Érdemes az autóipar fellendülésébe fektetni?

Vágólapra másolva!
Az egyre erősebb világgazdaságnak köszönhetően az európai autóipar kilátásai is kedvezőbbek. A globális autóeladások stabilan növekedhetnek az előttünk álló években, amiből a nagy európai autógyártók is profitálhatnak. A K&H legújabb tőkevédett befektetési alapján keresztül pedig az autóipar felfutását a hazai befektetők is meglovagolhatják.
Vágólapra másolva!

Vonzó befektetési sztori körvonalazódik az európai autóiparban, ahogy a gazdasági növekedés visszatérésével az autók iránt kereslet is egyre jobban élénkül. Ennek lehetőségére már korábbi cikkünkben is felhívtuk a figyelmet, melyben vételi ötletet fogalmaztunk meg a német autógyártó részvényeire.

Főként a németek

A Daimler árfolyammozgása egyelőre visszaigazolni látszik sejtésünket, a papír eddig bő 2,5 százalékos hozamot biztosíthatott azoknak, akik 18-án megfogadták vételi ajánlásunkat. Aki részesedni szeretne az európai autóipar fellendüléséből, azonban nem szeretne egyedi részvényekkel bíbelődni, és a tőke 100 százalékos védelmét is fontosnak tartja, annak a K&H legújabb, autóipari befektetési alapja kiváló választás lehet. Az alap az európai autóipari vállalatokat tömörítő részvényindex (SXAE) teljesítményét követi le, így biztosítva részesedést a szektor lehetséges felpörgéséből. Az indexben a legnagyobb súlyt Európa autóipari nagyhatalmának, Németországnak a legnagyobb autógyártói képviselik, mint például a BMW, a Daimler, a Volkswagen és a Porsche. Rajtuk kívül fontos alkatrészgyártók is szerepet kapnak, mint a Continental és a Pirelli.

Miért jó lehetőség?

Levelünk végén minden információt részletesen leírunk a termékről, és azt is megtalálhatja, hogyan veheti meg az alapot. Az alábbiakban pedig részletesen kifejtjük, hogy miért sejtünk remek befektetési lehetőséget az európai autóiparban. Dióhéjban a következő a gondolatmenetünk:

  • Egyre erősebb a gazdasági növekedés, melynek köszönhetően az olyan növekedésorientált iparágak, mint az autóipar kilátásai is javulnak.
  • A világ legnagyobb autópiacának számító Kínában mindenkori csúcson pörögnek az értékesítések. Ennek ellenére még további, hatalmas növekedési lehetőségek rejlenek az ázsiai országban.
  • Kínán kívül az amerikai és európai autópiac lendülete is egyre biztatóbb képet fest.
  • A három fő régió folyamatosan bővülő értékesítéseinek az európai autóipari vállalatok az egyik legnagyobb haszonélvezői, melyek eredményei jelentősen javulhatnak a következő években.
  • Az európai autóipari részvények alulárazottak a szélesebb részvénypiachoz képest, ami további vevőket csalogathat a papírok felé.

Erősödik a világgazdaság

Egyre jobb állapotban van az európai autóipar, mely elsősorban a világgazdaság és azzal együtt az Európai Unió gazdaságának javulásából profitál. Mivel az olyan növekedésorientált iparágak, mint az autóipar, kifejezetten érzékenyen reagálnak a globális gazdasági folyamatokra, az egyre magasabb növekedés ezt a szektort is felpörgetheti. Az autóipar gazdasági folyamatokra való érzékenységét mutatja, hogy az Európai Unió újautó-eladásainak 12 havi gördülő átlaga legtöbbször a fogyasztói bizalom erősödésével párhuzamosan tudott emelkedni. Az elmúlt egy év javuló fogyasztói hangulata az értékesítések növekedését jelzi előre.

Forrás: Investor.hu

Az eurózóna is jobb állapotban

A világgazdaság kilátásai optimizmusra ad okot. Idén 2,5 százalékos globális növekedés várható reál, azaz inflációval korrigált értelemben, jövőre pedig ismét 3 százalék fölé emelkedhet a GDP-bővülés üteme a Bloomberg elemzői konszenzusa szerint. Az európai autóipar számára kulcsfontosságú régió, az eurózóna is egyre jobb állapotban van, és jövőre már másfél százalékra gyorsulhat fel a gazdasági növekedése.

Forrás: Investor.hu

Élénkülő kereslet

A gazdasági fellendülésnek köszönhetően megélénkülhet az autók iránti kereslet, mivel a nagyobb gazdasági növekedés magasabb béreket és magasabb fogyasztást eredményezhet. A globális autóeladások terén stabil növekedés várható a következő években, és az értékesítések folyamatosan új csúcsokat dönthetnek.

Forrás: Investor.hu

Évtizedes mélypont után

A javuló európai gazdaságnak köszönhetően az európai autóipar kilátásai is javulnak, melynek már látszanak a jelei. A kontinens autópiaca több évtizedes mélypontjáról igyekszik talpra állni, és a 12 -havi gördülő (tehát mindig az előző 12 hónap összegét mutató) uniós autóeladások júniusban már kétéves csúcsra tudtak visszakapaszkodni.

Forrás: Investor.hu

A beszállítók is fontosak

Az európai autóipar számára azonban értelemszerűen nem csak az európai autópiac fontos. Az autógyártók mellett a járművekhez különböző alkatrészeket készítő társaságok (pl. a gumigyártók), vagy a beszállítók a többi kontinensen is erőteljes jelenléttel rendelkeznek. Emiatt a többi régió autópiacán tapasztalható trendekkel is érdemes tisztában lenni.

Kínában is emelkedik

A mára a világ legnagyobb autópiacát magáénak tudó Kínában bődületes ütemben emelkednek az autók eladásai. Az ázsiai országban egyre nagyobb kereslet mutatkozik az új autók iránt, melynek köszönhetően a 12 havi gördülő autóeladások mindenkori rekordot megdöntöttek, és már meghaladták a 20 millió darabos értéket. Ráadásul Kínában még hatalmas növekedési potenciál rejlik, mivel az ország útjain még mindig csak a népességnek alig 7-8 százalékára rúgó számú gépkocsi fut. Az elemzői várakozások szerint Kína autópiaca 2020-ra 30 százalékos részesedést hasíthat ki a bővülő globális eladásokból, mely szerint még több millió darabbal emelkedhetnek a már eddig is csúcson pörgő eladások.

Forrás: Investor.hu

Válság előtti szinten

Ezzel szemben a második legnagyobb piacnak számító Egyesült Államok 12-havi gördülő értékesítései épphogy meghaladták a 16 millió darabot júliusban. Ezzel együtt az amerikai autópiac is egyre jobb állapotban van, és sikeresen maga mögött tudta hagyni a válságot. Ezt mutatja, hogy az eladások a 2008-as krízis előtti szintig tudtak visszakapaszkodni.

Forrás: Origo

Az amerikai autópiac további bővülését biztosíthatja, hogy az USA-ban egyre magasabb a személyautók átlagos életkora, mely 2013 végére 11,4 évre, több évtizedes rekordra emelkedett. Ez arra ösztönözheti az amerikaiakat, hogy lecseréljék öreg autóikat, ami erősítheti az autók iránti kereslet növekedését.

Forrás: Investor.hu

Az amerikai és kínai autópiac dübörgésének és az európai iparág talpra állásának köszönhetően az európai autóipar kilátásai is egyre kedvezőbbek. A gyártók autói iránt folyamatosan emelkedik a kereslet, amiből az autózáshoz nélkülözhetetlen gumigyártással és autóalkatrész-gyártással foglalkozó cégek is profitálhatnak.

Mik a kockázatok?

A vállalatok terjeszkedését azonban számos kockázat övezi, elsősorban Kínában. A kínai kormány úgy kíván fellépni az óriási légszennyezettség ellen, hogy limitálja az új autók regisztrációit a nagyobb városokban. Eszerint évente csak 300 ezer új autót lehetne forgalomba állítani nagyvárosonként, ami erősen behatárolná az autógyártók - így a Daimler - terjeszkedési lehetőségét. Számos kínai nagyvárosban már konkrét lépéseket tettek ez irányba, amit később további városok követhetnek. A lassulás is kockázatot jelent. Kínában a hatalmas hitellufi kipukkanása komoly gazdasági visszaesést okozna, ami a fogyasztás visszaesésén keresztül a Daimler eladásaira is veszélyt jelenthet. Nem szabad amellett sem elmenni, hogy az autóértékesítések növekedése már alacsonyabb dinamikák mellett következik be.

Nem valószínű az évtizedes stagnálás

Európában az Oroszországgal kialakult, súlyosbodó szankcióháború sodorhatja veszélybe az autópiac növekedését. A szankciók visszafoghatják a gazdasági növekedést Európában, ami leginkább a fogyasztás visszaesésén keresztül érintené negatívan az autóipar szereplőit. Ez a befektetési sztorinkat csak abban az esetben érintené igazán negatívan, ha Japánhoz hasonló, több évtizedes stagnálásba süllyedne Európa. Ezt viszont nem tartjuk valószínűnek.

Hasítanak az autógyártók

Az autóipar javulásának köszönhetően és azzal párhuzamosan az iparág vállalatainak eredmény-kilátásai is javulnak. Az Euro Stoxx autóipari részvényeit tömörítő indexre (Euro Stoxx Automobiles&Parts) vonatkozó EPS- (azaz egy részvényre jutó profit)várakozások 9,5 százalékkal tudtak emelkedni az utóbbi három évben, miközben a szélesebb piacot leképező Stoxx Europe 600 eredményvárakozásai közel 7 százalékkal csökkentek ez idő alatt. Eszerint az európai autóipari vállalatok eredményeinek jelentős javulását várják az elemzők, miközben a többi nagyobb európai cégek eredménykilátásai közel sem festenek ilyen szépen.

Forrás: Investor.hu

A nagy autógyártók közül kifejezetten a prémium-gyártók teljesíthetnek jól. Az Euro Stoxx Automobiles&Parts index közel 50 százalékát adó BMW és Daimler részvényenkénti nyeresége több évtizedes csúcsra ugorhat 2015-ben, ami elsősorban a két cég rendkívül agresszív terjeszkedésének köszönhető. Az Audikat is készítő, az indexben harmadik legnagyobb súllyal rendelkező Volkswagen eredményei szintén emelkedő pályára állhatnak a 2013-as visszaesés után.

Forrás: Investor.hu
Forrás: Investor.hu

A vállalatok eredményeit többek között a működésből származó profithányad emelkedése javíthatja. A nagy autógyártók közül a Ford, a General Motors, a Daimler és a Volkwagen operatív marginja is emelkedhet a következő két évben az elemzői várakozások szerint. A Daimler és a General Motors operatív árrése például több évtizedes csúcsra ugorhat fel 2015-re, de a BMW kivételével a többi gyártóé is több éve nem látott szintek közelébe kapaszkodhat vissza az elemzői várakozások szerint.

Forrás: Investor.hu

Vonzó az árazás

Mivel az eredményvárakozások hasítanak felfelé, az európai autóipari vállalatok P/E alapú értékeltsége még mindig sokkal alacsonyabb a szélesebb európai részvénypiacnál. Az autóipari index előretekintő P/E rátája a 9-szeres szintek közelében mozog (azaz egységnyi jövőbeli profitért ennyit fizetnek a befektetők), szemben a Stoxx Europe 600 14,2-szeres értékével. Emiatt az európai autóipar remek kilátásait most relatíve olcsón meglovagolhatják a befektetők, akiket az értékeltség ilyen szintű lemaradása méginkább az európai autópiaci részvények felé terelhet.

Forrás: Investor.hu

Amikor az Euro Stoxx autóipari indexe hasonló diszkonton forgott a Stoxx Europe 600 indexhez képest, azt számos esetben az autóipari részvények árfolyam-emelkedése követte. Természetesen nincs rá garancia, hogy ez most is bekövetkezik, azonban a közel 30 százalékos diszkont mindenképpen az optimizmusunkat erősíti.

Forrás: Investor.hu

Remek hangulatban

Az európai autóipari részvényeket a remek általános részvénypiaci hangulat is tovább emelheti. A nemzetközi tőzsdéken továbbra is bikapiac uralkodik, az amerikai S&P 500 részvényindex szinte naponta üt új történelmi csúcsokat, és az európai indexek is többéves csúcsok közelében mozognak. Mivel az európai autóipari index erősen együttmozog a vezető amerikai és európai tőzsdemutatóval, így azok emelkedése az autóipari papírok árfolyamát is felfelé nyomhatja. A szoros együttmozgás kockázatokat is rejt magában, hiszen ha a vezető fejlett piacokon erőteljesebb korrekció bontakozna ki, akkor az átmenetileg az autóipari részvényeket is esésre késztetheti. A rövid távú piaci mozgások ugyanakkor a fundamentális sztorit nem érintik.

Forrás: Investor.hu

Új alap: autóipari fellendülés tőkevédelemmel

Aki profitálni szeretne az európai autóipar fellendüléséből, annak a K&H legújabb, autóipari befektetési alapja lehet a legjobb választás, mely 100 százalékos tőkevédelmet kínál. Az alap a fent említett európai autóipari indexnek a teljesítményéből kínál részesedést, így biztosítva hozzáférést az európai autóipar pozitív teljesítményéből. Az alap a vagyonának túlnyomó részét bankbetétbe fekteti a futamidő elején, ezzel biztosítva a befektetett tőke védelmét és kifizetését a futamidő végét követően, abban az esetben is, ha a mögöttes befektetés teljesítménye stagnálna vagy negatívan alakulna a futamidő során.

Hogyan veheti meg?

Az alapról minden információkat megtalál a K&H weboldalán, ahol az alap minden részletét tartalmazó Befektetési Tájékoztató mellett a Kezelési Szabályzat és a Terméklap is fellelhető.

Az alap az Investor Trader ügyfelei számára néhány kattintás után megvásárolhatóak. Ehhez elég számlát nyitnia itt, de ha további kérdései vannak, azt felteheti az oldal alján található űrlap segítségével is.

Fontos szintről pattant

Aki esetleg rövidebb (akár néhány hónapos, hetes) időtávú befektetésben gondolkodik, annak az Euro Stoxx autóipari részvényindexének (SXAE index) technikai képe is bizakodásra ad okot. Az index a 420 pont körüli támaszáról pattant fel az elmúlt napokban, és indult el újra észak felé. Ha kitart a lendülete, ismét célba veheti az elmúlt hónapokban felállított új történelmi csúcsokat. A kedvező fundamentális sztori miatt jó eséllyel gondoljuk azt, hogy az index soha nem látott szinteket hódíthat meg a következő hetekben, hónapokban.

A rövidebb távon gondolkodó befektetők az SXAE index nagyobb komponenseinek (Daimler, BMW, Volkswagen) részvényeinek megvásárlásán keresztül lovagolhatják meg az index felpattanását. Ahogy fentebb említettük, a Daimlerben rejlő lehetőségekre néhány nappal korábban már felhívtuk a figyelmet.

SXAE index heti grafikon Forrás: AmiBroker, Investor.hu