Markó Iván zseni, egy varázsló volt, ő volt Prospero, a mester

Markó Iván
Debrecen, 2013. március 27. A Magyar Fesztivál Balett koreográfusa, művészeti vezetője, Markó Iván Az álmodó szerepében Mózes, avagy a tízparancsolat című balettelőadáson a debreceni Főnix Csarnokban 2013. március 27-én. MTI Fotó: Czeglédi Zsolt
Vágólapra másolva!
Egy zseni volt, korunk egyik legnagyobb táncosa – többek ezt mondta Markó Ivánról Popova Aleszja. Többször is álltak együtt a valaha volt egyik legnagyobb táncművésszel egy színpadon. A balett-táncosnő 11 évesen szerepelt először egy darabban Markó Ivánnal a Prospero című előadásban. Ezért is mondhatja róla, hogy ő egy igazi nagyság, egy varázsló volt, ő volt Prospero, a mester.
Vágólapra másolva!

- így emlékszik Markó Ivánra, és a kapcsolatukra Aleszja Popova.

A Győri Balett előadása, a szólista Markó Iván 1979-ben Forrás: Fortepan / Urbán Tamás

– mondja.

Nem véletlenül említi ezt, a Kossuth-díjas balett-táncosnő 11 évesen táncolt először nagyobb szerepben együtt Markó Ivánnal - aki már akkor is világsztár volt -, a Prospero című előadásban.

Aleszja Popova a Halhatatlanok Társulatának új tagja a lábnyoma avatásán a pesti Broadway-n, az Operettszínház előtt 2014. március 23-án. MTI Fotó: Soós Lajos Forrás: MTI/Soós Lajos

- mondja.

A két kiváló táncos később is sokszor dolgozott együtt.

Egy olyan komplex emberről beszélünk, aki nem csak a pályáján alkotott maradandót, hanem a színpadon túl is. Ahogy megismertem gyerekként az ő világlátását, műhelymunkáját, az beszippantott engem azonnal. De nem csak engem, mindenkit, aki tőle tanulhatott, vagy vele táncolhatott. Az elhivatottsága, a művészet iránti tisztelete, szemléletmódja magával ragadó, és követendő volt, és lesz is."

Aleszja Popova arról is mesélt, hogy Markó Iván, az egyik legbátrabb ember volt, akit valaha ismert.

„A Jóistennel nagyon jóban volt, és ezt a kapcsolatát senki, sem művészeti vezetők, sem politikusok nem befolyásolhatták. Ezért is történhetett meg, hogy 1986-ban, vagyis a rendszerváltás előtt,

Ő kitartóan kiállt a hite mellett. Ő így született a Földre, és beteljesítette azt, amiért jött. Az istenhitét a munkásságán keresztül mindenki érezte, a tanítványai, a kollégái és a közönség is.

Markó Iván Az álmodó szerepében a Mózes, avagy a tízparancsolat című balettelőadáson a debreceni Főnix Csarnokban 2013. március 27-én. Forrás: MTI/Czeglédi Zsolt

Markó Ivánra, az Operaház tagjaként, már nagyon fiatalon

olyan rangos darabokban bíztak főszerepet, mint a Hattyúk tava, a Fából faragott királyfi, vagy a már említett Tűzmadár. 1972-ben a világhírű francia balettművész, Maurice Béjart hívta meg brüsszeli együtteséhez, a XX. Század Balettjéhez, szólistaként, ahol szintén a Tűzmadár címszerepében mutatkozott be.

Az ott töltött hét év során teljesedett ki művészete, 1974-ben a nemzetközi tánckritikusok a világ tíz legjobb táncosa közé választották a lírai alkatú, tiszta klasszikus technikájú, szuggesztív előadóművészt.

Forrás: MTI/Czeglédi Zsolt

„Ő nagyon konzekvens volt a balett-teremben, mindig mindent addig gyakorolt, amíg meg nem csinálta azt a mozdulatot, amelyen keresztül azt a bizonyos dolgot láttatni akarta, amivel el akart mondani valamit. Ez milliméter munka, nagyon akkurátus dolog volt. Saját magától is elkívánta ezt a precizitást, és elvárta mindenkitől, aki vele dolgozott."

Két magyar táncfilm is megörökíti művészetét: Jézus, az ember fia (1986) és a József és testvérei (2000). Életútjáról, pályafutásáról 2014-ben jelentetett meg könyvet, A magány mosolya címmel.

„Minden ember, aki látta őt a darabjaiban, amelyekben táncolt, vagy amelyeket rendezett, az kapott valami felejthetetlen, és egyfajta iránymutatást.

nem csak az alkotásában, hanem nagyságában."