Kísértetgalaxisokat fedeztek fel a Coma-halmazban

galaxis
Semmihez sem hasonlíthatók azok a csillagrendszerek, amelyeket a Bereniké Haja csillagképben  található hatalmas Coma-galaxishalmazban fedeztek fel amerikai csillagászok.

Kisebb teleszkópokkal akadtak a fantomgalaxisok nyomára

A Bereniké Haja (Coma Berenices) csillagkép az északi égbolton, a Nagymedve (Ursa Maior) vagy népszerű nevén a Göncölszekér, valamint a Vadászebek (Canes Venatici) és a Szűz (Virgo) csillagképek között található.

A méretes Coma-galaxishalmaz peremvidékét csillagközi gáz és poranyagban bővelkedő spirális galaxisok jellemzik Forrás: Wikimedia Commons

A szabad szemmel is jól látható, de nem túl fényes csillagokból álló csillagkép úgynevezett mélyég-objektumai közül a Coma-galaxishalmaz a leghíresebb.

A Coma Berenice (Bereniké Haja) csillagkép térképe, a fényesebb mélyég-objektumok jelölésével Forrás: Wikimedia Commons

A Coma-halmaz az amatőrcsillagászok méltán népszerű célpontja

néhány fényesebb, kisebb teleszkópokban is szép látványt nyújtó galaxisának köszönhetően. Tavaly közepes méretű teleszkópokkal 47 olyan ultra-diffúz csillagvárost azonosítottak a halmazban, amelynek csillagai más galaxisokhoz képest szokatlan, extrém nagy távolságra vannak egymástól.

A nemrég felfedezett "szellemgalaxisok" a Coma Berenice csillagkép nagy galaxishalmazában. A fantomgalaxisokban rendkívül ritkák a csillagok, optikai képük elmosódott foltként jelenik meg Forrás: Subaru Telescope/National Observatory of Japan

E rendkívül ritkaterű galaxisok úgy néznek ki, mint a szellemképeken látható elmosódott fantomok.

E galaxisok közül néhány akkora, mint a mi Tejútrendszerünk, de ennél ezerszer kevesebb fényt bocsátanak ki.

Hawaii tetejéről nézve megugrott a számuk

Az érdekes hír nyomán a Hawaii-i Állami Egyetem Mauna Kea Csillagászati Kutatóintézete 8,3 méter tükörátmérőjű Subaru teleszkópjával alaposan megvizsgálták a Coma-galaxishalmazt.

Az obszervatórium páratlan adottságokkal rendelkezik, műszerei ugyanis a Mauna Kea tetején,

4 205 méteres magasságban az alsóbb, sűrű légrétegek torzító hatását kiküszöbölve merednek a csillagos ég felé.

A Mauna Kea Csillagászati Kutatóintézet műszerei több mint 4000 méteres magasságban lettek felállítva Forrás: Wikimedia Commons

A nagyfelbontású teleszkóp segítségével további 814 szellemgalaxist azonosítottak a Coma- halmazba, - számolt be a felfedezésről az Astrophysical Journal Letters szaklap. A különleges csillagvárosokban is akadnak különcök; nyolc olyan fantomgalaxist találtak, amelyek belsejében zöldes színben játszó 31 000 fényév ívhosszúságú kör alakú képződmények észlelhetők.

Zombigalaxisok csapolták meg a fantomokat

A Coma-halmaz szellemgalaxisai szinte kivétel nélkül nagyon idős csillagokból állnak, és valamennyiből hiányzik az intersztelláris (csillagközi) gáz.

Az M 64, vagy NGC 4826 jelű "Fekete szem" galaxis a Coma-halmazban. A kozmikus objektum jobb szélén látható vastag sötét sáv jelöli a sűrű csillagközi por és gáztömegeket Forrás: Wikimedia Commons

A kutatócsoport úgy véli, hogy a „kísértet csillagvárosok” a halmaz olyan speciális objektumai,

amelyekből a közeli és nagy csillagsűrűséggel rendelkezős spirális galaxisok „szipkázták ki” az intersztelláris gázanyagot.

Ezt a teóriát erősíti a halmaz néhány olyan spirális galaxisa, amelyek a szokásosnál sokkal több csillagközi gáz és poranyagot tartalmaznak.

Bereniké csillámló hajzuhataga

A Coma Berenices, azaz Bereniké Haja csillagképben található 20 millió fényév átmérőjű sűrű Coma- galaxishalmaz mintegy 1000 nagy, és hozzávetőleg 30 000 kisebb galaxist tartalmaz.

Részlet a Coma-galaxishalmazból. A halmazt 1000 nagy és hozzávetőleg 30 000 kisebb galaxis építi fel Forrás: NASA/JPL-Caltech/http://www.spitzer.caltech.edu/Media/mediaimages/copyright.shtml/Spitzer Space Telescope

A halmaz középső vidékét az idős és nagy csillagsűrűségű elliptikus galaxisok jellemzik, a peremvidékeken viszont a nagyméretű, és hidrogén gázfelhőkben gazdag spirális galaxisok dominálnak.

A galaxishalmazok az univerzum legnagyobb gravitációsan kötött objektumai, amelyek több ezer, de esetenként akár több tízezer csillagvárosból állnak.

Elrendeződésük alapján megkülönböztetjük a szabályos és szabálytalan halmazokat.

A Coma-halmaz fényesebb galaxisainak térbeli elhelyezkedését ábrázoló rajz Forrás: Wikimedia Commons

A halmazok általában gömbszerű elrendeződésűek, és a központ felé haladva fokozatosan növekszik az adott téregységre eső galaxisok sűrűsége.

A galaxishalmazok a világegyetem legnagyobb gravitációsan kötött objektumai Forrás: Wikimedia Commons

A galaxishalamzok között számos röntgenforrás ismert, ami azt bizonyítja, hogy ezekben jelentős mennyiségű intergalaktikus (galaxisok közötti) gázanyag halmozódott fel. A hozzánk legközelebb eső galaxishalmaz a 150 millió fényév távolságra fekvő Pegazus-halmaz.