Érkezik a szellemflotta

Vágólapra másolva!
Környezetvédők heves tiltakozása és jogi hercehurcák közepette megérkezett az angliai Hartlepool partjaihoz az első azok közül az amerikai hajómatuzsálemek közül, amelyek bontására és újrahasznosítására egy brit cég kötött szerződést. A hajók bontása súlyosan veszélyezteti a környezetet - tüntetnek a környezetvédők, míg a munkát elvállaló cég érvényes engedélyeit lobogtatja.
Vágólapra másolva!

A Caloosahatchee, a 15 ezer tonnás monstrum október 6-án indult el az Egyesült Államokból, és vele kelt útra a Canisteo, amely szintén ezen a héten érkezik Angliába.

Az összesen 13, hatvanéves háborús veterán hajó igen rossz állapotban tette meg a tekintélyes utat, s szétszerelésük brit vizeken egyes környezetvédő szervezetek szerint azért aggályos, mert szerkezeti elemeik számos mérgező vegyianyagot, így ólomot, higanyt, azbesztet és poliklórozott bifenileket (PCB) tartalmaznak.

A probléma hátterében egy olyan szerződés áll, amelyet a nagy-britanniai Able UK nevű anyacég amerikai leányvállalata kötött a 13 kiöregedett veterán szétbontására. A leányvállalat ugyanis úgy döntött, a munkát az Albe Hartlepool-i dokkjában végezteti el arra hivatkozva, hogy erre ott a legmegfelelőbbek a körülmények.

Jóllehet a brit legfelsőbb bíróság november 5-i ítélete szerint tilos megkezdeni bármiféle munkát a hajókon addig, amíg a bírósági meghallgatások le nem zajlanak decemberben, ám a brit kormány nem akadályozhatja, nem akadályozhatta meg, hogy a szellemflotta első hajói brit vizekre lépjenek.

Forrás: EPA/Owen HumphreysMargaret Beckett környezetvédelmi miniszter nemzetközi szabályokra, valamint a közösségi jogra hivatkozva a legfelsőbb bírósági döntést követően felszólította az Able UK-t, szállíttassa vissza hajóit az Egyesült Államokba, ám ez a közelgő tél miatt lehetetlen vállalkozásnak tűnik.

A szellemflotta lassan, de biztosan szállingózik be Nagy-Britannia hajóforgalomtól amúgy is tehelt vizeire, s a felek most valamennyien arra várnak, hogy a kérdés a jövő hónapban a bíróságon dőljön el.