A Charge me Up!-ot megálmodó soproni startup szokás szerint a probléma felől indult el. Fejlesztésükben az applikáció első jelzése, ha a telefon 20 százalékon áll, ideje tankoltatni. Itt lép be az ötlet: megmutatja azokat a nyilvános helyeket a közelben, ahol ezt ingyen megtehetjük. A távolodással arányosan sorolja a töltőpontokat, illetve profil szerint választhatunk, hogy kávézóba, borbárba, hotelbe, esetleg egy bútorüzletbe lépnénk be hozzá. Amíg szezonális, fesztiválokon is felkereshetők a kis akkumulátorok, és ha minden jól megy, hamarosan fitnesztermek és sportlétesítmények, uszodák, kerékpáros- és motoros klubok is bekapcsolódnak a hálózatba.
A lehetőség a felhasználónak nem kerül semmibe, a kereskedelmi helyiség fizet éves bérleti díjat az akkumulátorért. Cserébe többnyelvű applikációt kap, és egy honlapot, ahová képeket tölt fel, tetszés szerint leírást, szolgáltatásokat és akciókat. A töltőt használó egységek egyre gyakrabban díjazzák kedvezménnyel, ha valaki az applikáción keresztül választ ahhoz kocsmát, éttermet, kávéházat, hogy lemerülőfélben lévő telefonjába életet leheljen. Ez ugyanis, mint Joó Balázs és Grubits Tamás, a Charge me Up! startupperei elmondták az Üzletrésznek, apró, személyes megoldásokon keresztül márkaépítésre is lehetőség, és ezt sokan belátják a szolgáltató szektorban.
Az applikáció bő egy éve elérhető az Appstore-ból és a Google Play kínálatában, de már Ausztriában, Szlovákiában és Izraelben is megtaláljuk a töltőpontokat. Népszerűsége gyorsan terjed, a startup franchise-hálózatot kínál. Az alapítók elmesélik, a spanyol, az osztrák, a szlovák, a német és az ausztrál partner az ajánlatukat fogadta el, de az izraeli franchise partner már őket kereste meg. Meghívásra mentek el Londonban a Takeaway Expóra, ott nevezték be őket a szervezők az Innovation Awards 2015 díjra is.
Az évi 58 800 forint tulajdonképpen már napi 160 forinttal bővült forgalomnál megtérül. „Vagyis elég egy darabbal több kávét eladni, már pénzénél van a vendéglátós” – mondja Joó Balázs, aki főként értékesítéssel foglalkozik a cégnél. – „Sokat számítanak az emberi apróságok. Például ha a pincér az étlap mellett azzal az ajánlattal lép oda a vendéghez, hogy feltöltheti a telefonját is, illetve ha a fogyasztó látja, hogy a szomszéd asztalnál valaki épp azért tud kávézás közben csetelni, mert ültő helyében csatlakoztatta a telefonját. Ez már olyanfajta barátságos extra, amelyikkel az étterem érezteti a vendéggel, hogy fontos neki, ezáltal megkülönbözteti magát személytelenebb helyektől. Ha kicsit is elhivatott, nem mindegy neki, törzsvendég lesz-e a vendégéből. Sok ügyfelünk van, aki rájött erre és már a hatodik töltőt rendeli” – meséli Tamás.
A startupperek említettek egy esetet az Üzletrésznek: egy szlovák partnerjelöltjükkel minden sínen volt, amikor az utolsó pillanatban visszalépett. Már másnap kiderült, hogy lemásolták a szolgáltatást és bejegyezték a saját, ugyanilyen profilú cégüket. „Gyenge minőségű akkumulátorral üzemeltetik – teszi hozzá Grubits Tamás –, így valószínűleg nem jutnak messzire. Ezt onnan tudjuk, hogy nekünk is 5-6 hónapunk ment rá arra, hogy berendeljünk és élesben teszteljünk több tucat akkumulátort. Ez anyagilag fájdalmas volt, de a fázist nem lehet kispórolni a folyamatból.”
Joó Balázs elmondta, hogy bár keresnek befektetőt, személy szerint jobban örülnének annak, ha a franchise-ból befolyó összegeket visszaforgatva, organikusan tudnának építkezni. Ez dinamikusabb lenne az egyszerű bootstrapnél, gyorsabb is. Az applikációt eddig körülbelül 11 ezren töltötték le, de pontos számot már csak azért sem tudnak mondani, mert amikor 5-6 ezer között jártak, rendszerhiba miatt törlődött minden adatuk. Hogy milyen alkalmazástípusnál hány letöltés számít jó eredménynek, a beléfektetett reklámköltségektől és a megosztások számától függ. „Okosan tette a Uber, hogy bevezette az ajánlással járó kedvezményt – véli Joó Balázs –, az is kap egy ingyenes fuvart, aki új felhasználót hoz a rendszerbe, és az is, aki neki köszönhetően töltötte le az appot. Most valami hasonlóban gondolkozunk, 50 százalékos vacsorakedvezményben, doboz sörben, attól függ, milyen szponzort találunk hozzá.” A Charge me Up! jelenleg körülbelül 400 partnerrel működik együtt.
A szezonhoz igazodva igyekeznek kihasználni a fesztiválok adta lehetőséget is. A Beach fesztivál szervezője a Harley fesztiválon szúrta ki a terméket, gyors meghívással reagált, a Volton, a Soundon és a Szigeten pedig már tavaly is megjelentek. Az pedig csak a szerencsés véletlen műve, hogy Dzsudzsák Balázs is, Talmácsi Gábor is első látásra beleszerettek a termékbe, felajánlották, hogy pózolnak vele, és ezt nem titkolták el a Facebookon a rajongóik elől. „Ezek rögtönzött, ezért vicces pillanatok, de valójában nekünk nagyon biztató visszajelzést adnak – mondják a startupperek. – A magunkfajta pici cégnek a sok munka mellett erre nagy szüksége van.”