Sötét titkokat rejt Einstein naplója

2018.06.18. 14:52

Albert Einstein kétséget kizáróan a XX. század legnagyobb koponyája, felfedezései, elméletei alaposan megváltoztatták a világegyetemről alkotott képünket. Kevesen tudják azonban, hogy jelleme neki sem volt hibátlan, ezt erősítik meg azok az útinapló-bejegyzések, amiket az elmúlt napokban hoztak nyilvánosságra.

Einstein mindig is azt vallotta, a rasszizmus a „fehér ember betegsége", ám egy új felfedezés alapján úgy tűnik, hogy ő sem volt immunis erre a „kórra".

A napokban nyilvánosságra kerültek a fizikus privát útinaplói, amelyeket ázsiai utazása során írt az 1920-as évek elején. Ezekben a kínaiakat „korlátoltnak" nevezte, a Srí Lanka-i emberekről pedig azt írta nem sok mindent csinálnak, és igényeik sem túl magasak". A bejegyzések immár nemcsak a kutatók, de a nagyközönség számára is elérhetőek.

Eléggé rossz véleménnyel volt a kínaiakról

1922 októberében Einstein öt és fél hónapos utazásra indult, amely érintette Spanyolországot, Palesztinát és a Távol-Keletet. Útjának gyakorlatilag minden részletét gondosan dokumentálta, emellett hosszasan elmélkedett tudományos, filozófiai, valamint politikai kérdésekről is. Sajnos számos olyan bejegyzés is szerepel útinalójában, amit könnyen rasszista megjegyzésekként lehet értelmezni.

A legrosszabb véleménnyel a kínaiakról volt. Szorgalmasak, ugyanakkor mocskosak és korlátoltak, inkább viselkednek automatákként, mint emberekként" – írta róluk a tudós. Szerinte a kínai nők úgy néznek ki, mint a férfiak, alig lehet a két nem között különbséget tenni, így nem érti, milyen vonzerővel képesek megbabonázni az erősebbik nemet. Még a gondolata is elborzaszt annak, ha a kínaiak kiszorítanák a többi rasszt" – adott hangot xenofób ízű nézetének a fizikus.

Némileg jobb véleménnyel volt a japánokról, akiket „önzetlen, tiszta lélekként" jellemzett, ám itt is akadtak helyenként csípős megjegyzések; „úgy tűnik intellektuális szükségleteik nem olyan erősek, mint a művésziek" – írta Einstein a japán emberekről.

Ő sem volt makulátlanForrás: Origo

Változnak az emberek

Ze'ev Rosenkranz, a Kaliforniai Műszaki Egyetem munkatársa és egyúttal az Einstein Papers Project főszerkesztője szerint a tudós eddig ismeretlen oldalát megvilágító feljegyzések mindenféleképpen csalódást keltőek lehetnek azok számára, akik csodálják a világhírű tudóst.

Különösen annak ismeretében szomorúak ezek az írások, hogy Einstein maga is üldözött volt, a nácik hatalomra kerülését követően az Egyesült Államokban keresett és talált menedéket. Rosenkranz ugyanakkor megjegyzi, hogy a tudós nézetei a későbbiekben változhattak, mivel fontos humanitárius tevékenységeket folytatott, és az emberi jogok egyik szószólójaként vált ismertté.

Forrás: IFL Science, Guardian