Idén az első negyedévben 29 561 darab új személyautót helyeztek forgalomba Magyarországon, 3 százalékkal többet, mint az előző év azonos időszakában – közölte a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesülete (MGE). A szakmai szervezet biztatónak értékelte a növekedést, bár hozzátették, hogy 2022 elején még szinte minden gyártónak jelentős ellátási problémákat okozott a félvezető-hiány. A teljes mennyiségből ráadásul le kell vonni azt a 4974 autót is, ami reexporttal gyorsan elhagyta az országot, így a
növekedés már csak 1,2 százalék.
Jóval nagyobbat nőtt a tisztán elektromos autók piaca: 30 százalékkal több villanyautót helyeztek forgalomba 2023 első negyedévében, mint 2022 első három hónapjában,
az 1655 darab már a teljes piac 5,6 százalékát teszi ki.
Nőtt a plug-inek iránti kereslet is, 12 százalékkal több hálózatról tölthető hibrid került forgalomba az előző évhez képest, az 1421 darabos értékesítés a teljes piac 4,8 százalékát teszi ki. Ez egyértelmű előrelépés, de továbbra is kicsi az arányuk a nyugat-európai piacokhoz képest, ami elsősorban a magas árral magyarázható. Ezt pedig még a zöld rendszámos kedvezmények sem teszik semmissé.
A teljes személyautó-piac 49,22 százalékát teszik ki a szabadidő-autók (crossoverek, SUV-ok, terepjárók), ami 3,5 százalékos növekedés az előző év hasonló időszakához képest. Magyarország legnépszerűbb típusa annak ellenére lett ismét az Esztergomban készülő Suzuki SX4 S-Cross (1101 darabbal), hogy az értékesítése közel a felére esett vissza egy év alatt.
Érdekesség, hogy az eladási toplista első 5 helyére rajta kívül csak egy szabadidő-autó, az ár-érték arány bajnok Dacia Duster fért be 855 darabbal (+8 százalék 2022-höz képest), viszont a 10.-20. helyezettek között csak egy autó van, ami nem SUV. Amúgy a Duster egy hellyel előzi meg a korábbi sokszoros győztes, de már korosodó, 6. helyezett Suzuki Vitarát, amiből 812 darabot adtak el (-39 százalék).
Az abszolút második helyezett Skoda Octavia 28,5 százalékos növekedése a chiphiány enyhülésének tudható be, a negyedik helyezett Ford Tourneo Custom közel duplázása pedig valószínűleg egy reexportos shuttlebusz-megrendelésnek köszönhető. Említést érdemel még a Fiat 500 (+78,35 százalék), a Toyota Yaris Cross (+61 százalék), a Dacia Jogger (+517 százalék) és a Nissan Qashqai (+85,3 százalék) előretörése is, viszont Európa legnépszerűbb privát autója, a kedvező árú Dacia Sandero még a top30-ba sem fért be 151 darabjával (-17,3 százalék). A legnagyobb növekedést (+2142,8 százalék) a top20-ba éppen beférő Tesla Model Y produkálta, amiben a jelentős, kb. 20 százalékos árcsökkentés játszhatott szerepet.
A legjobban fogyó 20 típus Magyarországon, 2023 első negyedévében: