Robbanásban végződött a rekordkísérlet<br/>

Vágólapra másolva!
A NASA megszakította az X-43-as hiperszonikus gép tesztrepülését, amikor a gyorsítófokozatként működő rakéta meghibásodott.
Vágólapra másolva!

Az X-43A tesztgép repülése (ábra)

A X-43A repülőgépről, a torlósugár-hajtóművekről és a tervezett tesztről korábbi cikkünkben olvashatnak.



A Pegazus rakéta orrán jól látható a fekete színű X-43A (fotó: NASA Dryden Flight Research Center)


A repülésirányítók azonnal működésbe hozták a rakétán és a tesztrepülőgépen elhelyezett robbanótölteteket, s 7200 méterrel a Csendes-óceán felett végeztek a két, embert nem szállító szerkezettel. Indoklásuk szerint erre azért volt szükség, mert a rakéta pályája kiszámíthatatlanná vált.







A B-52-es felszállása, a Pegazus rakéta leválása és rövid pályafutásának egyik pillanata (fotók: NASA Dryden Flight Research Center)

A NASA órákon belül megkezdte egy szakértői gárda felállítását, hogy kiderítse a meghibásodás okát. A Pegazus rakéták előző 30 indítása során három meghibásodás történt, amelyek egyike robbanásban végződött.

A 185 millió dolláros program keretében a következő 18 hónap során három tesztrepülést terveznek, amelyek időpontja egyelőre nem ismeretes.

S. T.

Ajánló:

További angol nyelvű információk a sikertelen kísérletről a Spaceflight Now honlapján.

Korábban:

2001. április 23. Hamarosan megkezdik a NASA kísérleti repülőgépének tesztelését, amely a hangsebesség tízszeresét is elérheti. A távlati cél 20-25 Mach, amely már a világűr eléréséhez is elég.