Tüzet olt a popszakma

Vágólapra másolva!
"A pop-ipar arra kényszerül, hogy újra feltalálja önmagát" - hangzott el Cannes-ban, a Midem-konferencián. A Midem, a szakma által legfontosabbnak tartott zenei előadás-sorozat és kiállítás vasárnap este kezdődött el.
Vágólapra másolva!

A Midem egyaránt fontos a sztároknak és kiadóknak. Nemcsak fórumként szolgál az új irányvonalak megvitatására, de üzletek is köttetnek itt. Érthető, hogy rendszerint hatalmas érdeklődés kíséri, idén azonban jóval kevesebben érkeztek a megszokottnál. Az Egyesült Államok szakemberei ugyanis félnek az újabb gépeltérítésektől - adta hírül a BBC.

Az idei megbeszélések fő témája természetesen a bevételek hatalmas visszaesése és az internet lesz.

Amint arról az [origo] is beszámolt, 2001-ben a két legnagyobb piacon, azaz Japánban és az Egyesült Államokban is drasztikusan csökkentek a lemezeladások. A jogdíjakból és legálisan eladott lemezekből befolyt haszon az egész világot figyelembe véve csaknem tíz százalékkal volt kevesebb, mint 2000-ben. Ez pedig elégséges indok arra, hogy megkongassák a vészharangokat.

Helen Snell, az ABN Amro Bank médiaanalitikusa beszédében hangsúlyozta, a zenei szakmának teljesen át kell alakulnia, ha túl akar élni. Szerinte 2005-re már egy egészen más struktúrájú piaccal kell számolni.

Évekkel ezelőtt a forgalmazók úgy tekintettek az éppen fellendülő forgalmú internetre, mint új reklámplatformra és egyben kiegészítő bevételi forrásra. Mára kiderült, hatása éppen ellenkező, és az illegális online terjesztés ellen sem találtak még megfelelő eszközt.

A Napster elleni csata megnyerése önmagában szinte semmit sem jelent, és a zenecserélő szerverek leállítgatása erősen sziszifuszi munkának tűnik. Így is lesz ez mindaddig, míg alapvetően új megoldást nem találnak.

Ugyanakkor Snell úgy véli, a szakmának nem sikerült még megfelelő alternatívát találnia az online fájlcserélő rendszerekre. A hivatalos szolgáltatások, mint a Musicnet és a Pressplay, még kiforratlanok és a felhasználók számára rendkívül kényelmetlenek.

A kiadók számára nem csak az internet okoz fejtörést. A hagyományos zenekalózkodás is soha nem tapasztalt méreteket öltött tavaly. Az IFPI, a legnagyobb kiadók által életrehívott szövetség becsülte kár megközelíti a 4,2 milliárd dollárt. A hatalmas összeget leginkább a másolt CD-k rovására írják. Az eredeti és másolt CD-k viszonya a tavalyi évre elérte a lélektani, egy az egyhez arányt.

Az IFPI vezérigazgatója, Jay Behrmann mindezek ellenére optimista. Mint azt elmondta, szerinte 2001-ben többen hallgattak zenét, mint azelőtt bármelyik évben, ami ha figyelembe vesszük a népesség folyamatos növekedését, igaz is kell, hogy legyen. A bökkenő csak az, hogy ezek az emberek nem fizettek ezért a kiadóknak.

"2002-ben jobbak leszünk, mint tavaly voltunk" - zárta beszédét Behrmann. A kérdés csak az, hogyan sikerül ezt elérni.

Korábban:

Bajban a lemezipar