Valami hatalmasat villant a Jupiteren

Jupiter
Amatőr csillagászok szerint március 17-én valamilyen objektum (aszteroida vagy üstökös) nekiütközött a Jupiternek. Ha a megfigyeléseket megerősítik, akkor az esemény azon kevés becsapódás közé fog tartozni, amit sikerült lencsevégre kapni.

A részletekről egyelőre nem sokat tudni, annyi biztos, hogy egy óriási villanást sikerült észlelni a gázóriáson, írja az IFLScience tudományos portál. Ez nagy valószínűséggel becsapódás miatt keletkezett, amelyet videón is megörökítettek.

Sokan a Shoemaker–Levy 9 (rövidítve: SL9, D/1993 F2) becsapódásához hasonlítják a felvételen látottakat. Ez egy üstökös volt, ami 1994-ben ütközött az óriásbolygóval, elsőként adva közvetlen lehetőséget két naprendszerbeli objektum ütközésének megfigyelésére. Az SL-9-et akkor a csillagászok mellett a média is felkapta. Az üstökös számos felfedezéssel szolgált a Jupiterről és annak légköréről.

Egyelőre nem bizonyított az ütközés

A portálnak nyilatkozó csillagász, Nick Howes szerint a villanás arról árulkodik, hogy a Jupiternek csapódó feltételezett objektum gigantikus lehetett, és az a tény, hogy ezt amatőr csillagászok rögzítették, csak emeli a megfigyelés értékét.

A fényes jelenség a Jupiter jobb felén figyelhető meg. A távolabb lévő homályosabb objektumok a gázóriás holdjai Forrás: John McKeon/YouTube

Persze a szakértő szerint először is bizonyítani kell, hogy tényleg becsapódás történt-e, és nem valami másfajta jelenséget sikerült rögzíteni.

Ennek érdekében a gázóriás felső légköri rétegeit fogják tanulmányozni a szakemberek, hogy a feltételezett becsapódás nyomára leljenek. A NASA hivatalosan még nem nyilatkozott az ügyről.