Konfliktuskezelő tréninggel készülnek a lopós autókra

Nem indulnak el idén a szabálytalan kocsikat elszállító lopós autók Budapesten. A késlekedés mögött egy 70 millió forintos tartozás állhat, amit a Fővárosi Közterület-felügyelet és a Parking Kft. a napokban rendez, hogy aztán lendületet vegyenek az előkészületek. A Parking máris pénzért lobbizik, a felügyeletnél elkészült egy titkolt tanulmány a szabálytalankodók begyűjtéséről, néhány hét múlva pedig konfliktuskezelő tréningre küldik a rendszer leendő működtetőit.

Forrás: MTI

Járművonszolás helyett emelést, rendőr helyett közterület-felügyelőt ígérnek. A jogszabály hatályos, de csak jövőre állnak munkába a lopós autók


"Idén biztosan nem indul el" - közölte Szabó Mihály, a Fővárosi Közterület-felügyelet igazgatója a lopós autók budapesti visszatérésével kapcsolatban. "Még hónapok kellenek hozzá" - nyilatkozott hasonlóan Volly György, a fővárosi önkormányzat tulajdonában álló Parking Kft. szóvivője. A szabálytalan helyen parkoló autók elszállítását működtető, és 2003-ig létezett rendszer finomított változatának újraélesztésén dolgozó két szervezet képviselői a nyáron még másként nyilatkoztak, akkor november elejére valószínűsítették az egykor rettegett sárga trélerek utódainak megjelenését Budapesten.

Pedig a szükséges törvényi hátteret megkapták a szervezők. A fővárosi önkormányzat az alkalmanként a mentőket vagy éppen a tömegközlekedést akadályozó, sokkal gyakrabban a mozgáskorlátozottak helyére beálló autósok között akar rendet tenni, e szerint változtatta meg az országgyűlés a közterület-felügyeletről szóló 1999-es törvényt, amely október 1-jétől hatályos. Ennek legfontosabb eleme, hogy a Fővárosi Közterület-felügyelet immár saját jogon, a saját embereivel elszállítathatja a szabálytalanul parkoló autókat.

A közlekedési minisztérium által előkészített, és ígéretük szerint legkorábban decembertől hatályos KRESZ-módosítások is idomultak a változásokhoz: a rossz helyen parkoló járművek elszállítására jogosult szerveket soroló részbe új szereplőként bekerült a közterület-felügyelet is. Korábban csak rendőr jelenlétében lehetett elvinni a kocsikat, a törvénymódosítás, valamint a változó KRESZ viszont ezt már nem teszi szükségessé.

Csökken a kerékbilincselések száma

A szabálytalanul parkoló autók begyűjtésével párhuzamosan várhatóan csökken majd a most napi átlagban harminc kerékbilincselés Budapesten. Jelenleg ugyanis a közterület-felügyelők sok esetben a rossz helyen ott hagyott kocsikat büntetésből rögzítik, így viszont tovább maradnak tiltott helyen az autók. Ez változik meg majd a trélerek üzembe állításával.

Valószínűleg arra is lesz számos példa, amikor a bilincset és az elszállítást egymás után alkalmazzák majd ugyanannál az autónál: ha a lopós kocsik leterheltsége miatt éppen nem tud azonnal jönni egyik sem, akkor a közterületesek a tréler megérkezésig rögzítik a járművet.



Hetvenmilliós probléma

A törvény tehát a közterület-felügyeletet jelöli ki a feladat elvégzésére, ugyanakkor lehetőséget ad arra, hogy "a jármű elszállításához, továbbá az intézkedéssel érintett jármű tárolásához, őrzéséhez és értékesítéséhez - szerződés alapján - közreműködőt vehet igénybe". Erre a szerepre készül a Parking, amelynek szóvivője szerint az utóbbi időkben lelassultak az egyeztetések a közterület-felügyelettel. "Volt egy kis probléma közöttünk" - fogalmazott ezzel kapcsolatban Volly György.

Valójában nem is olyan kicsi, hiszen a kft. hetvenmillió forinttal tartozik jelenleg a felügyeletnek. A két fél korábban együttműködési megállapodást kötött, miszerint a Parking finanszírozza október 31-éig azt a felügyeleten belüli 32 fős csapatot, amely "Parking csoport" néven híresült el a sajtóban. Az egyedi egyenruhába öltöztetett, és kizárólag a behajtási hozzájárulásokkal foglalkozó közterület-felügyelők illetményét, ruházati és utazási költségtérítését, valamint az általuk használt technikát (autókat, mobiltelefonokat, számítógépeket) kellett volna a kft.-nek finanszíroznia. "Ezt csak részben tettük meg, ebből jött össze a tartozás" - ismerte el az [origo]-nak Gyarmati Zoltán, a Parking Kft. ügyvezető igazgatója.

FotA3: Tuba ZoltA!n [origo]

Kérékbilincs helyett elszállítanák a tilosban parkolókat. Igaz, a lopós kocsi kiérkezéséig rögzíthetik a járműveket


A cég likviditási problémáinak javasolt megoldására Gyarmati október 26-án elküldte a kft. felügyelőbizottságának aznapi határozatát Ferenczi Tiborhoz, a Főpolgármesteri Hivatal Vállalkozási és Vagyonkezelési Ügyosztályának vezetőjéhez. Ebben kezdeményezték, hogy a kft. 28 millió forintos törzstőkéjét emeljék 98 millióra, kértek továbbá 61 millió forint tagi kölcsönt is.

Miből vesznek 100 ezer eurós kocsikat?

Emellett azt írták, hogy "a felügyelőbizottság továbbra is kifejezetten felhívja a fővárosi önkormányzat mint egyszemélyes tulajdonos figyelmét arra, hogy a Parking Kft. likviditásának helyreállításához a 70 milliós törzstőkeemelés nem elegendő, javasolja az eredeti 200 millió forintos összeg megadásának újragondolását". Ez utóbbit nem kapták meg, de a 70 milliót és a 61 milliót igen. Gyarmati csütörtöki közlése szerint még nem jött meg a pénz, "nem őrölnek olyan gyorsan az állam fogaskerekei", de amint megérkezik, a 61 milliót fordítják majd az adósság kiegyenlítésére.

Amint azt korábban megírtuk, kezdetben 28 trélerrel indítanák a rendszert, aminek a lényege az lenne, hogy - elkerülendő a korábbi autókárokat és az ebből eredő kártérítési pereket - a lopós autók nem vonszolnák, hanem a platójukon szállítanák el a szabálytalankodókat. (A korábbi rendszer okozta bírósági eljárásokról és a leendő elképzelésekről bővebben keretes írásunkban olvashat.)

A lopós kocsik üzemeltetésére pályázó Parking vezetője szerint az lenne az ideális, ha az ő tulajdonukban lennének az autók a bérlés helyett, "azért, hogy átlátható legyen a rendszer, azért, hogy elkerüljük a centrumos történeteket". Gyarmati szerint ők az ilyen üzletek részleteit kötelesek nyilvánosságra hozni a honlapjukon, és ezt meg is fogják tenni. A kérdés csak az, hogy ha a 70 milliós törzstőkeemelés és a 61 milliós tagi kölcsön után is - mint írják - likviditási problémái vannak a cégnek, akkor miből vesznek majd autókat.

Forrás: MTI

Egyelőre nem tudni, mennyiért lehet majd kiváltani az elszállított autókat


Ráadásul a kinézett Iveco trélerek ára Volly György szerint "első hallásra ijesztő", darabonként 100 ezer euró, vagyis legalább 26-27 millió forint. Gyarmati szerint ehhez újabb törzstőkeemelésre van szükség, ennek részleteiről a Parking ügyvezetője csütörtök délután egyeztetett Ikvai-Szabó Imre főpolgármester-helyettessel. Ennek részleteiről Gyarmati nem akart beszélni, de szerinte meglesz a szükséges pénz.

Tanulmány és tréning

Miközben a Parking az autóvásárlás anyagi hátterét igyekszik a fővárosi önkormányzat segítségével megteremteni, a közterület-felügyelet a rendszer működtetésének részletein dolgozik, és a trélerekbe ültetendő embereit készíti a feladatra. Szabó Mihály főigazgató elmondta, hogy a napokban készült el "egy belső anyag, amely felméri az ember- és anyagi igényeket", majd hozzátette: "de erről még nem akarok nyilatkozni".

Szabó helyettese, Miklós István júliusban azt mondta, a felügyelet 260 embere csak  "alapszinten elég a jelenlegi feladatokhoz", emiatt idővel létszámbővítésre készülnek, a trélereket vezető sofőrök mellett dolgozó közterület-felügyelők pedig "speciális tréningen" vesznek majd részt. A főigazgató most úgy nyilatkozott, a létszámbővítés nem biztos, arról a közgyűlés dönthet, de a közterület-felügyelőket december elejétől konfliktuskezelő tréningre küldik, közülük kerülnek ki majd a trélereken dolgozók. "Ez egy eléggé rizikós terület, emiatt a legrutinosabb embereink lesznek azok, akik majd kulturáltan megoldják az elszállítást" - mondta a közterület-felügyelet főigazgatója.

Eladhatják az elhurcolt autókat

Egyszer már működött Budapesten a szabálytalankodó kocsik elszállítása, de a rendszer 2003-ban megbukott, mert a sárga trélerek számos autóban kárt okoztak szállítás közben. Bírósági perek indultak a szállítók ellen, de hogy pontosan mennyi kártérítést kellett kifizetni, az ma már kideríthetetlen. Az erre vonatkozó kérdésünkre a Budapesti Rendőr-főkapitányság korábban úgy válaszolt, hogy "az elszállításokkal kapcsolatos iratok - elévülés miatt - megsemmisítésre kerültek".

A probléma okozója a használt technika volt: a trélerek csak a járművek egyik felét emelték meg, így vonszolták keresztül a városon a szabálytalankodó kocsiját a telephelyig, amelyből nem kevés ide-oda csapódva megsérült, és kárt okozott más autókban is. Gyarmati Zoltán, a Parking Kft. ügyvezetője szerint a jövőben kizárólag olyan trélerek járnak majd a fővárosban, amelyek a platóra emelik a kocsikat. A trélerek hatásköre egyébként egész Budapestre kiterjed majd, de jellemzően a belső területeken találkozhatunk velük, hiszen a szűkösebb, sűrűbb forgalmú utcák miatt ott okozhatnak nagyobb problémát a figyelmetlenül hátrahagyott autók.

"Az elszállítás és a kerékbilincs alkalmazásának költsége a jármű üzembentartóját terheli" - szól a törvény, de hogy mennyibe kerül majd egy elszállított autó kiváltása, azt ma még nem tudni. Ami valószínűsíthető, hogy drágább lesz a ma 14 ezer 400 forintba kerülő kerékbilincselésnél.

Az elszállított kocsi rendszámát - a törvény szerint tájékoztatási célból - közölni kell az érintett önkormányzat honlapján. A jogszabály szerint, ha a levélben elküldött értesítés, valamint a nyilvánosságra hozatal ellenére nem jelentkezik a kocsi gazdája, vagy nem állapítható meg a kiléte, fél év után "értékesíthető vagy más módon hasznosítható" a jármű. Amennyiben ezt követően jelentkezik a tulajdonos, a törvény szerint jár neki az értékesítésből befolyt összeg, de csak a tárolás napi akár több ezer forintos díjával csökkentve.