Tőzsdére vihetik a Chryslert

Vágólapra másolva!
A Chrysler egy estleges tőzsdei részvénykibocsátással kapcsolatban szervezne bankári találkozót áprilisban a Reuters értesülései szerint. Az autógyártó két nagytulajdonosa, a Fiat és egy amerikai szakszervezet, a VEBA között zajló vitának a végére is pont kerülhetne, sőt esély van arra is, hogy a Fiat korábbi terveinek megfelelően bekebelezheti az egész céget.
Vágólapra másolva!

A Chrysler áprilisban befektetési bankár találkozót szervez, ahol kiderülhet, hogy ki vezethetné le a társaság elsődleges részvénykibocsátását (IPO) - nyilatkozták a Reutersnek az ügyet ismerő források.

Befektetési bankárok azt is elmondták, hogy arra kérték őket, hogy két terv kidolgozását kérték tőlük. Az egyikben a United Auto Workers szakszervezet nyugdíjalapjának (VEBA) részesedésének piacra történő bevezetését kellene előkészíteniük, míg a másik szcenárióban pedig a Fiat esetleges kivásárlási ajánlatát kéne megtervezniük, hiszen az olasz autógyártó már régóta be szeretné kebelezni az amerikai céget.

Mi az IPO?

Az angol initial public offering rövidítése, elsődleges tőzsdei kibocsátást jelent. Az IPO az az eljárás, aminek keretében egy zárkörű részvénytársaság részvényei széles körben elérhetővé válnak a tőzsdén keresztül. Általában jegyzési szakasszal kezdődik a folyamat, ahol a kibocsátást szervező befektetési bankok összegyűjtik és összesítik a részvényből vásárolni kívánó befektetők igényeit. A felkínált mennyiség és az ajánlatok alapján kialakuló egyensúlyi ár lesz a jegyzési ár, az IPO-ban résztvevő befektetők ezen az áron kapják meg a részvényeket. A jegyzés lezárultát követően kezdődik meg a tőzsdei kereskedés a részvényekkel, ugyanúgy, mint bármely más, tőzsdére már bevezetett részvénnyel.


A Fiat jelenleg 58,5 százalékos tulajdonosa a Chryslernek, míg a fennmaradó rész a VEBA kezében van, de az előbbinek lehetősége van opciókon keresztül növelni az érdekeltségét.

Sergio Marchionne, aki a Fiat és a Chrysler vezérigazgatója is, már régóta próbálja véghezvinni a két társaság egyesülését, de ha nem tudnak megállapodni a VEBA-val, akkor nyitott a tőzsdei kibocsátással kapcsolatban is, ugyanakkor a Fiat nem tervezi tulajdonosi részének csökkentését. De azt is hozzátette, hogy jobban örülne ha végül meg tudnának egyezni a VEBA-val.

Habár a Fiat vételi opcióval rendelkezik, a Chrysler részvényeinek blokkokban történő megvásárlására, de eddig ezeket nem tudta érvényesíteni, mert próbálkozásait bíróságon támadta meg a szakszervezet. A VEBA szerint a Fiatnak magasabb árat kellene a részvényekért fizetni.

Az egyeztetések azzal kapcsolatban is megindulhatnak, hogy a Fiat miként kívánja finanszírozni a lehetséges jövőbeni kivásárlást. 2009-ben amikor a Fiat megmentette a Chryslert a csődtől, az olasz autógyártó vételi opciót is kapott, hogy a VEBA 16,6 százalékos tulajdonrészét megvásárolhassa olyan áron, mely egy megállapodásban rögzített képlet szerint számolnak az adott időpontban. De számítás módszerével kapcsolatban hónapok óta vitatkozik a két társaság. Tavaly júliusban a Fiat 140 millió dollárért szerette volna megvenni a szakszervezet 3,3 százalékos részvénypakettjét, de a VEBA szerint a valós érték 342 millió lett volna, így meghiúsult az tranzakció, és azóta is a bíróságon van az ügy.

A Fiat 4,2 milliárd dollárra becsülte a Chrysler teljes vállalati értékét a bírósági beadványban, míg a VEBA 10,3 milliárd dolláros számot hozott ki. A UBS elemzője úgy véli, nagyjából 9 milliárd dollárt érhet a cég, míg a Morningstar kalkulációi szerint 13 milliárd dollár is lehet a vállalat értéke.