A világ legrosszabb repülőterei

Vágólapra másolva!
A tekintélyes Forbes magazin összeállítása ezúttal nem a repterek felszereltségét vagy tisztaságát rangsorolta, hanem azt, hogy az elmúlt esztendőben hogyan alakultak az utasok kényelmét drámaian befolyásoló járattörlések, és a késésekből fakadó tétlen várakozások. Az efféle ranglistákat természetesen nagyban befolyásolja a repterek technikai felszereltsége, az emberi mulasztás, az időjárás, és legalább ilyen fontos tényező a kiszámíthatatlan véletlen. Az összeállításban fent említett faktorok alapján, csak azok a repülőterek kerültek górcső alá, amelyek évente legalább tízmilliós utasforgalmat bonyolítanak. Íme a világ 10 "legrosszabb" reptere.
Vágólapra másolva!

A pilóták állítása szerint a földön elvesztegetett időt a levegőben könnyedén be lehet hozni, ettől függetlenül a világ számos repülőtere restelkedik utasai előtt, az indulási idők masszív csúszása miatt.

Brazília

A flystats adatai alapján összesítve a világ legkényelmetlenebb repülőtere a Brasilia International Airport (BSB). A Brazil főváros nemzetközi repterén a lebonyolított összes forgalomból a járatok kevesebb, mint 27 százaléka indul időben. Így az átlagos várakozási idő körülbelül 52 percre rúgott. A dél-amerikai nagyváros különösen rossz megítélést kapott, hiszen az évente érkező vagy átutazó tízmillió turista felettébb kellemetlen utazásnak néz elébe.

Peking

Hasonlóan rossz a helyzet a 2008-as Olimpiai játékok helyszínét biztosító pekingi repülőterén is. A Beijing Capital International-en (PEK) évente 49 millió utas fordul meg, így a reptér további modernizációja mellett nagy szükség lenne a logisztikai háttér erősítésére is. A kínai fővárosban a járatok alig 33 százaléka indul a menetrendben megjelöltek szerint.

Sao Paulo és Congonhas

Az indulási feketelista harmadik és negyedik helyén ismét két dél-amerikai, azon belül két további brazíliai reptér található. A Sao Paulo Guarulhos International (GRU) és a szintén Sao-Paolo-i Congonhas International (CGH) reptereken alapos felülvizsgálatra lesz szükség. A reptereket menedzselő Infrarero egyelőre nem nyilatkozott arról, hogy miként próbálja normalizálni a helyzetet, de tény, hogy Sao Paolo-n 41, míg Congonhas-on az utasok 43 százalékának kell késve indulnia.

Kairó

A Cairo International (CAI) közel 11milliós utasforgalmával Johannesburg után Afrika második legforgalmasabb reptere volt 2006-2007-ben. A kairói légikikötőben a járatok alig 47 százaléka indulhatott és 44 százaléka érkezhetett időben. Átlagot számolva tehát Afrika második legforgalmasabb repterén körülbelül 43 perc a várakozási idő.

Párizs

A Paris Charles de Gaulle International (CDG) Európa legrosszabb érkezési statisztikáját állította fel 2007-ben, ennek ellenére a francia szakemberek máris megmagyarázták a jelenséget. Szerintük a drasztikus késések hátterében a reptér gigantikus mérete, és az egyes terminálok közötti távolság lehet az egyik ok. Párizsban nem sokkal jobb a helyzet az indulási mutatókkal kapcsolatban sem: A tavalyi évben a járatoknak csaknem a fele nem indult időben, de a kairói 43 perces várakozással szemben, itt csak átlagosan 30 perces késéssel kell számolnia az utasoknak

New York

A New York-i kisegítő reptereknek igen fontos szerepük van az amúgy is óriási forgalmat bonyolító JFK (évi 44 millió utas) mellett. A kereskedelmi járatok, céges kisgépek, magán-jetek és teherszállító repülőgépek által túlságosan zsúfolt légtérben a legtapasztaltabb forgalomrányitók is csak kemény munkával képesek kiigazodni, így jelentős forgalmat hárítanak a La Guardia (LGA) és a Newark International (EWR) repterekre. A JFK-n különösen megnőtt az igény például a helikopteres szolgáltatásokra. Ezek inkább a jómódúüzleti utasok számára hasznosak, mivel a taxi szerepét töltik be a városi csúcsforgalom kiküszöbölésére, nehezítve ezzel a nagy személyszállító gépek zavartalan forgalmát. A hivatalos jelentések szerint a JFK-n az elmúlt öt évben a 100 férőhelyesnél kisebb gépek forgalma példátlan módon 128 százalékkal nőtt. A Bush kormány évek óta fontolgatja, hogy felárat fizettet azokkal a légitársaságokkal, amelyek a reptéri csúcsidőben tervezik megkezdeni a le-illetve felszállásukat.

Míg a La Guardia-n 58 százalékos érkezési késés mellett több mint egy órát kell várakoznia az utasoknak, addig a forgalmasabb Newark-on ( 2006-ban 36,9 millió utas)a gépeknek szintén 58 százaléka érkezik csak időben. A járatok átlagosan 45 percet késnek.

Mumbai

A Chhatrapati Shivaji Mumbai International (BOM) India legforgalmasabb reptere, s a közel 22 milliós utasforgalom mellett a járatoknak csupán a 44 százaléka érkezik időben, és átlagosan 45 percre van szüksége a forgalomirányitásnak, hogy a helyzetet megoldja és útjára engedhesse az érkező utasokat. Hasonlóan rossz a helyzet a Delhi Indira Gandhi International-ön (DEL) ahol az érkező gépeknek kevesebb, mint a fele (45 százalék) landolhat menetrend szerint.

Korea, Japán: Alig kell késéssel számolni

A ranglista legjobbjai a távol keleti repülőterek, köztük is kimagaslóan jó eredményt ért el Dél-Korea és Japán. A Seoul Gimpo International Airport a tavalyi évben csaknem 95 százalékos hatékonysággal irányította forgalmát. A koreai fővárost követi 94 százalékos sikerrel Korea legnagyobb szigeteként és harmadik legforgalmasabb reptereként nyilvántartott Jeju nemzetközi légikikötője. A lista legjobbikaként feltüntetett Japán minden utazó álma. Az oszakai Itani reptéren csupán 3 százalékban történt torlódás az indulási oldalon.

Ferihegyet is mérhetik

Az idén induló 65 millió forintos és várhatóan egy évig elhúzódó ferihegyi terminálbővítés célja a 2A és 2B terminált összekötő, BUD Skycourt nevű új terminálépület megépítése, amely a BUD Future bővítési és modernizációs program első lépése. A tervek szerint így kényelmesebb és hatékonyabb lehet Ferihegy forgalma. Amennyiben a projekt a tervek szerint halad, jövőre az idei 8 millió utas helyet, akár 20 milliós utasforgalmat is bonyolíthat a budapesti repülőtér. Azzal pedig már Ferihegy is kiérdemelheti, hogy megmérettessen egy ilyen ranglistán.

Szabó Kata