ok.hu




Katalógus


magyar színészek


filmek


magyar együttesek


sportolók


külföldi színészek


politikusok


magyar énekesek


külföldi együttesek


Linkek


Inside zenekar


Kiss Gergő


Lakatos Márk


Tankcsapda zenekar


Emil.RuleZ!


Bëlga


Fresh


KFT zenekar


Palik Dakar Team


Sziámi zenekar


Animal Cannibals


Zsédenyi Adrienn


Szabics Imre


Ákos


Bódi Sylvi


Amorf Ördögök


Himalája-expedíció


NEO együttes


Stahl Judit


Eszenyi Enikő


Szentpéteri Csilla


Gyorskeresés





[origo] klikkbank
pénzügyi chatsorozat


Kerezsi Tibor


Vámosi-Nagy Szabolcs


Borza Gábor


Kupa Mihály


Felcsuti Péter


Csépe Valéria: A legfontosabb: az izgalmas olvasnivaló
2007. május 2., szerda, 12:11|Utolsó módosítás: 2007. május 2., szerda, 12:19

A cikk betűmérete:kisebbnagyobb

Csépe Valéria pszichológus az MTA Pszichológiai Kutatóintézetének Pszichofiziológiai Osztályán dolgozik. Véletlenek sorozatán át jutott el jelenlegi kutatási területéhez, ahol pontosan az valósul meg, amit mindig is szeretett volna: a biológia és a pszichológia határmezsgyéjén folyik tudományos munkája. Meggyőződése, hogy kutatónak lenni nem munka, hanem életforma, és ezt az életformát a család, gyerekek, unokák nélkül nem lehet kiteljesíteni. Igazi hátterét, gyökereit pedig mindenki a saját gyermekkorából hozza. Az olvasás pszichofiziológiájáról, diszlexiáról is beszélt a Vendégszobában a látogatókkal.


A diszlexia nem betegség 1/2. oldal >>

Fotó: Vanik Zoltán
Csépe Valéria
1976-ban szerzett pszichológus diplomát az ELTE-n. 1976 óta az MTA Pszichológiai Kutatóintézetének Pszichofiziológiai Osztályán dolgozik. Agykutatási és kísérleti pszichológiai módszerekkel kutatja a hallási észlelés, a nyelvhasználat és nyelvi fejlődés, valamint az olvasásfejlődés kérdéseit. 1990 és 1993 között Humboldt-ösztöndíjasként Münsterben dolgozott, hazatérve elektrofiziológiai laboratóriumot hozott létre. 2000-ben nemzetközileg is újdonságnak számító fejlődés-pszichofiziológiai kutatócsoportot alapított. 2005 szeptembere óta az ELTE PPK Kognitív Pszichológia Tanszékének tanszékvezető egyetemi tanára. Az MTA Pszichológiai Bizottság elnöke, az OTKA Társadalomtudományi Kollégium tagja.
Ajánlat
Mindentudás Egyeteme

Csépe Valéria vagyok. Üdvözlöm az olvasókat, várom a kérdéseket.

Ön mivel foglalkozik? Milyen kérdéseket vár? [unalmasvagy]
- Beszédészleléssel, a nyelvhasználat fejlődésével és az olvasással. Mindegyiknél a pszichológiai tudásból indulok ki, a vizsgálatok során pedig agykutatási módszereket használok. Egyik aktuális kutatási témánk a diszlexia természetének mélyebb megismerése.

Hány éves kortól tanítható az olvasás? [Elemér13]
- 4-5 éves kortól, ez a legkorábbi. Az agy és a megismerő rendszer korábban nem elég érett és nem megfelelően fejlett.

Egy pszichológusnak mi a feladata pontosan: hogy segítsen az embereken, vagy hogy vizsgálja őket? [*-_minuszka_-*]
- Mindkettő: a pszichológus a klinikai pszichológiától a szociálpszichológiáig minden területen dolgozik, ahol az ember megismerésével foglalkozhat és az embereken segíthet. A pszichológia tudomány, és mint ilyen az ismeretrendszerét is fel kell építenie, ehhez vizsgálódik és kísérletezik. Erre épül a gyakorlat.

A Miért csak az ember olvas? kérdést úgy is érthetjük, hogy olvasunk, de az agyunk nem mindig érti meg? [Gonthin]
- Az eredeti kérdés arra vonatkozott, hogy az emberré válás folyamatában a nem kifejezetten az olvasásnak kedvező rendszer miként alakul át. A megértés nagyon összetett folyamat, a szóbeli közlés megértésének ugyanúgy lehetnek fejlődési, illetve sérülésből adódó problémái, mint az olvasásnak. Az olvasás legalább kétféle technika rutinja és a világról való tudásunk használata.

A diszlexia ön szerint "gyógyítható"? [Nicky880121]
- Örülök, hogy idézőjelbe tette a gyógyítható szót, ezt úgy értelmezem, hogy Ön sem tekinti betegségnek. A diszlexia az olvasási képesség fejlődési zavara, és megfelelő módszerrel segíthető a megfelelő kompenzációs (kiegyenlítő) technikák elsajátítása. Minél előbb felismerjük, annál nagyobbak az esélyeink.

Az emberi agy képes 100%-osan megjegyezni a szavak jelentését? [nikkancsbaba]
- Igen, azt hiszem, bár soha nem vizsgáltuk és nem is ismerek ilyen kutatási adatokat. Az ember a szavak jelentését megérti, képes fogalmakat alkotni, ezekből mondatokat, szövegeket alkot. Minderre nem lenne képes, ha agya nem lenne rá alkalmas. Bizonyára vannak olyan jelentéstartalmak, amelyekhez nem mindig férünk hozzá, ez azonban nem jelenti, hogy nincsenek ott, ha egyszer már tároltuk. Így aztán lehet, hogy ez 100%-os, a hozzáférésünk azonban nem mindig az.

Van egy három és fél éves kisfiam, kinek kb. 30 szavas beszédszókincse van. Érteni mindent ért, csak beszélni nem nagyon... Gond ez? [kirka78]
- Igen, gond lehet, javaslom, hogy forduljon szakemberhez. Bármelyik lakóhelye szerinti nevelési tanácsadó ebben segítséget tud adni.

Egy 10 éves gyerek akadozva olvas. Állítólag diszlexiás. Megtanulhat rendesen olvasni? [D.Magdolna]
- Amennyiben valóban diszlexiás (ezt arra hivatott szakemberek állapítják meg), megfelelő fejlesztő módszerrel megtanulhat olvasni. Ha "csak" gyenge olvasó, akkor is szükséges az olvasás fejlesztése. A sok lehetséges segítség egyike annak az izgalmas, érdekes olvasmánynak a megtalálása, amelyet a gyermek kedvvel olvas.

Mi az olvasás? [Daru21]
- Jó kérdés! Nagyon sok minden, csak néhányat sorolok fel belőle. Technika, pontosabban technikák együttese. Ez az együttes áll a szavak kibetűzéséből, illetve az ismert szavak azonnali, gyors felismeréséből és megértéséből. Olvasásnak nevezzük az ismeretszerző folyamatot, a tájékozódást szolgáló szövegek olvasását, és az oly sok örömet okozó, befogadó olvasót kívánó irodalmi művek olvasása. Olvasás az is, amikor a rövidített sms-eket megfejtjük, az interneten keresünk, chat-elünk. Alaptechnikája mindegyiknek ugyanaz, de milyen más az élmény!

Mi a legfőbb oka a diszlexiának? [kim!]
- A diszlexia sok okú, sokféle megjelenési formájú, tehát változatos jelenség, amely az életkorral is módosul, tehát változékony. Az okok megtalálása komoly kutatómunkát igényel, amelynek során a sokféle jelet nem szabad összekeverni az okokkal. Az okok közül kiemelném azt, hogy a diszlexia mai tudásunk szerint az olvasást szolgáló agyi hálózat eltérő fejlődéséhez köthető. Ezt sok olyan gén együtt határozza meg, amelyeknek feltárása széles körű nemzetközi kutatások keretében folyik. Mi is ilyenekkel vagyunk pillanatnyilag elfoglalva.


1/2 következő oldal >>

1. A diszlexia nem betegség

2. Nemcsak a könyvolvasást tekintjük olvasásnak



Küldje tovább ismerősének!


Írjon nekünk! Médiaajánlat Impresszum Adatvédelem!

Iratkozzon fel RSS-hírcsatornáinkra!

Az [origo] kiadója az Origo Zrt. © Minden jog fenntartva










2008




2007




2006




2005




2004




2003




2002




2001




2000





Zagar
együttes
November 6-án (csütörtök) 14.00 órakor