Korábban is volt gond a Dreamlinerekkel

Repülni akartak, pofára estek, Boeing 787 Dreamliner, szerelő Seattleben
Vágólapra másolva!
Már hónapokkal a januári problémák előtt is többször kellett cserélni a lítiumionos akkumulátorokat a Boeing 787-es típusú Dreamlinerekben - közölte szerdán két japán légitársaság.
Vágólapra másolva!

A Dreamlinerek legnagyobb megrendelője, az ANA japán légitársaság közlése szerint tíz alkalommal kellett cserélni a lítiumionos feszültségforrásokat a 17 darab 787-esből álló flottájában, mert töltési problémák és más gondok voltak. Az ANA értesítette erről a Boeingot, és visszaküldte a rossz akkumulátorokat a gyártóhoz, a japán GS Yuasa vállalathoz.

A JAL is elismerte szerdán, hogy az újonnan beszerzett 787-es gépeiben néhány alkalommal cserélni kellett az akkumulátorokat, de részleteket nem közölt.

Forrás: AFP/Getty/Stephen Brashear

Január 7-én a bostoni repülőtéren meggyulladt a JAL által üzemeltetett Dreamliner egyik akkumulátora. Kilenc napra rá az ANA ugyanilyen gépe hajtott végre kényszerleszállást Kelet-Japánban, miután ugyancsak kiégett és megolvadt az egyik akkumulátora, és elfolyt az elektrolit.

A 787-eseken az elmúlt hetekben összesen öt váratlan esemény történt, emiatt a gépeket nem engedik repülni sehol a világon a hibák kivizsgálásáig. Az amerikai gyártó a problémák miatt ideiglenesen felfüggesztette a gépek szállítását. Szerte a világban eddig ötven Dreamliner repült, és 800 megrendelés érkezett az amerikai gyártóhoz.

Folyik a vizsgálat

Az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (NTSB) a minap közölte, hogy a Bostonban parkoló gépben rövidzárlat és hőtermeléssel járó ellenőrizetlen kémiai reakció léphetett fel az egyik lítiumionos akkumulátorában. Hőinstabilitáshoz vezető öngerjesztő kémiai reakció - amelyet az angol szakirodalomban thermal runawaynek neveznek - játszódott le benne: a túlmelegedés okozta kémiai folyamat tovább hevítette a feszültségforrást, és ez öngyulladáshoz vezetett. Az akkumulátorok túlhevülését gyakran túltöltöttség okozza, de az NTSB megállapította, hogy az akkumulátorok töltöttsége nem haladta meg a szükséges 32 voltot.

Forrás: AFP/Saul Loeb

A gépek leállása komoly károkat okoz gyártónak és a megrendelőnek egyaránt, nem is beszélve az Airbusszal versengő Boeing presztízsveszteségről. Az NTSB szakértői éjt nappallá téve dolgoznak, mikroszkópos vizsgálatnak vetik alá a meghibásodott akkumulátort, és akár hetekig is eltarthat, amíg fényt derítenek arra, hogy mi történt.

Korábbi cikkünket a Boeing 787-esek leállításáról itt olvashatja.