Vágólapra másolva!
Reakciók az Abu-Dzabi Nagydíj első napjáról. A megjelenések sorrendjében folyamatosan bővítjük a cikket az összes nyilatkozattal.

Red Bull

Sebastian Vettel (P1: 3., P2: 1.): Azt hiszem, elégedettek lehetünk a mai nappal. Sikerült futnom egy jó kört a lágy gumikon, de összességében a McLaren is gyors, versenyképesnek tűnnek. Ők azok, akikre figyelnünk kell, őket kell legyőznünk. Éjjel még javítanunk kell az autón, hogy minél előrébb végezzünk a holnapi időmérőn."

Mark Webber (P1: 5., P2: 5.): "KERS-problémám volt, de most más romlott el, mint múlt hétvégén. Az soha nem segít, ha ki kell hagynunk az edzés egy részét, de nincs túl nagy jelentősége. A pálya még változni fog valamennyit, de nem sokat, már az edzés elején is elég jó volt az állapota. Ma este kijavítjuk a hibát, és holnap visszatérünk."

McLaren

Lewis Hamilton(P1: 1., P2: 2.): "Az autónk jónak tűnt az első szabadedzésen, a második edzés azonban egy kicsivel több kihívást jelentett számomra. Elég trükkös feladatnak bizonyult egy jó köridőt futni a lágyabb keveréken, így ma este vár ránk némi munka, hogy kiderítsünk, hogyan bírhatnánk működésre a lágy gumikat. Arra számítottunk, hogy Sebastian (Vettel) gyors lesz - és főleg a második szabadedzésen, a Red Bullok fel is vették a tempót. De ahogy mondtam, a mi autónk gyors volt az első edzésen, és egész nap az tabella tetejének közelében voltunk, szóval van mire építkeznünk. A lehető legkeményebben dolgozunk este, mint mindig, és ha a holnapi időmérőn megelőzzük a Red Bullokat, az egy óriási bónusz lesz számunkra."

Jenson Button(P1: 2., P2: 3.): "Összességében az autónk egészen jól működött ma - az biztos, hogy jobb formában vagyunk itt, mint múlt héten Indiában. Úgy tűnik, hogy minden jól működik, és az autót élvezetes vezetni. Van még néhány apró terület, ahol javulnunk kell, de tudjuk, mi a teendőnk. Kulcsfontosságú lesz, hogy a lágy gumikat működésre bírjuk a holnapi kvalifikációig. Ma direkt sok kört akartam megtenni a hosszú etapomon, mivel Delhiben pénteken elég sokat ki kellett hagynom a hosszú etapomból, ami miatt hátrányba kerültem az Indiai Nagydíj hétvégéjének további részére. Örömmel jelenthetem, hogy az autónk itt meglehetősen jónak tűnik a hosszú etapokon, szóval most arra fogunk fókuszálni, hogy megértsük, mennyire terhelhetjük a gumikat egy hosszú etapon. Ha a versenytempónk megegyezik Red Bullokéval, akkor ez valószínűleg fontosabb lesz a vasárnapi futam szempontjából, mint hogy a szombati időmérőn megelőzzük őket."

Lotus

Kimi Räikkönen (P1: 10., P2: 6.): "Indiában is jók voltunk pénteken, és itt Abu-Dzabiban újra erősnek tűnünk. Mindkét edzésen kipróbáltunk néhány fejlesztést az autón, ezért holnapra ki kell értékelnünk az adatokat. A köridőink egyelőre elég jónak tűnnek, remélhetőleg a holnapi szabadedzésen és az időmérőn még javulhatunk egy kicsit."

Romain Grosjean (P1: 14., P2: 5.): "A mai időket elnézve úgy gondolom, ezen a hétvégén lehetőségünk lesz közelebb kerülni az előttünk lévőkhöz. Szerintem még ennél is jobb köridőkre vagyunk képesek. A lágy gumikon futott leggyorsabb köröm nem tartozik életem legjobbjai közé, így azt hiszem, egy kicsit még javulhatunk. Nehéz lesz megelőznünk az előttünk lévő autókat, de megpróbáljuk, miért ne? Néhány fejlesztésünk jól működött, ezért megtartjuk őket."

Ferrari

Fernando Alonso (P1: 4., P2: 7.): "Egy szokásos pénteki napon vagyunk túl, sikerült teljesítenünk a kitűzött programot. A délelőtti edzésen különböző aerodinamikai megoldásokat hasonlítottunk össze, délután pedig a gumikra koncentráltunk. A két edzés között sokat változott a pálya, de őszintén szólva ez várható volt, mivel itt nem rendeznek sok versenyt. Először nagyon koszosnak tűnt, de utána sokat javult, holnap pedig még jobb állapotban lesz."

Felipe Massa (P1: 11., P2: 8.): "Mindkét edzésen sikerült elvégeznünk az összes feladatunkat, ez mindig pozitívum. A szokásos módon teszteltük a gumikat: először alacsony, majd sokkal magasabb üzemanyagszinttel, így hosszú etapon is ki tudtuk értékelni a viselkedésüket. Úgy tűnt, hosszú etapon viszonylag versenyképesek vagyunk, de egy körön kevésbé. Persze jobb lenne, ha kicsit gyorsabbak lennénk, de meglátjuk, holnap mi lesz a helyzet, hiszen a délutáni időmérő számít majd igazán."

Williams

Pastor Maldonado(P1: 7., P2: 9.): "Ez a nap sokkal jobban sikerült, mint a múltkori, ennek örülök. A hosszú etapokon megint gyorsnak tűnünk, időmérő körülmények között kevésbé, de azt hiszem, a többiekhez viszonyítva a maiak alapján nincs szégyellnivalónk. Az időmérő fontos lesz itt, mert nehéz előzni. Mégis szeretem ezt a pályát, és úgy látszik, ütőképesek leszünk."

Bruno Senna(P1: -, P2: 11.): "Ez kemény nap volt. A gumik gyorsan koptak, és gondjaink akadtak a fékekkel is, ezért nehéz volt kiértékelni az autónk viselkedését. De legalább sok adatot szereztünk ma, amelyeken holnapig át kell rágnunk magunkat. Beférhetünk a legjobb tíz közé az időmérőn, ahogy Pastor eredményéből látszik, így holnap keményen fogunk igyekezni, hogy előrébb léphessünk."

Valtteri Bottas(P1: 9., P2: -): "Ezt a pályát már jól ismertem, ami alaposan megkönnyítette a dolgomat, mert azonnal a feladatokra koncentrálhattam. Már az első etap után tudtam, hogyan kellene viselkednie az autónak, de néhány, már Indiában elkezdett tesztet is folytatni tudtunk, hogy még több adatot gyűjtsünk. Pastor az első edzésen teljesített utolsó etapja során megelőzött, de addig egyforma időeredményeink voltak, ezért jó érzés, hogy a tempóm adott, bár azt hiszem, lehettem volna gyorsabb is. Kedvelem ezt a pályát és a hangulatot a paddockban, különleges érzés vezetni a szálloda alatt."

Sauber

Sergio Pérez (P1: 16., P2: 10.): "Számomra jól alakult a nap. Az egész előre tervezett programot teljesítettük, szóval ebben a tekintetben nagyon pozitív volt. Magabiztos vagyok az autó balanszát illetően, így szerintem a második edzésen megszerzett pozícióm elég jól mutatja, hogy mire vagyunk képesek itt. Ez azt jelenti, hogy a Q3 elérhető."

Kamui Kobajasi(P1:10., P2: 16.): "Egyértelműen dolgoznom kell még az autó balanszának javításán. Jelenleg semmilyen szempontból nem megfelelő, de ez csak az első napunk Abu-Dzabiban. A pálya tapadása általában sokat javul itt, ami szintén a segítségünkre lehet. Ma nem igazán sikerült működésre bírnom a gumikat. Mindenesetre a hosszú etapom nem volt gond sem a lágy, sem a közepes keverékek kopásával."

Mercedes

Nico Rosberg(P1: 7., P2:12.): "Egy jó, teszteléssel töltött napot teljesítettünk, és számos különböző dolgot sikerült kiértékelnünk. Sajnos még mindig hiányzik egy kicsit a tempónk, de remélem, hogy ha jó a stratégiánk szombaton, illetve vasárnap, szerezhetünk néhány pontot. Összességében a gumikopás nem olyan jelentős, mint tavaly, így érdekes lesz látni, hogy mit hoz a verseny."

Michael Schumacher(P1: 6., P2: 14.): "Azt mondanám, hogy ma egy 'normálisnak' nevezhető pénteki napunk volt - elvégezünk bizonyos programokat, változtattuk a beállításokat, és tipikus munkát végeztünk adatgyűjtés céljából. A nap végén látottak megmutatják, hogy körülbelül ott állunk, így meglehetősen reális a kép. Jelenleg a pontszerzésért versenyzünk, ez lesz a cél a hétvégén. Egyébként igazán lenyűgöző és csodálatos itt vezetni, és nagyon különleges, ahogy átmegyünk a fényes nappalból az éjszakába."

Force India

Nico Hülkenberg(P1: 12., P2: 13.): "Szerintem továbbra is nehéz a többiekéhez viszonyítanunk a teljesítményünket, de valószínűleg javulnunk kell, és holnapra össze kell szednünk magunkat, ha pontokat akarunk szerezni. A balansz egyelőre nem tökéletes, úgyhogy este meg kell próbálnunk közelebb kerülni az autónk optimumához. Mindettől eltekintve átverekedtük magunkat a programunkon, és begyűjtöttük az adatokat a gumikról, vagyis egy szokványos péntek volt ez."

Paul di Resta(P1: -, P2: 15.): "Szerintem ma este elég sokat tanultunk, de még sok munkánk van, ha meg akarjuk érteni, hogy hol állunk a többiekhez képest, és miben javulhatunk. Ez a pálya a lassú és közepes tempójú kanyarokban biztosított tapadásról szól, ezért erre a területre kell koncentrálnunk. A gumikról sok adatot gyűjtöttünk ma, keményen fogunk igyekezni, hogy az időmérőn és a versenyen a megfelelő üzemi tartományba tornázzuk őket."

Jules Bianchi(P1: 15., P2: -): "Szerintem eddig ez volt a legjobb szabadedzésem. Már rengeteget teszteltem itt, úgyhogy alaposan ismerem a pályát, jól éreztem magam rajta. A programunk elég egyszerű volt, három etapot és rengeteg kört teljesítettem közben, és az autónk minden alkalommal egyre jobb lett. A pálya állapota sokat javult az edzés alatt, de a gumik elég hamar elkoptak, ezért a végén nehéz volt javítani az időeredményemen."

Toro Rosso

Daniel Ricciardo(P1: 17., P2: 17.): "Az első szabadedzés elején a tapadás, illetve annak hiánya okozott problémát, a két edzés között azonban sikerült javítani az autón, ám míg a rövid etapok rendben mentek, a hosszúak nem voltak olyan sikeresek. Összességében ma nem volt meg a tempónk. A hőség? Nem olyan rossz, mint Szingapúrban, így nem okoz gondot megbirkózni vele."

Jean-Eric Vergne(P1:18., P2: 18.): "Jó volt visszajönni ide, egy olyan pályára, amit jobban ismerek, mint bármelyik másikat a Forma-1-es naptárban, ezzel az autóval. Élveztem a pályán töltött napot, bár este gondom akadt a kocsival, ami miatt vesztettem némi időt. Úgy néz ki, hogy általánosságban nem elég jó a teljesítményünk, ami azt hiszem a kevés leszorítóerőből fakad. De már korábban is tapasztaltunk ilyen helyzetet pénteken, és sikerült összeszednünk magunkat szombatra, és főleg vasárnapra, úgyhogy csak keményen kell dolgoznunk ma este, és megnéznünk, hogy miképpen tudnánk leginkább előrelépni."

Caterham

Heikki Kovalainen (P1: 19., P2: 20.): "Elég jó volt ez a nap. Az első edzésen számos új fejlesztést kipróbáltunk, a másodikon pedig összehasonlítottuk a különböző alkatrészeket. A lágy gumik teljesítményét egy körön, és az edzés végén egy hosszú etapon is megfigyelhettük. Akkor használhatjuk ki igazán a fejlesztések előnyeit, ha megtaláljuk a megfelelő beállításokat. Mivel mindkét edzésen sok kört futottunk, elég adatot gyűjtöttünk ahhoz, hogy holnap javulni tudjunk. Hosszú éjszaka vár ránk, de mindenki nagyon keményen dolgozik azért, hogy gyorsabbak legyünk. Reméljük, ennek holnap meglesz az eredménye."

Vitalij Petrov(P1: -, P2:19.): "Az első edzést kihagytam, de láttam, milyen keményen dolgozik a csapat, hogy megoldja azt az elektromos hibát, ami korán véget vetett Giedo edzésének. A második edzés kezdetére megoldották a problémát, ezért azonnal nekiláthattunk a tervezett programunknak. Az első etapomon volt néhány gondunk az autóm vezethetőségével, ezért elvégeztünk néhány módosítást. A második etapom kezdetén rögtön láttuk a javulást. Amikor feltettük a lágy gumikat, körről körre gyorsabbak lettünk - szerintem sikerült megtalálnunk a megfelelő balanszot ezen a pályán. Az összes mai etapunkról sok adatot gyűjtöttünk a gumikról, és a délelőtti probléma ellenére szinte ez egész programunkat sikerült teljesítenünk. Jó helyzetből várhatjuk a hétvége hátralevő részét."

Giedo van der Garde (P1: 24., P2: -): "Nyilvánvalóan nagyon bosszantó volt ez az edzés, de néha megtörténik az ilyesmi. Ahogy megkezdtem az ellenőrző körömet, hallottam, hogy a motor hangja más, mint a korábbi edzéseken. Úgy tudom, a kábelkötegekkel volt valami probléma. Kár érte, mert ezt a pályát jól ismerem, és sokat segített volna, ha össze tudjuk hasonlítani az én köridőimet a fejlesztéseket tesztelő Heikkiével. Jövő héten részt veszek a fiatal versenyzők tesztjének első két napján, most erre koncentrálok."

Marussia

Timo Glock (P1: 20., P2: 21.): "Egy tipikus pénteken vagyunk túl, bár az első szabadedzésen kipróbáltam néhány fejlesztést a következő évre. Rengeteg szenzor volt az autó, így bár a munka jól ment, nem volt olyan egyszerű körözni. A második szabadedzésen akadt egy kis gondom a forgalommal a lágy gumikon: minden körben beértem (Vitalij) Petrovot az utolsó szektorban, ami miatt időt vesztettem. Néhány különböző beállítást is kipróbáltunk, és át kell nézzük az összegyűjtött információt, hogy biztosan a megfelelőt válasszuk a hétvége további részére."

Charles Pic (P1: -, P2: 22.): "Remek volt visszaülni az autóban a Yas Marinán ma délután. Nagyon szeretem ezt a pályát, és remélem, tovább folytathatjuk az Indiában megkezdett pozitív munkát. Ami a második szabadedzés korai szakaszát illeti, elég gyorsan felvettem a tempót, és sikerült felkészülnünk a kvalifikációra, illetve a versenyre, hozzászokva a változó fényviszonyokhoz. Még nem vagyunk ott, ahol lenni szeretnénk, és remélem, holnap előreléphetünk."

Max Chilton (P1: 22., P2: - ): "Az első szabadedzés pont olyan jól sikerült, mint ahogy azt reméltem, és szeretnék még egyszer köszönetet mondani a Marussia F1 Teamnek a lehetőségért. Egész nap nem tudtam letörölni a vigyort az arcomról. Már hetek óta vártam ezt a lehetőséget, de amikor eljött a pillanat - a vele járó összes nyomással együtt - bevallom, egy kicsit ideges lettem. Azt szerettem volna, hogy minden jól menjen, és a lehető legtöbb időt töltsem a pályán. Végül a gumik élettartamának köszönhetően két hosszabb, egyenként nyolc körös etapot teljesítettünk, ahol néhány, meglehetősen kihívást jelentő teszt elemen, folyamatokon és rendszereken dolgoztam. Az első etapomon nagyon boldog voltam, hogy azonnal sikerült javítanom, és utána folyamatosan tovább javulnom. Reméltem, hogy a második etapom is így alakul majd, de sajnos egy HRT autó jelentette forgalom feltartóztatott. Egyértelműen többre lettem volna képes, és ez az egyetlen kis bosszúsága az amúgy emlékezetes napnak. A csapat nagyon támogató volt velem szemben, köszönöm a mérnököknek és a szerelőknek, akiknek köszönhetően teljesen otthon éreztem magam."

HRT

Pedro de la Rosa (P1: 21., P2: 23.): "A kezdeti célunk az volt, hogy jó balanszot találjunk az autón, amit viszonylag korán sikerült is elérnünk. Aztán különböző konfigurációk tesztelésére koncentrálunk, hogy meglássuk, hol állunk, és optimalizáljuk a fékek hűtését. A pálya tapadása elég alacsony, a gumikeverékek közötti különbség pedig kisebb, mint amire számítottunk. Az autó jobban teljesít a közepes gumikon, a lágyakon viszont jobb a tapadás, bár ezekből még többet lehet kihozni. A tempónk jó, és a fékek tesztelése sem ment rosszul, így optimisták vagyunk, bár még van hova fejlődnünk."

Narain Karthikeyan (P1: - , P2: 24.): "Nem ismertem ezt a pályát, ami sokkal nehezebb és technikásabb, mint vártam, fizikailag és az autó számára is, mivel alig van tapadás. Ma egyszerűen az volt a célunk, hogy a lehető legtöbb kört tegyük meg, holnap pedig arra koncentrálunk majd, hogy az apróbb változtatásokat elvégezzük az időmérő előtt. Még van három szett gumink, két lágy és egy közepes, és ha kihozzuk belőlük a lehető legtöbbet, bízom benne, hogy sokkal versenyképesebbek leszünk.

Hua Ma-Csing (P1: 23., P2: - ): "Remek érzés volt visszaülni az autóba egy szabadedzés erejéig, a pálya pedig lenyűgöző. Soha nem versenyeztem itt korábban, és a körülmények sem voltak könnyűek a hőség és az alacsony tapadás miatt. Az autó eléggé csúszkált, és nehéz volt vezetni a túlkormányzottság miatt. Az első etapokban a motort teszteltük, hogy javítsunk az autó teljesítményén, és a balanszon is dolgoztunk. Nem a köridőkre koncentráltunk, a vége felé azonban sikerült összerántanom néhány kört, hogy javulást érjek el. Összességében pozitív nap volt, hogy a csapatnak dolgozhattam, és sikerült elérnünk a célunkat."