Külföldön terjeszkedik a Merkantil Bank

Vágólapra másolva!
A Merkantil Bank csoport a következő években tovább terjeszkedik külföldön, egyrészt, hogy kihasználja a tulajdonos OTP Bank kelet-európai befektetései által kínált lehetőségeket, másrészt, hogy kitörjön a magyarországi hitel- és lízingpiac anomáliái okozta vészhelyzetekből - mondta Kolossváry Ádám, a Merkantil elnök-vezérigazgatója egy szerdai háttérbeszélgetésen.
Vágólapra másolva!

A Merkantil csoportnak jelenleg Szlovákiában, Bulgáriában, Horvátországban és Romániában van lízingcége. A szerb leányvállalat engedélyezése folyamatban van, Oroszországban és Ukrajnában 2008-ban jelenik meg a bankcsoport, s tervezik a montenegrói piacra való belépést is. A Merkantil olyan keleti piacokat is vizsgál, ahol az OTP nincs jelen. A Merkantil csoport adózott profitjának 20 százalékát (a majdani orosz és ukrán leánycég nélkül) 2010-re már a külföldi csoporttagok adják.

Az elnök-vezérigazgató elmondta: a gépjárműpiac az idén Közép-Kelet-Európában mindenhol bővült, kivéve Magyarországot, ahol a forgalomba helyezett gépkocsik száma közel 4,8 százalékkal visszaesett az első háromnegyedévben a tavalyihoz képest. A hazai gépjármű-finanszírozás ugyanakkor hat százalékkal bővült, részben a gépkocsik átlagárának növekedése miatt.

A régiós piacokon az autófinanszírozás részesedése a lízingpiacon jóval kisebb a magyarországi 66 százaléknál - mondta Kolossváry Ádám -, Szlovákiában 46, Bulgáriában 37, Horvátországban 34, Romániában 53, Szerbiában 36, Ukrajnában 33 százalék.

A lízing elterjedtsége alapján (a bruttó hazai termék százalékában) Magyarországot (5,7 százalék) nyolc ország közül csak Horvátország (6 százalék) előzi meg, a többiben 0,43-4,43 százalék közötti a penetráció. Magyarországon azonban a lízinghez számítják a fogyasztási hiteleket is, ami torzítja a képet. A térségbeli országokban a lízingcégek - Szlovákia kivételével - nem is nyújthatnak kölcsönt. A lízingnél sokkal kockázatosabb hitelezésnek Kolossváry szerint Magyarországon is be kellene kerülnie a bankokba.

A Merkantil csoport idei teljesítményéről elmondta: a csoport az első háromnegyedévben a magyar gépjármű-finanszírozási piacon 15,1-ről 15,3 százalékra növelte részesedését az új kihelyezések alapján (78,308 milliárd forint). Ez Kolossváry szerint annak köszönhető, hogy a Merkantil az újautó-finanszírozásban nagyon erős. A második legnagyobb gépjármű-finanszírozó az új kihelyezések alapján a CIB Leasing Co. Ltd. 13,2 százalékos részesedéssel (67,611 milliárd forint), a harmadik pedig az Erste-Immorent csoport 10 százalékkal (51,3 milliárd forint). Az új szerződéskötések száma alapján a sorrend ugyanez.

Az egy gépjárműre jutó kihelyezés a Merkantilnál az egy évvel korábbi 1,8 millióról az idei első háromnegyedévre 1,99 millió forintra emelkedett, lehetne magasabb is, de a Merkantil portfoliójának fele Suzuki, amely olcsó autó. Bár az elnök-vezérigazgató köztudottan a nemzeti valutában való finanszírozás híve, az általános tendencia elől a Merkantil sem tudott kitérni, az idei első háromnegyedévben az új kihelyezések 99,4 százalékára svájci frankban került sor. A térség más országaira nem jellemző a svájci valuta ilyen magas dominanciája, Szlovákiában például csak koronában finanszíroznak a lízingcégek - derült ki.

A finanszírozásokhoz megkövetelt átlagos önrész a Merkantilnál az első háromnegyedévben 24,6 százalék volt (2006-ban 25,3). Kolossváry szerint jogos a nulla százalék önrésszel, 120 hónapos futamidővel kínált konstrukcióval kapcsolatos aggodalom, de ez még nem terjedt el, saját portfoliójukban legalábbis csupán 2,1 százalékot képvisel. Ez az elnök-vezérigazgató szerint csak vevőcsalogató fogás; az ügyfelek okosak, az új autók finanszírozási szerződéseit általában 4 év, a használtakét 3 év alatt lezárják. A bukási arány egyébként ezeknél a Merkantil tapasztalatai szerint alacsonyabb, 0,93 százalék, szemben a teljes portfolióra vetített 0,96 százalékkal

A kereskedői jutalékok az idén némileg emelkedtek: a Merkantil tavaly egy szerződésre a kihelyezés 7,93 százalékát, az idén az első háromnegyedévben 7,99 százalékát fizette ki a dealereknek. Az egy szerződésre jutó jutalék 148 162 forintról 163 246 forintra nőtt, a tavalyi egész évi 7,263 milliárd forinttal szemben az idei első kilenc hónapban 5,906 milliárd forint delaer jutalékot fizetett ki a bank. A régiós országokban, ha van is ilyen jutalék, egészen alacsony (Bulgáriában például 1 százalék körüli). A hazai piac egészéről nem állnak rendelkezésre ilyen információk, mert a lízingcégek nem publikálják hasonló adataikat.

Kolossváry saját adataikra alapozva úgy véli, túlzott a visszavett autók számára vonatkozó 40-50 ezres becslés. A Merkantil szeptember végéig .250 autót vett vissza, a teljes portfolió 1,16 százalékát (tavaly egész évben 3526-ot, a portfolió 1,86 százalékát). Ám az ő ügyfeleik sem szeplőtelenek, ezt mutatja, hogy szeptember végéig 185 635 felszólító és 78 015 felmondó levelet kellett kiküldeniük. Az ügyfelek egyébként még a felmondó levél után is fizethetnek, amit legtöbbjük meg is tesz, mint a visszavett autók alacsony száma mutatja.