A Caloosahatchee, a 15 ezer tonnás monstrum október 6-án indult el az Egyesült Államokból, és vele kelt útra a Canisteo, amely szintén ezen a héten érkezik Angliába.
Az összesen 13, hatvanéves háborús veterán hajó igen rossz állapotban tette meg a tekintélyes utat, s szétszerelésük brit vizeken egyes környezetvédő szervezetek szerint azért aggályos, mert szerkezeti elemeik számos mérgező vegyianyagot, így ólomot, higanyt, azbesztet és poliklórozott bifenileket (PCB) tartalmaznak.
A probléma hátterében egy olyan szerződés áll, amelyet a nagy-britanniai Able UK nevű anyacég amerikai leányvállalata kötött a 13 kiöregedett veterán szétbontására. A leányvállalat ugyanis úgy döntött, a munkát az Albe Hartlepool-i dokkjában végezteti el arra hivatkozva, hogy erre ott a legmegfelelőbbek a körülmények.
Jóllehet a brit legfelsőbb bíróság november 5-i ítélete szerint tilos megkezdeni bármiféle munkát a hajókon addig, amíg a bírósági meghallgatások le nem zajlanak decemberben, ám a brit kormány nem akadályozhatja, nem akadályozhatta meg, hogy a szellemflotta első hajói brit vizekre lépjenek.
Margaret Beckett környezetvédelmi miniszter nemzetközi szabályokra, valamint a közösségi jogra hivatkozva a legfelsőbb bírósági döntést követően felszólította az Able UK-t, szállíttassa vissza hajóit az Egyesült Államokba, ám ez a közelgő tél miatt lehetetlen vállalkozásnak tűnik.
A szellemflotta lassan, de biztosan szállingózik be Nagy-Britannia hajóforgalomtól amúgy is tehelt vizeire, s a felek most valamennyien arra várnak, hogy a kérdés a jövő hónapban a bíróságon dőljön el.