Árveréssel csökkentenék a légi dugót New York felett

Vágólapra másolva!
Árverésre bocsátják a repülőgépek le- és felszállási időpontjait a New York körzetében lévő repülőtereken a nagy késések elkerülésére - közölte az amerikai közlekedési miniszter. A tervnek sok az ellenzője, de az utasok helyzetén sokat javíthat.
Vágólapra másolva!

Az Egyesült Államokban évek óta a nyugati parti nagyváros, New York térségében késnek a legtöbbet a repülőgépek. A szövetségi hatóságok az új árverési kísérlet keretében igyekeznek gyógyírt találni a járatok késői fel- és leszállására, amelyet eddig semmilyen módszerrel nem sikerült megszüntetni.

Mary Peters közlekedési miniszter közölte: a New York környéki három nemzetközi repülőtér - a John F. Kennedy, a LaGuardia és a Newark-Liberty légikikötő - indulási és érkezési időpontjaira licitálhatnak a légitársaságok.

Az Egyesült Államokban a repülőtéri késések kétharmadáért a New York-i körzet fennakadásai a felelősek. Peters elmondta, hogy a kormány fokozatosan vezeti be az árverések rendszerét, egyelőre csak a fel- és leszállási időpontok 10 százalékáért versenghetnek a cégek.

Amennyiben a terv beválik, a hatóságok szerint nagymértékben sikerül majd csökkenteni az Egyesült Államok légterének zsúfoltságát - írja az ABC News. A közlekedési miniszter szerint az árverés nélkül csupán néhány légitársaság profitál a New York-i forgalomból, ráadásul a jelenlegi helyzet az utasoknak sem kedvez, akik kevesebb lehetőség közül válogathatnak és romlik a szolgáltatások színvonala is.

Az első időpontokért 2009. január 12-étől licitálhatnak a légitársaságok, de a tervek szerint mintegy 300 le- és felszállási időpontot értékesítenek a következő öt évben. Az árverésekből repülőterenként körülbelül 50 millió dolláros bevételre számítanak, de akár ennek többszöröse is lehet a tényleges összeg.

Forrás: [origo]

Az árverés ötlete egy évvel ezelőtt merült föl először, de a kísérletnek sok ellenzője van a légitársaságok és repülőterek vezetői között. Az amerikai légitársaságok többségét tömörítő Légiszállítási Szövetség (ATA) például gyorsan bejelentette, hogy minden törvényes eszközt felhasznál a terv megakadályozására. Charles Summer, New York-i szenátor az elképzelés egyszerűen sokkoló.

Amennyiben az ellenzők bírósági úton nem tudják megakadályozni az árverést, az akciókat az eredeti tervek szerint tartják meg, még akkor is, ha egyelőre nem tudni, mi lesz az új adminisztráció elképzelése a dologról.

A kormányzat és a légitársaságok közötti vitát végül is az dönti majd el, hogy maguk az utasok, mit nyerhetnek az árverések nyomán megváltozott helyzettel. Ha csökken felszállások előtt a repülőgépek fedélzetén töltött felesleges idő, akkor megérte.