A sarkvidéki jég olvadása növeli a metánkibocsátást

permafroszt
Növekszik az északi-sarkvidéki tundra metánkibocsátása
Az északi-sarkvidéki tenger jegének megolvadása növeli az arktiszi tundra metánkibocsátását, állítják svéd kutatók. Ezt az összefüggést már korábban is gyanították, de csak most sikerült bizonyítani.

„A Jeges-tenger változásai a szárazföld távoli részein található ökoszisztémára is hatással lehet” –mondta Frans-Jan Parmentier, a svéd Lundi Egyetem munkatársa, a Geophysical Research Letters folyóiratban megjelent tanulmány szerzője.

Metántermelő mikroorganizmusok

A világos tengeri jég a napfény legnagyobb részét visszaveri, a nyílt víz viszont elnyeli. A kevesebb tengeri jég ezért nagyobb hőmennyiség elnyeléséhez és magasabb hőmérséklethez vezet az északi-sarkvidéki régióban.

Ez fokozza az eddig „örökké” fagyott talajban (permafroszt) élő mikroorganizmusok metántermelését,

ami tovább serkenti a változást a melegebb éghajlat irányába.

Növekszik az északi-sarkvidéki tundra metánkibocsátása Forrás: Frans-Jan Parmentier

„Noha számos tanulmány foglalkozott az óceánok jégvesztésének hatásaival, de csak kevés érinti azt, hogy ezek az óceáni változások miként hatnak a környező szárazföldek ökoszisztémáira” – folytatta Frans-Jan Parmentier.

Számítógépes modellek

Parmentier – egyesült államokbeli és holland kutatókkal együtt – fejlett számítógépes modellek segítségével derítette fel a metánkibocsátás és a tengeri jégveszteség közötti összefüggést.

– mondta Parmentier. „Az 1990-es évek óta az Arktisz iszonyú ütemben – évtizedenként mintegy 14 százalékkal – veszti el a jégtakaróját. A várakozás az, hogy a további jégvesztéssel az északi-sarkvidék hőmérséklete tovább növekszik, és emiatt növekedni fog az északi vizes területek metánkibocsátása is.”

Terepi kutatások következnek

A következő lépés a tengeri jégmennyiség metánkibocsátásra gyakorolt hatásának felmérése lesz a terepen.

A kutatások eredményei javíthatják azokat az előrejelzéseket, amelyek a klímaváltozásnak a bolygóra gyakorolt hatásaival foglalkoznak.