Nagy lépés a béldaganatok gyógyítása felé

Brit kutatók bejelentése szerint nagy áttörésnek számító felfedezés történt a rákkutatásban, amely a béldaganatok kezelésének új, hatékony módját alapozhatja meg.

Az Edinburgh- és a Cardiff Egyetem kutatói felfedezték, hogy egy gén (MBD2 jelzéssel) kulcsszerepet játszik a bélben kialakuló tumorsejtek működésében, míg az egészséges sejtekben nem fejeződik ki.

A kutatók a BBC-nek elmondták: egy egyelőre neve elhallgatását kérő gyógyszergyártó cég máris érdeklődését fejezte ki egy olyan hatóanyag létrehozására, amely a gén, illetve a róla készült géntermék (fehérje) működését gátolná.

A felfedezést öt éves kutatómunka előzte meg, de még legalább ugyanennyi szükséges ahhoz, hogy piacra kerüljön egy ilyen gyógyszer - amennyiben sikerül létrehozni. Amennyiben sikerülne, a rák elleni küzdelem új és nagyon ígéretes ága, a célzott daganatterápia újabb nagy sikert könyvelhetne el, és a béldaganatok kezelésének sokkal hatékonyabb és kíméletesebb módszere kezdődhetne el. Egy ilyen hatóanyag megkímélné az egészséges sejteket - nem úgy, mint a sugár- vagy a kemoterápia.

Adrian Bird professzor (Edinburgh Egyetem) szerint felfedezésük forradalmasíthatja a béldaganatok elleni küzdelmet és sok életet menthet majd meg. A részletes szakmai beszámoló hamarosan megjelenik a Nature Genetics c. szaklapban.