Halálos áramütést szenvedett madarak futótüzeket gyújtanak

futótűz, chilei futótűz
Egy futótűz, ami végigtombolt Chilén 2014-ben, úgy vélik halálos áramütést szenvedett madarak okozták. MARTIN BERNETTI/AFP VIA GETTY IMAGES
Vágólapra másolva!
2014-ben egy futótűz keresztülhasított Közép-Chilen, lerombolva 2.500 otthont és megölve legalább 13 embert. Egy évvel később, egy tűz Idahoban megégetett több, mint 4.000 hektárt, egy a New York Central Parkjánál majdnem 12-szer nagyobb területet. A két tűzesetben egy dolog közös volt: A szakértők úgy vélik, madarak indították be. - írja a Science magazin.
Vágólapra másolva!

Tollas barátaink szeretnek az elektromos vezetékekre leszállni, amely nagyszerű hely lehet pihenésre és támadás indítására. De ha egy madár a rossz vezetékeket érinti meg egyszerre, vagy valahogy elektromos pályát képez a földhöz, megsülhet. A talajra hullva, mint szárnyas Molotov koktélok, a madarak poklot gyújthatnak, ha a föld egy különösen száraz tapló darabkájával ütköznek.

Több, mint 3 tucat tűz kezdődött ily módon az Amerikai Egyesült Államokban 2014 és 2018 közt, az ilyen tüzek eddigi legátfogóbb analízise szerint. „ Az ökológiai és ökonómiai veszteség jelentős." – mondja Antoni Margalida, a Pireneusi Ökológiai Intézet konzerváció biológusa, aki a madarak és más fauna által okozott futótüzek hatásait tanulmányozza Spanyolországban, de aki nem vett részt a munkában.

Az emberek a felelősek a futótüzek nagy többségéért az Amerikai Egyesült Államokbanban. A villámok és még a Nap hője is gyújthat tüzeket. De a lángoló madarak kevesebb figyelmet kapnak.

Jobban dokumentálandó a madarak szerepét, Taylor Barnes, egy Coloradoban lévő műszaki tanácsadó cég, az EDM International biológusa, adatokat gyűjtött a futótüzekről Amerikai Egyesült Államok szerte. Ő és kollégái a Google Alerts-et használta, hogy monitorozza a madarak beindította tüzeket 2014 és 2018 közt, kulcszsó párokat használva, mint például. a „tűz és „sas". Kiszűrtek minden nem elektromos vezetékekhez kapcsolódó találatot, mint például amik járművekre vonatkoztak. „A Pontiac Firebird sokat jött fel." – mondja Barnes.

A tudósok aztán leszámítottak minden spekulatív jelentést, megtartva csak amiket bizonyítottan madarak okoztak. Ez tartalmazhatott egy égett madártetem fotót a tűz gyúlás helyszínén, vagy egy szakértő által tett nyilatkozatot, mint pldául egy tűzoltó, részletezvén a tűz feltételezett okát. Végül megvizsgálták, vajon volt-e bármely egyedi környezet különösen fogékony ezekre a tüzekre.

A kutatók 44 madár indukálta futótűzről való jelentést találtak, számolnak be e hónapban a Wildlife Society Bulletin magazinban. 12 (a legsűrűbb tűznyalábok) egy ökológiai régióban történtek, ami Oregon déli részétől Kalifornián keresztül Mexikó északi részéig nyúlik, a Csendes-óceán és a Sierra Nevada hegyei által határolva. Ez a terület völgyek, dombok és hegyek keveréke, egyedülálló meleg mediterrán jellegű klímával rendelkezik Észak-Amerikáig, az óceán által táplált enyhe, nedves telekkel, követve forró, száraz nyarakkal. Hajlamos a súlyos aszályokra is. Ez a kombináció nagy mennyiségű vegetációt hoz létre, ami gyorsan kiszárad és potenciális tüzelőanyaggá válik.

Egy futótűz, ami végigtombolt Chilén 2014-ben, úgy vélik halálos áramütést szenvedett madarak okozták. MARTIN BERNETTI/AFP VIA GETTY IMAGES Forrás: https://www.science.org/content/article/electrocuted-birds-are-sparking-wildfires?

„Ezért látunk sok tüzet katasztrófális szintűvé válni." mondja Barnes. A régió sűrűn is lakott, amely nemkívánatos város-vadon interakciót hoz létre, mint például a valószínűbb halálos áramütést szenvedett nagy ragadozómadarak (sólymok, sasok, és baglyok). „ A ragadozó madarak élőhelyén egyre több emberek közti kölcsönhatás biztosan egy gerjesztő lehet." – mondja.

A tanulmányban jelentett futótüzek általában kicsik voltak Legtöbbje körülbelül 1.2 hektárt égetett meg, ami egy kicsi több, mint két amerikai futballpálya. Mégis van egy világos potenciál a nagymértékű pusztításra, ahogy az Idaho és Chile tüzek mutatják.

A távvezetékek nem csak tűzkockázatok: a madarakat is fenyegetik.

Egy friss tanulmány Iránban azt találta, hogy 235 madárból, melyet ott halálos áramütés ért 2018-ban, 15 % olyan faj, melynek fennmaradása aggasztó, mint például a pusztai sas (Aquila nipalensis) és az egyiptomi keselyű (Neophron percnopterus). A ragadozó madarak – különösen a nagy szárnyúak, mint például az ölyvek és sasok – különösen sérülékenyek az elektromos áramütésre a villanyoszlopoknál, mondja Graham Martin, a Birmingham Egyetem orintológusa. „ Amikor leszállnak, vagy felszállnak a rúdról, valószínűleg érintenek két vezetéket egyszerre."

A madarak áramütés általi pusztulása "egy felmerülő probléma" világszerte, mondja Margalida. Azt mondja, minimalizálandó a futótüzek hatásait a nedves telek és forró, száraz nyarakkal jellemzett régiókban az elektromos közműveknek módosítaniuk kellene az elektromos infrastruktúrát.

Az elektromos közmű vállalatok szigetelni tudják a vezetékeket és peckeket tudnak telepíteni, hogy akadályozzák leszállást; tudnának szerkezeteket is építeni, amik lehetővé teszik a biztonságosabb leszállást a transzformátorokon, mondja Barnes.

Az ilyen mérnöki munka drága lehet, teszi hozzá. De, azt mondja „Összehasonítva a potenciális pereskedés pénzügyi kiadásaival és az emberi élet veszteséggel, az infrastruktúra veszteséggel, ezek kis kiadások."

(Forrás: American Association of the Advancement of Science)