Heroinszerű méreggel üti ki támadóját egy hal

2017.03.31. 16:09

Ausztrál kutatók megfejtették egy kis hal fájdalommentes harapásának titkát: az állat heroinszerű fájdalomcsillapítót juttat a támadójába. A Csendes-óceánban élő kardfogú nyálkáshal mérgéből a kutatók reményei szerint újfajta fájdalomcsillapító fejleszthető ki.

A hal méregmirigyei alsó állkapcsának meghosszabbodott, íves metszőfogaiban találhatók - olvasható Bryan Fry, az ausztráliai Queenslandi Egyetem kutatója és munkatársai tanulmányában, mely a Current Biology című tudományos lap aktuális számában jelent meg.

"A hal úgynevezett opioid peptideket fecskendez más halakba, melyek úgy hatnak, mint a heroin vagy az ópium: inkább útját állják a fájdalomnak, mint hogy okoznák azt. Ez igazán szokatlan" - fejtették ki a kutatók. A megharapott élőlénynek csökken a vérnyomása, jelentősen lelassul, és kábulttá válik. "A méreg megfékezi a támadót, így lehetőséget ad a nyálkáshalnak a menekülésre" - emelte ki Fry.

Forrás: Anthony O'Toole

A Meiacanthusok közé tartozó, mindössze öt centiméteres nyálkáshalak (Nemophini) a Csendes-óceánban fordulnak elő, többek között a Nagy-korallzátony közelében. Egyedülálló mérgük alapján akár egy újfajta fájdalomcsillapító is kifejleszthető a tudósok szerint.

A tanulmány remek példát mutat arra, miért is kell védeni a természetet. Ha elpusztul a Nagy-korallzátony, olyan halakat is elveszítünk, mint a kardfogú nyálkáshal, amelynek mérge a következő hatásos fájdalomcsillapító alapját jelentheti"  - fogalmazott a szakértő.