A matematika gondolkodásra nevel - vendégünk volt Lovász László matematikus

Vágólapra másolva!
"Napról napra látjuk, hogy az emberi tudat kiterjesztéseként különböző számítástechnikai és informatikai eszközök egyre inkább gondolkodásunk részévé válnak" - mondta az [origo] chatszobájában Lovász László matematikaprofesszor, aki idén megkapta a legrangosabb hazai tudományos elismerést, a Bolyai-díjat is.
Vágólapra másolva!

Lovász László: Szeretettel üdvözlöm az [origo] olvasóit! Várom a kérdéseket!

Hányas volt matekból?

Mindig matematika professzor akart lenni? [((ÉN))]
Amikor ezt első gimnáziumban megkérdezték, én kibernetikust válaszoltam, ami az akkori nyelven informatikust jelentett. A matematika mellett ez a terület mindig is érdekelt, leginkább az, hogy hogyan hat a matematikára és viszont.

Általános iskolában hányas volt matekból? :) Mikor szerette meg igazán a matematikát? [Kazinczky]
Ötös. Az általános iskola 7-8. osztályában kezdtem el matekszakkörre járni, és matematikakönyveket olvasni. Emlékszem arra, amikor 8-os koromban először vettem kézbe a KöMaLt (Középiskolai Matematikai és Fizikai Lapok - a szerk.). Az a sok érdekes cikk és feladat, amit láttam, szinte elszédített. Azt hiszem, akkor már tudtam, hogy egész életemben ilyesmit szeretnék csinálni.

A matematika mellett mi volt a kedvenc tantárgya? [Kazinczky]
Általában a fizika az általános és a középiskolában is. A többi tantárgy esetében inkább kedvenc tanáraim voltak, például középiskolában a történelemtanárom, Komlós Gyula.

Miért kell olyan dolgokat is tanulni az iskolában matematikából (bár ez más tantárgyakra is igaz), amit az életünkben nem fogunk használni? [!@Vadmacska@!]
Én úgy gondolom, hogy az iskolai matematikaoktatásban nem az a fő, hogy a matematikai eljárásokat megtanuljuk, különösen nem, hogy bemagoljuk, hanem az, hogy a gondolkodásunkban megtanuljunk bizonyos lépéseket, módszereket és gondolkodásmódokat. Például ha egy problémával szemben állunk, akkor megpróbáljuk azt megnézni, hogy speciális esetekben ez mit jelent, vagy hogy hasonló problémáról tudunk-e, amit már meg tudunk oldani, vagy vissza tudjuk-e vezetni ezt a problémát egy másik, egyszerűbb problémára. Azt, hogy ezeket a fontos lépéseket - amelyek nemcsak matematikai problémák megoldásában, hanem egyéb tudományos, sőt hétköznapi problémák megoldásába is hasznosak - hogyan kell csinálni, matematikai problémák megoldásán keresztül lehet nagyon jól megtanulni. Én ebben látom a matematika oktatásának a fő célját. Az viszont jó lenne, hogy ha olyan feladatokon és problémákon keresztül lehetne ezeket a gondolkodásmódokat megtanítani, amelyek a gyerekeket érdekelnék, és amelyeknek a megoldását élveznék.

Hány jegyű számokkal tud fejben szorzási műveletet végrehajtani? [bögyöskatka]
Egy.