Megvan a válasz arra, terjednek-e szellentéssel a baktériumok

woman pinches nose looks with disgust something stinks Unpleasant Smell Girls Women Smelling Covering Human Nose
Closeup portrait headshot woman pinches nose with fingers hands looks with disgust something stinks bad smell situation isolated on gray wall background. Human face expression body language reaction.
Rendkívül fontos kérdésre ad választ a British Medical Journal nemrég megjelent száma. Terjedhetnek-e szellentéssel a baktériumok? A válasz meglehetősen dodonai. Attól függ, hogy ruhában van-e az illető vagy meztelen.

A kérdést egy ápolónő tette fel egy tudományos kérdésekkel foglalkozó rádióműsorban. Azt akarta tudni, vajon beszennyezi-e a műtőt, ha csendesen szellent a steril környezetben a műtét alatt.

A műsor orvos szakértője, dr. Karl Kruszelnicki ekkor döbbent rá, hogy ő sem tudja a választ. Ezért elvégzett egy kísérletet.

„Felvettem a kapcsolatot Luke Tennent mikrobiológussal, és együtt terveztük meg a kísérletet" – mondta Kruszelnicki.

Csak ruhában szellentsünk! Forrás: Getty Images/iStockphoto/SIphotography/Siphotography

Tennent megkérte az egyik vállalkozó kedvű munkatársát, hogy

szellentsen rá 5 centiméterről két Petri-csészére (ezeket az edényeket használják a baktériumok kitenyésztésére. A szeles munkatárs először ruhában tett eleget a kérdésnek, majd letolt nadrággal.

Ez után megfigyelte mi történik. Másnap a második (meztelen fenékkel lepukizott) Petri-csészében kétféle baktérium foltja jelent meg, amelyek általában kizárólag a bélben, illetve a bőrön élnek. A ruhán keresztül eleresztett szellentés azonban nem váltott ki baktériumnövekedést, ami arra utal, hogy

a ruházat egyfajta szűrőként működik.

Úgy tűnik tehát, hogy szellentés okozhat fertőzést, ha a pukizó meztelen, de nem fertőz akkor, ha ruhában van. Az eredmény azonban így sem riasztó, mivel egyik baci sem káros, valójában az „élő" joghurtban is hasonlók vannak. Azért meztelen fenékkel ne púzzunk rá az ételre, olvasható a Discover magazin Seriously, Science? blogjában.