Budapest elveszítheti a meleg turistákat

Vágólapra másolva!
A melegekkel szolidáris - vagy a magyar fővárost egyszerűen túl erőszakos helynek tartó - német, svéd, angol és holland turisták száma jelentősen megcsappanhat, miután bejárták a világsajtót a budapesti melegfelvonulást erőszakosan megzavaró atrocitások képei . 
Vágólapra másolva!

Sokan talán nem is gondolnák, de a világ nagyvárosaiban igen jövedelmező üzlet a melegturizmus. A városok irányítóinak komplex, hosszú távú stratégiákat dolgoznak ki a meleg párok megnyerésére és fogadására. Az úgynevezett "Pink Marketing" célja, hogy sikeresen összehozza az utazók igényeit és a szolgáltatók egyre bővülő kínálatát.

Nyugat-Európában a turizmus és más iparágak is fontos célcsoportnak tekintik a melegeket. A stratégák, turisztikai szakemberek és befektetők jól felismert üzleti érdekükből finomítgatják a "Pink Marketing" részleteit.

Forrás: MTI

A tapasztalatok és kutatások szerint a homoszexuálisok utazási kedve és költekezési hajlandósága igen magas, ezért a melegeket az egyik legfontosabb szegmensként tartják számon a turizmusban. Az amerikai utazási piacon például évi 65 milliárd dollárt hoz a konyhára az országon belül zajló melegturizmus. Ez többnyire az utazás és a szállás költségeiből tevődik össze, amelyből a nagy nemzeti légitársaságok is szeretnék kivenni a hasznukat. Az amerikai kontinensen megrendezett két világméretű Gay Pride idején több millióan utaznak San Francisco, illetve a kanadai Toronto városába, óriási utasforgalmat generálva a légitársaságoknak. A parádék idején a Virgin Atlantic, a United Airlines, a British Airways és az Air Canada 10-15 százalékos kedvezményt kínál a felvonulásra igyekvő utasoknak jegyáraiból.

A Gay Market Research Lab adatai szerint az európai városoknak a turistákért folytatott kiélezett versenyében komoly következményekkel jár, ha Budapest nevét olyan hírekkel kapcsolják össze, amilyeneket két héttel ezelőtt a BBC News, a Süddeutsche Zeitung, a Reuters és rajtuk keresztül a legjelentősebb hírportálok szinte kivétel nélkül közöltek a budapesti eseményekről.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Fekete László, a Budapesti Turisztikai Hivatal ügyvezetője szerint egy-egy ilyen esemény akár fél évre is visszavetheti a beutazóforgalmat. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint hogy tavaly augusztus óta csak most lett érezhető élénkülés a vendégforgalomban, eddig ugyanis a 2006-os őszi események miatt lényegesen kevesebben jöttek a megszokottnál. Mivel Magyarországnak nem áll módjában pluszforrásokat megmozgatni azért, hogy intenzív marketingtevékenységgel orvosolja a válsághelyzetet, ahogyan azt például Egyiptom tette a pokolgépes terrorcselekmények után, így - ahogy Fekete fogalmaz - csak bizakodhatunk, hogy nem lesz komoly negatív hatása a két héttel ezelőtti hétvégén történteknek.

Az idei év erőfeszítései, úgy tűnik, szintén kárba vesztek, hiszen míg a tavalyi évben a Magyar Turizmus Zrt. semmilyen lépést nem tudott tenni a célcsoport elérése és kiszolgálása érdekében, addig idén a Budapesti Turisztikai Hivatal, az európai példát követve, saját honlapján egy aloldalt hozott létre a külföldről érkező meleg vendégek tájékoztatására, ami a hazai viszonyok között a szakma szerint is nagy előrelépés.

Fotó: Pályi Zsófia [origo]

Közben az egyik hetedik kerületi, melegbarátként ismert és külföldiek körében igen kedvelt szálláshelyen megdöbbenve kisérték figyelemmel az eseményeket a szállóvendégek - mondta el a tulajdonos, aki sem saját nevét, sem a szállodáét nem kívánta nyilvánosságra hozni. A szakember az [origo]-nak elmondta, valóban történt foglalástörlés az események kapcsán, bár az utóbbi napokban valamelyest javult a helyzet, és már újabb foglalások is történtek. Budapesten egyébként jelenleg négy-öt olyan szálloda található, ahol hangsúlyozottan szívesen várják a melegeket.

Róna Iván, a Magyar Turizmus Zrt. vezérigazgatója az események kapcsán egy korábbi interjúban azt mondta: "A nyugat-európai ember a toleráns, kevésbé előítéletes és szélsőségektől mentes társadalmakba utazik szívesen, így most némileg hátrányba került országunk, különösen azokkal az államokkal szemben, amelyekben hasonló felvonulások nagy tömegek részvételével békésen lezajlottak, mint például Kölnben és Londonban. A turizmus a béke iparága, és ez a kényes egyensúly ezúttal is megbomlott".

Sz. K.