Rohanó árnyék - Vincent Black Shadow

Vágólapra másolva!
Vincent Black Shadow - a gép, amelyről legendák születtek. Szálljon fel velünk az ötvenes évek legerősebb utcai motorkerékpárjának nyergébe, és Paul Sebast elmeséli, milyen érzés egy közel ötvenéves szupergéppel száguldani.
Vágólapra másolva!


Egy évvel később Phil Vincent a Man-szigeti TT előtt a maga rideg stílusában a következőket írta a Motor Cycling főszerkesztőjének: "Tekintettel a szigeten tartózkodására, az Ön rendelkezésére fog állni egy Black Shadow". Ekkor derült ki, hogy Vincent viszonylag egyszerű eszközökkel az amúgy is gyors Rapide-ból valódi nagyágyút alakított ki. A 276-os Amal karburátor két milliméterrel nagyobb torkot kapott, a sűrítés 6,45-ről 7,3:1-re nőtt, a motor forgó alkatrészeinek némelyikét polírozták. E kúrával a teljesítmény 45 lóerőről (5300/min.) büszkén emelkedett 55 lóerőre (5700/min.). Aki ennél gyorsabbat akart, annak már nagyon egzotikus szuper sportkocsit kellett az ülepe alá tennie.

"Kollégám, Charlie Markham 195 km/h-val a leggyorsabb időt futotta, amelyet utcai gépnél eddig csak mértünk" - jelentette a sportszerkesztő, Cyril Quantril az első próbaút után, 1948 júniusában. Majd így folytatta: "Korán reggel kollégám és én néhány fantaszti-kus kört tettünk a Black Shadow-val. Ilyen gyorsaságot soha nem értem el ezelőtt!" A tesztelő Markham értékelése alig maradt el ettől. "Optimális utazósebességet ajánlani csaknem lehetetlen, egyedül az út állapota és a vezető képessége szab határt!" - értesülhettek a Motor Cycling olvasói a következő hónapban. "A koloszszális gyorsulás álló helyzetből 100 mérföldre alig csökken. Egy laza, 362 mérföldes túranap átlagsebességét pedig egyszerűen nem merem kinyomtatni!"

A Man-szigetről visszatérő Black Shadow-nak a továbbiakban is bemutató- és sajtótesztgépként kellett helyt állnia, amíg végül Vincent egyik alkalmazottja, Ted Hampshire megvehette a Fekete Árnyékot. Felkapcsolt egy oldalkocsit, és mindennapi közlekedési eszközként használta a gépet. Halála után, 1968-ban a motorkerékpár Alan Richmondhoz, a Vincent Club újságjának kiadójához került, aki tíz évvel később eladta a londoni Vincent-specialista Conway Motorsnak. Ezen a ponton lép képbe a mai tulajdonos, Bob Culver.

1980-ban egy szép napon Culver belépett Conway üzletébe, és egész hátul, egy sarokban megpillantott egy meglehetősen szakadt Vincentet, amely szemmel láthatóan már néhány éve nem mozdult onnan. Eladó? - kérdezte. - Szó lehet róla - válaszolta szárazon a tulajdonos. - Mennyire gondolt? Abban az időben egy Rapide makulátlan állapotban körülbelül 2000 fontba került. A toptól ez a gép messze volt, igaz, nem is volt Rapide. Hanem egy Black Shadow, mégpedig igazi különlegesség, amint ezt a forgalmi engedélyben lévő szám - JRO 102 - is tükrözi. Az a motorkerékpár, amely oly észrevehetetlenül állt egész hátul a műhelyben, nem volt más, mint a legeslegelső Vincent Black Shadow. Bob nyelt egy nagyot, és felajánlott 2300 fontot. Az eladó hat hétig gondolkodott az ajánlaton, aztán Bob Culver elvihette a Vincentet.

Az első Shadow abszolút útrakész állapotban volt, így a tulajdonos pár hónapig motorozgatott vele, mielőtt elhatározta, hogy nagyjavítja a motort. A tanknak sürgősen új fényezésre volt szüksége, egyébként Bob a gépet eredeti állapotban hagyta. "Nem Concours-győztest akartam - nevet -, hanem egy motorkerékpárt, amellyel mindig és mindenhová elutazhatok." És most közeledik az a pillanat, amelyben motorozhatok a Vincent-ikonnal. Mindenhová ugyan nem, de Bob egy kiadós tesztutat engedélyez számomra.

Csak semmi gyávaság, a kéken lefutó könyökök elárulják, hogy a tulajdonos is szívesen és bőven kihasználja Black Shadow-ja teljesítményét. A nagy V2-es nem éppen könnyen rúgható be, amiből világosan látszik, hogy a sűrítés több mint a szériakivitel 6,8:1. A bal oldalon levő benzincsapot nyitni, a levegőszelepeket zárni, és az elülső karburátort elárasztani. Most a lábtartókat lecsapni, gáztolattyút felhúzni, és a motort párszor kihúzott dekompresszorkarral átforgatni, aztán kemény nyomással letaposni a kasza alakú berúgókart, s a "JRO" már dörmög is.

A komplikált Vincent-kuplungok alkalomadtán igazán mérgesnek számítanak, de ez itt tökéletes, és világosan érzem, ahogy a szervorásegítés hat. Mihelyt végre előttem van egy darabnyi nyílt utca, határozottan megcsavarom a gázmarkolatot, mindezt a kipufogócsőből áradó kellemes morgás festi alá. Az 50 fokosV2-es rendhagyó lüktetése alacsony fordulatszámon is határozottan adja le a teljesítményt, majd finoman növelem a tempót, és mielőtt észbe kapok, máris meg nem engedett sebességgel robogok keresztül a tájon. Pár buckán áthaladva a hátsó kerék rugózása is felhívja magára a figyelmet - túl keménynek bizonyul az én hatvanhárom kilóm számára. A Vincent B és C szériáinál a háromszög lengővilla egyik oldalon a motorházban forog, a másik oldalon egy felcsavarozott, kovácsolt csapágytartóban. Két rugó bújik meg az ülés alatt, és egy lengéscsillapító kontrollálja a hátsó kereket.

Briliáns jellegzetesség, hogy mindkét oldalon van oldaltámasz, ily módon nem baj, ha a talaj a jobb vagy a bal oldalon erősen lejt, az egyik mindig használható. Egy, a mágnesfedél alatt lévő állítócsavar kioldása után mindkét sztender egyidejűleg kicsapódik - így lesz az első kerék kiszerelése gyerekjáték. A fekete gép másik végénél is barátságos a helyzet: bár egy kis erőfeszítésbe kerül, hogy a Vincentet a főállványra húzzuk, de aztán a hátsó kerék tengelyét és az alsó sárvédőfelet szerszám nélkül oldhatjuk. Csak a lánc zárjának nyitásához van szükségünk fogóra.

A gázmarkolat nem valami könnyen jár, de érdemes keményen megcsavarni. Hihetetlen, ahogy az óriási, 150 mérföldig mérő kilométeróra együtt leng fel és le a Brampton trapézvillával, miközben a mutató a 90-es határjelzés (145 km/h) fölé gyorsul. Teljesen könnyedén gurul a Vincent 130 km/h-val, de éppúgy panasz nélkül viseli a 30-as tempót is - a legmagasabb sebességfokozatban is. A kanyargós országúton többnyire harmadikban motorozom, a jobb csukló legkisebb mozgása elegendő, hogy a megelőzendő autók mögül katapultáljak. Annak ellenére, hogy több mint 50 év van a Vincent háta mögött, van benne elég gőz a mindennapi közlekedés biztonságos túléléséhez. Nem csoda, hogy a teljesen szériakivitelű Vincent V2-esek is, alig hogy kicsomagolták őket, hajdan az egész világon nemzeti gyorsasági rekordokat állítottak fel.

1955-ben egy tuningolt verzió 291 km/h-ra srófolta a világrekordot, egy oldalkocsis pedig egészen 267 km/h-ig nyomult előre - ez szintén világrekord volt. Gondolatban én is már a Sóstó (medrében) száguldok tova (tudják: a híres kép a fürdőnadrágos Rollie Freeről), s erőszakot kell tennem magamon, hogy ismét a közlekedésre koncentráljak.
Kemény kanyarok előtt is elegendő legtöbbször, ha a gázt elveszem, de amikor nagyon kell, akár négy horgonyt is kivethetek. Igen, jól olvasták, a Vincentnek mindkét kerekén két, egymástól független dobfék van, és ezeknek a hatása túltesz minden várakozáson. Ritka élmény egy ilyen öreg gépnél!

Amikor visszaviszem Bobnak az ékszerét, nincs sok szóra szükség, széles vigyorom elárul. Mit is mondhatnék? Természetesen a legelső Black Shadow rendkívüli gép. Világos, nem tökéletes, de hát melyik motor az? Viszont igazi egyéniség. Remek mérnökök guruló gondolata, akik egyszerűen a világ leggyorsabb motorját akarták kerékre állítani. Könyvelők és komputerek segítsége nélkül...

(Veterán Autó és Motor)