Vágólapra másolva!
Korántsem igaz a sztereotípia, hogy a sötétített üvegű autókban gengszterek ülnek. Az autófólia ugyanis praktikus eszköz: nem csak a belátástól véd, hanem a tolvajoktól is, kevésbé hagyja felmelegedni az utasteret, balesetnél pedig csökkenti a sérülésveszélyt, a karosszériafólia pedig komolyabb költségektől óvhat. Persze nem mindegy, mit és hogyan ragasztunk ablakra, lemezre. Körbejártuk a témát.
Vágólapra másolva!

Forrás: [origo]

Az autófólia ma már szinte művészeti ág. Egyre elterjedtebbek a mintás fóliák is, de a rendőr beleköthet


Bizonyára az autósok javával előfordult, egy sötétített hátsó szélvédőjű kocsi haladt előttük. Átlagos méretű jármű esetén ez a sötét felület éppen alkalmas arra, hogy meggátolja a sofőrt az előretekintésben. Azt mindenki megtanulja süldő tanulóvezető korában, hogy a vezetés egyik alapeleme a felkészülés, ami annál inkább lehetséges, minél előbbre látunk a forgalomban. Például jó, ha nappal az előttünk haladó szélvédőin át érzékeljük az őelőtte menő féklámpáit is. Egyszer-egyszer már tapasztaltam, hogy fóliázott autó mögül ez nehezen megy. Ugyanakkor a járműközlekedés a benne részt vevők látható kommunikációján is alapul, és egyáltalán nem a nagy ívű beintésekre gondolok. Jobban érzem magam, ha egy-egy helyzetben látom a másik autó sofőrjét, azt, hová néz, mit csinál. Másrészt, mentőszolgálatos és tűzoltó szakemberek is említették már a fóliának azt a hátrányát, hogy egy mentésnél gátolhatja a gyors helyzetfelmérést.

Kontra után pro

Mindezt figyelembe véve, a "látni és látszani" elv gyakorlati haszna miatt még barátkoznom kell a fóliás autókkal. Ugyanakkor elméláztam azon, hogy miért szegény fóliásra haragudjak, amikor egy közegében használt, városi Mercedes ML-en legfeljebb röntgennel látnék át, a szélvédője helyett a lökhárítója van az én szemmagasságomban. A furgonokról, kisteherautókról nem is kell beszélni, kamionról pláne nem. Különben is, van követési távolság meg sebességhatár. A közlekedési dzsungelben nem a sötét üveg a közellenség, hanem a nívótlan morál.


Forrás: [origo]

Nem mágia: szín-, UV-elnyelő réteg- és ragasztórétegv-izsgálat


Miféle jóra lehet használni a fóliát? Autós területen több alkalmazása lehetséges. A leggyakoribb, legismertebb megjelenési formája az üvegekre ragasztott fény-, hővédő és biztonsági fólia, de létezik dizájncélokra használt, többszínű grafikai elemeket tartalmazó, valamint az autó fényezett részeit védő változat is.

Az üvegre ragasztott, egyszínű sötét fóliák látványukkal elsődlegesen optikai hatást érnek el, jól megválasztott módon az autó megjelenését javítják. A fóliák nagy része azonban egyéb tulajdonságokkal is bír, ezért nem kizárólag az optikai tuning hívei vásárolják. A fóliák gyártói többféle kombinációjú termékeket állítanak elő, mind más-más mértékben ereszti át (veri vissza) a napfény különféle összetevőit, a látható fényt és az infravörös és UV-sugarakat.

Árulkodó (?) számok

A hőmérséklet növekedését nemcsak a napsugárzás infravörös tartománya befolyásolja, csak körülbelül ötven százalékban felelős érte. A forgalmazók egy része mégis a fólia infravörös-visszaverő értékét (IR) adja meg mint a hővédelem mutatóját, miközben a tényleges hővisszaverés mértékét a TSER ( = teljes napenergia-visszaverés) jelzi. Tehát a film kiválasztásakor erre a számadatra támaszkodva hitelesebb képet kapunk, mintha csak az IR-t vennénk figyelembe. A sokat emlegetett UV-sugarakat a jó minőségű fóliák mindegyike szinte százszázalékosan kizárja az utastérből.

Forrás: [origo]

A jó autófólia kiszűri a káros UV-sugarakat, így kevésbé öregednek az utastér műanyagjai és a kárpitok


A soktucatnyi típusból mindenki kiválaszthatja, melyik téren tudjon többet az anyag, de vannak olyanok is, amelyek több követelménynek felelnek meg egyszerre. A fólia a beltér anyagait védi a túlzott napsütéstől és felmelegedéstől, így a nyári klimatizálás kisebb energiaigénye üzemanyagot takarít meg. Fontos tudni, hogy a fólia színe, sötétségének mértéke nem függ össze szorosan hővédő képességével, tehát szinte láthatatlan fóliával is nagyban csökkenthető a felmelegedés. Másik tulajdonsága, hogy az üveg törése esetén megakadályozza a szilánkok szerterepülését, így csökkenti a sérüléseket egy balesetben. Kifejezetten biztonsági fóliával az autó feltörése is megnehezíthető, lassítható: ha a tolvaj az autóban hagyott értékre áhítozva betöri az ablakot, a fólia egyben és a helyén tartja az üveget, akár percekkel nyújtva a feltörés idejét. Az üveg kipattintását is megnehezíti egy ilyen fólia. Lehet, hogy a tolvaj így lemond az akcióról, vagy hozzá sem kezd a nagyobb lebukási kockázat miatt.

Létezik a karosszéria fényezését a mechanikai hatásoktól védő fólia, amit elsősorban az autó frontrészére, az első lökhárítóra, sárvédőre, az A oszlopra, a motorháztető elejére, a tükörházra tesznek, de motorkerékpárokat is teljesen lehet vele borítani. A víztiszta, színtelen fóliák vékonyak, láthatatlanok, de ellenállóak kőfelverődéssel, gallyak okozta karcolásokkal, súrlódással szemben. A megfelelő minőségű fóliánál az autó mosható és polírozható ezeken a felületeken is, és az UV-áteresztése miatt a fólia alatt ugyanúgy fakul a fényezés, mint máshol.

Mint a tetoválás

Forrás: [origo]A dekorációs célú fóliák gyakran kiállításokra készülnek, de látni belőlük az utcán is. Hivatalosan problémás lehet, mivel az üvegen nem alkot homogén felületet, közúti ellenőrzésnél a rendőr akár bele is köthet. Két szín esetén is legalább többszörös anyagmennyiséggel kell számolni, a különböző színű rétegek fölé egy fedőréteget raknak. A kívánt grafikától és egyéb egyedi igényektől függően egyetlen dekoráció ára is 30 ezer forintnál kezdődik.