizsgálatok szerint valószínűleg az egyik hajtómű turbópumpája mondta fel a szolgálatot, azonban még nem jelenthető ki teljes biztonsággal, hogy valóban a fém öregedése okozta a bajokat. Mindenesetre az Orbital a baleset után kivonta a forgalomból az AJ26-osokat, és új hajtóművek után néz, addig pedig más cégek szolgáltatásait veszi igénybe ahhoz, hogy saját gyártású Cygnus teherűrhajóit eljuttassa a Nemzetközi Űrállomásra.

Az Orbital Sciences végül nem is jött ki olyan rosszul a helyzetből, ugyanis szerződése szerint akkor is megkapja a kialkudott díj 80%-át, ha a hordozórakéta a felbocsátás során felrobban. Emellett a cég üzleti adatai szerint - jóllehet még csak két sikeres felbocsátás történt meg a vállalt nyolcból - a szerződésben ígért 1,9 milliárd dollár nagyobb részét már magáénak tudhatja.