Félnek a bloggerektől a turisztikai szolgáltatók

2009.02.02. 13:13

Kisebb csodának kellene történnie ahhoz, hogy idehaza egy légitársaság, vagy szálloda egy utazási blogon közzétett reklamáció miatt megváltoztassa addigi szolgáltatásait. Az Egyesült Államokban nemrég ez történt: egy turista blogján tette közzé felháborodását egy légitársaság gyakorlata miatt, a bejegyzést több utazási blog is átvette, s néhány nap múlva a légicég a nyomás hatására javította hibáját. Az eset nem egyedülálló, de az ellenkezőjére is van példa: a bloggerek akár egy kávézó, vagy hotel forgalmát is fellendíthetik.

Carl Larson akaratán kívül megváltoztatta az utazási iparágat mikor nemrégiben megpróbált feladni egy szabványméretű csomagot az amerikai JetBlue fapados légitársaság járatára, egy barátságtalan jegykezelő arra kötelezte, hogy 50 dolláros kerékpár felárat fizessen a csomagért. Az indok meglehetősen furcsa volt: azért kellett pótdíjat fizetnie, mert a csomagban egy összecsukható bicikli volt, tehát a biciklikre alkalmazott felárat úgy is kifizettették vele, hogy a járgányt csomagban próbálta feladni - írja az Msnbc Travel.

Első felháborodásában Larson közzétett egy bejegyzést egy biciklis szájton, amelyben ismertette a történetet és nevetségesnek nevezte a légitársaság eljárását. A bejegyzést aztán más - nemcsak a biciklis, hanem például fogyasztóvédő - blogok is átvették. Az eredmény nem maradt el: a légitársaság nemcsak, hogy visszafizette Larsonnak az 50 dollárt, hanem szabályozását is megváltoztatta. A jövőben nem kér kerékpár-felárat az olyan biciklikre, amelyek beleférnek a szabványos méretű csomagba és a továbbiakban teljesen hagyományos csomagként kezelik majd ezeket is.

Forrás: Getty Images

Az eset korántsem egyedülálló. Egy Las Vegas-i szálloda tulajdonosa szintén egy korábbi vendég panaszai miatt kezdett radikális intézkedésekbe a hotel szolgáltatásainak javítását illetően. A felháborodott vendég feltette blogjára a szállodai szobával, az étkezésekkel és a személyzettel kapcsolatos kifogásait és másnap a hotel igazgatója hívta fel a vendéget, hogy elnézést kérjen a kényelmetlenségekért. A bejegyzés "jutalma" egy kétéjszakás ingyenes tartózkodás lett.

Voltak esetek, amelyek szélesebb nyilvánosságot kaptak a tengerentúlon. Debbie Dubrow egy autókölcsönző cégnél átélt tapasztalatait osztotta meg az internet közönségével. A cég a kibérelt autóhoz egy láthatóan lehasznált, koszos és több helyen is törött, tehát életveszélyes gyerekülést akart biztosítani. A blogbejegyzést később átvette az ABC News is, s a hír hatására nemcsak az érintett autókölcsönző változtatta meg eddigi politikáját, hanem hatására Kalifornia állam hivatalosan is felülvizsgálja az autós gyerekülésekre vonatkozó szabályozásokat.

Szintén egy blog hatására változtatta meg előírásait a WestJet légitársaság is. A társaság egyik járatán ugyanis az utaskísérő felszólította a gyermekét éppen szoptató anyukát, hogy takarja el magát egy pokróccal. A Badladies című blogon közzétett írás nagy visszhangot váltott ki, több más blogon és a hagyományos médiumokban is megjelent. Az ügy vége az lett, hogy az érintett légitársaság új szabályzatot vezetett be és utaskísérőit is arra kérte, hogy különös figyelemmel kezeljék a kismamákat.

Forrás: Getty Images

A magyarországinál fejlettebb utazási kultúrával rendelkező államokban a turisztikai iparág szereplői - szállodák, utazási irodák, légitársaságok - nem csak egy múló divathóbortként tekintenek a különböző utazási témákban megjelenő blogokra, sőt talán még a hagyományos médiánál is komolyabban veszik azokat éppen hitelességük miatt. Az ilyen jellegű bejegyzések száma évről évre nő, de a jelenség megfordítva is igaz: a szállodát, repülőjegyet online foglaló turisták egyre inkább a különböző blogokról, vagy közösségi oldalakról szerzik be információikat a foglalás előtt, mert azokat hihetőbbnek tartják az újságokban vagy a televízióban megjelenő információknál. Jó példa erre az alapműnek tekinthető Tripadvisor, ami ugyan nem hagyományos blog, de általában releváns információk olvashatók itt az egyes szállodákról, éttermekről, így foglalás előtt ma már szinte kötelező itt utána nézni az egy-egy hotelről megjelenő nem hivatalos véleményeknek. A blogokon, vagy közösségi oldalakon megjelenő tudnivalókat sokkal inkább jó tanácsnak, hasznos ötletnek veszik a felhasználók, s kevésbé egy adott szálloda promóciójának, bár nyilván ez utóbbira is van példa.

A blogok és közösségi oldalak a fentiekkel ellentétben növekvő forgalmat és ismertséget is hozhatnak a turisztikai szolgáltatóknak. Az internet előtti világban, de még manapság is, az a hostel, vagy étterem, amely bekerül a Lonely Planet kultikus útikönyvsorozat vonatkozó kiadványába, netán még jó kritikát is kap a szerzőktől, túl nagyot már nem hibázhat, feltéve, ha a korábbi színvonalat megpróbálja tartani.

Ehhez hasonlóan egy olvasottabb blogon, vagy népszerűbb közösségi szájton megjelenő kedvező hangú bejegyzés, szállodák, éttermek, kávézók forgalmát lendítheti fel. Ahogy például a mikvannak.hu-n megemlített esetben is, amikor is egy houstoni kávézó a Twitter segítségével tett szert a korábbinál jóval nagyobb ügyfélkörre. A kávéház tulajdonosa az oldalon bejelölte a helybéli twitterezőket, később pedig egy vendég kísérletképpen rendelt magának reggelit a kávézótól. A vendég néhány perc múlva már vihette is a szendvicsét, a kávéház tulajdonosa pedig, látva a dologban rejlő lehetőségeket, teljesítette a Twitter-ismerősök előrendeléseit. Később már olyanok is odaszoktak, akik korábban nem voltak vendégei a kávézónak, csak a kényelmi szolgáltatás miatt választották ki a helyet.

KAPCSOLÓDÓ CIKK