Megkezdhetik az ázsiai hun temetők feltárását Kínában is

Neparáczki Endre, szent lászló, herma
Belső-Mongóliában és az Altáj régióban kezdhet meg hamarosan ásatásokat Dr. Neparáczki Endre, a szegedi egyetem kutatója egy új magyar-kínai együttműködésnek köszönhetően. A cél az ázsiai hunok régészeti és archeogenetikai kutatása. Az együttműködés csereprogramokra, magas szintű tehetséggondozásra és közös tudományos munkák publikálására is lehetőséget kínál – tájékoztatta szerkesztőségünket a Szegedi Tudományegyetem.

Ahogy arról az egyetem tájékoztatott, együttműködési megállapodást kötött a Szegedi Tudományegyetem Interdiszciplináris Kutatásfejlesztési és Innovációs Kiválósági Központja (SZTE IKIKK) Archaikus és Recens Humán Genomikai Kompetenciaközpont és a Pekingi Nemzetközi Tanulmányok Egyetemének Nemzeti Kulturális Fejlesztési Intézete (BISU).

– mondta Dr. Neparáczki Endre, a Magyarságkutató Intézet Archeogenetikai Kutatóközpont igazgatójától, az SZTE IKIKK Archaikus és Recens Humán Genomikai Kompetenciaközpont senior kutatója. – Az összefogás legfőbb célja az ázsiai hunok régészeti és archeogenetikai kutatása, melyre a Belső-Mongólia és az Altáj régió remek ásatási helyszín, hiszen számos ázsiai hun temető található e régióban.

dr. Neparáczki Endre éppen mintát vesz a Szent László koponyából kivett fogmintán Győrben Forrás: Magyarságkutató Intézet

Hozzátette: a megállapodás lehetőséget kínál arra, hogy megkezdődhessen e területek közös vizsgálata és feldolgozása.

Mindemellett sor kerül majd többek között akadémiai kutatások és cseretevékenységek lebonyolítására,

magas szintű tehetséggondozásra, tanár-diák csereprogramokra és közös tudományos munkák publikálására.

Az egyetem emlékeztetett, hogy az együttműködés hosszas előkészítő munka után jöhetett csak létre, melyben a kutató segítségére volt Csák János kultúráért és innovációért felelős miniszter, Szilas Cecília, volt pekingi magyar nagykövet, Dr. Bárdi László orientalista kutató, illetve kínai oldalról Li Jiashan professzor asszony, akik munkájukkal és támogatásukkal lehetővé tették, hogy a Szegedi Tudományegyetem Interdiszciplináris Kutatásfejlesztési és Innovációs Kiválósági Központja és a Pekingi Nemzetközi Tanulmányok Egyetemének Nemzeti Kulturális Fejlesztési Intézete között megszülethessen ez a megállapodás, mely

a reményeik szerint előfutára lesz számos magyar-kínai kutatási és ásatási projektnek a magyarságkutatás területén.

Az együttműködést Dr. Neparáczki Endre és Li Jiashan professzor asszony, a BISU Kutatóintézet (Beijing International Studies University) igazgatója írta alá a két intézmény nevében.