Rákos áttétel a csontokban<br/>

A prosztatarák Európában és az Egyesült Államokban is a második vezető halálok a férfiak körében. Az esetek 70 százalékában felfedezésekor már az ágyéki nyirokcsomókat is érinti az elváltozás, innen a rákos sejtek többnyire a csontokba kerülnek, ahol áttételeket képeznek.

Vajon miért éppen a csontszövet a támadás célpontja? Miért nem a vese, a máj, vagy a tüdő, mint más esetekben? - erre kereste a választ a National Institute of Health (USA) egyik kutatócsoportja.
Az egyik elképzelés szerint a rákos sejtek úgy viselkednek, mint a magok, amelyek a széllel terjednek, és véletlenszerűen hullanak a talajra, ahol, ha a körülmények engedik, gyökeret eresztenek. Egy másik elképzelés szerint viszont a rák inkább egy ragadozóra hasonlít, aki maga választja ki az áldozatát.
Karin Jacob és Hynda Kleinman egy általuk kifejlesztett technikát hívtak segítségül, hogy kiderítsék, passzív vagy aktív folyamat áll-e a háttérben. Egy folyadékkal töltött kamrában elválasztották a rákos sejteket az egészséges szövetektől. A rákos sejtek szabadon tudtak mozogni a kamrában, hiszen a szöveteket elválasztó membrán átengedte őket. Majd a rákos sejtek felőli oldalon a membránt bevonták egy géllel, amelyet az erek és a szervek alapállományát képező molekulákból készítettek. A rákos sejt csak úgy tudott ezen átjutni, ha előbb stimulálódott, és így képes lett utat vágni magának a gélben. A prosztata rákos sejtjeit ezután sorra párosították a kamrában a csont, az agy, a máj, a tüdő és a vese szövetével. Az eredmények egyértelműen azt mutatták, hogy a csontszövetbe több rákos sejt ment át.
A következő lépésben a csontszövetet összetevőire bontották, és így sikerült azonosítaniuk a csontszövet azon molekuláját, amelyik a jelenségért felelőssé tehető. Ez az osteonectin, a csontszövet egyik fehérjéje, amely a szerkezet kialakításában játszik szerepet. A vizsgálat során kiderült, hogy az osteonectin nem egyszerűen csak vonzza a prosztata rákos sejtjeit, hanem még növeli is inváziós képességüket: hatására ugyanis a sejtek többet termelnek abból az enzimből, mely az előrehaladásukat biztosítja, úgy a kísérleti membránon lévő gélrétegben, mint az őket befogadó szövetben.
Bár a munka még kísérleti fázisban van, a kutatók szerint a felfedezés rövidesen hozzásegítheti az orvostudományt új megelőzési és kezelési módokhoz. Úgy tűnik, a csontokban képződő áttételek megelőzésének kulcsa az osteonectin blokkolásában rejtőzhet. Ha a rákot egyelőre legyőzni nem is lehet, kordában tartani talán már igen.

(ÉT)

A kísérletekről kiadott hivatalos sajtóközlemény. A SOTE Kórbonctani és Kórszövettani Képgyűjteményében itt találhatja a csontok daganatos elváltozásait (a cikkben szereplő kép is innét származik).