Itt az első olyan gyógyszer, amely visszanövesztheti a fogakat

fog, fogsor, mosoly, fogak
Körülbelül 100 emberből egynek hiányos a fogsora
Miután sikeres állatkísérletekről számoltak be, egy japán kutatócsoport most egy olyan gyógyszer humán kísérletekbe kezd, amely képes visszanöveszteni a fogakat. Siker esetén a gyógyszer új utakat nyithat meg a foghiány kezelésében, különösen a genetikai rendellenességekben szenvedőknél.

Egy falat tudomány

Az olyan állatok, mint a cápák és az aligátorok folyamatosan képesek növeszteni a fogaikat. Az emberek azonban nem. Nekünk két sor fogunk van és nagyjából ennyi. Ám most már akadnak bizonyítékok arra vonatkozóan, hogy

egy harmadik fogsorhoz is meglennének a lehetőségeink.

Katsu Takahashi, az Osaka városában található Orvosi Kutatóintézet Kitano Kórházának vezető kutatója és a fogászati és szájsebészeti osztály vezetője szerint minden adott ahhoz, hogy növesszünk egy „harmadik generációs fogazatot".

Körülbelül 100 emberből egynek hiányos a fogsora Forrás: Pinterest

– mondta a kutató a ZME Science online tudományos portálnak. – Már végzős hallgató korom óta dolgozom ezen és biztos voltam benne, hogy meg tudom valósítani.

A kutatás egereken végzett génvizsgálatokkal kezdődött. Világszerte több tudós kimutatta, hogy ha egyes géneket törölnek az egerekből, akkor kevesebb foguk nő. Ez más szakembereket is elgondolkodtatta: felvetették, hogy mi lenne, ha ennek az ellenkezője is igaz lenne? Mi történne, ha genetikailag úgy lehetne módosítani az egereket, hogy több fogat növesszenek?

Takahashi ennek nyomán azt találta, hogy azoknál az egereknél, amelyekből hiányzott egy bizonyos gén, valóban megnőtt a fogak száma.

A kutató és kollégái egy USAG-1 nevű fehérjére fókuszáltak, amely a jelek szerint megakadályozza, hogy az állatoknak több foga nőjön. Következésképpen úgy vélték, hogy

ennek a fehérjének blokkolása több fog növekedését teszi lehetővé.

Amikor Takahashi és kutatócsoportja kifejlesztett egy USAG-1-et blokkoló, semlegesítő antitest-gyógyszert, sikerült elérniük, hogy az egerek fogak nélkül szülessenek, majd visszanövesszék az említett fogakat. Vagyis kifejlesztették a világ első fognövesztő kezelését.

Az egerektől az emberekig

Körülbelül 100 emberből egynek hiányos a fogsora, és ezt az állapotot anodontiának nevezik.

Szakemberek szerint ennek a genetikai tényezők a mozgatórugói, különösen azoknál, akiknek hat vagy több foguk hiányzik.

Ez a foghiány természetesen jelentős kényelmetlenséget okozhat a rágás és a beszéd során, és mivel ez az állapot születéstől fogva fennáll, hatásai az adott ember egész életére kihatnak.

– magyarázta Takahashi, aki nagyon optimista a gyógyszerrel kapcsolatban. – Reméljük, hogy kikövezzük az utat a gyógyszer klinikai alkalmazása előtt.

A gyógyszer kezdetben az anodontiában szenvedőket célozza meg, de ha sikeres, akkor mindenféle fogászati kezelésben felhasználható lesz. Mielőtt azonban a klinikai vizsgálatok megkezdődhetnek,

a csapatnak be kell bizonyítania, hogy a gyógyszer biztonságos az embereken és negatív mellékhatások nélkül tesztelhető.

Az ütemterv szerint a biztonsági vizsgálatok 2025-re befejeződhetnek, a hatékonysági és az optimális dózist vizsgáló tanulmányokat pedig 2028-ra várják. Ezután – ha minden a tervek szerint halad –a csapat 2029-re már elkezdheti a nagyobb klinikai kísérleteket, amelyek végül betegek millióinak hasznára válhatnak.