Vállalati tréningek: így csinálják a multik

Vágólapra másolva!
Megéri befektetni a munkatársak képzése: a tréningeknek köszönhetően a kollégák motiváltabbakká válnak, az ott megszerzett tudásuk pedig hasznot hoz a vállalatnak. Négy multinacionális cég képviselőjét kérdeztük a tréningek hasznáról, fajtáiról, hosszáról, megtérüléséről.
Vágólapra másolva!

A Procter and Gamble, a Pannon, a Lufthansa Systems és a Milupa által alkalmazott tréningek között találhatunk szakmai, képességfejlesztő, és az idegennyelv-tudást javító képzést is. A cégek mindegyikénél lehetőség van a kommunikációs, prezentációs készségek fejlesztésére, a dolgozók emellett elsajátíthatják például az értekezletvezetés, a konfliktuskezelés fortélyait is.

Szakmai tréning: új technológia megismertetése

A szakmai tréningeket tekintve már szélesebb a paletta. A Pannon műszaki osztályain és a Lufthansa Systemsnél például a képzés fő célja általában az új technológiák megismertetése a munkatársakkal.
A Procter and Gamble-nél viszont e tréning a dolgozó új munkakörbe való betanulását segíti elő. "A cég funkcionális képzései kifejezetten az egyes részlegek karrierútjára épülnek, vagyis akkor kerülhet rájuk sor, amikor egy kolléga egy szinttel fentebb lép, vagy munkaköre gazdagodik a vállalati hierarchiában" - magyarázza Dobi Kitti, a cég toborzási vezetője.
A 2-3 napos képzésen egyébként a munkatársak átfogó képet kapnak új munkakörükről, és az azzal járó feladatokról - teszi hozzá.
"A szakmai képzések között különböző értékesítési tréningeket találhatunk, és helyet kapott a 'listán' egy kifejezetten orvoslátogatóknak szóló képzés is" mondja Zámborszki Andrea, a gyermektápszereket gyártó és forgalmazó Milupa HR-vezetője.

Interkulturális képzés, szakzsargon kevésbé hozzáértőknek

A cégek által alkalmazott tréningek között egyébként vannak nem túl szokványos képzések is. A Lufthansa Systemsnél például az interkulturális különbségek megismerését szolgáló tréning is a dolgozók rendelkezésére áll. "Minden országnak megvannak a maga jellegzetességei, írott és íratlan normái - az üzleti életre vonatkozóan is. Mivel ügyfeleink zöme külföldi nemzetiségű, és ott is él, munkatársainknak nem árt tisztában lenniük ezekkel a szabályokkal" - magyarázza Michalecz Dóra.

A Pannon "GSM alaptréningjén" például a mindennapokban használt szakzsargont sajátíthatják el a technológiához kevésbé értő kollégák illetve ismerhetik meg a technológia műszaki hátterét - tudtuk meg Tóth Csabától, a cég HR-generalistájától.

A teljesítményértékeléskor választanak

A vállalatok mindegyikénél az éves teljesítményértékelés során választják ki a vezetők a kolléga számára legmegfelelőbb tréninge(ke)t.

A tréningek többsége egyébként csoportos, és maximum 3 napot vesz igénybe - kivétel a nyelvi képzés, ami jóval hosszabb. A HR-szakemberek szerint a külső cég által megtartott képzés leszervezése körülbelül három hét-egy hónap - de csak abban az esetben, ha kizárólag ezzel foglalkozik a dolgozó.