2,8 literes Porsche

2013.08.13. 10:46

Nem, nem szedett újabb áldozatot a downsizing, szerencsére ilyen "kis" motorral továbbra sem kapható a Panamera, a modellfrissítés során viszont határozott lépéseket tettek a takarékosabb, píszíbb irányba. De vajon kinek jó ez?

Portugáliában próbálhattuk ki a felfrissített Panamerákat. A külső csak apróságokban változott, akárcsak a műszaki tartalomForrás: Porsche

A címben található valószínűtlenül kis számot a román újságíró kollégák Panamera S E-Hybrid tesztautójának a fedélzeti számítógépe jelezte ki, miután egy, a navigációba előre betáplált tesztútvonalon haladva szinte kizárólag elektromos üzemmódban tettek meg egy köztes etapot. Igen, az átlagfogyasztást jelezte ki az autó. Mi inkább vezettünk... Így lett 8 körüli szám ugyanez az érték. Impozáns teljesítmény, el kell ismerni, és érezhető volt a Porsche képviselőin, hogy ha rajtuk múlna, erről beszélnének a legtöbbet. Ebből is le lehet mérni, mennyit változott a világ. Elreptettek bennünket Európa túlsó felére Lisszabonba, szebbnél szebb, tengerpart mentén kanyargó szerpentinek és több mint 500 lóerős autók társaságába, és a hibrid Panamera fogyasztása volt az, ami a legérdekesebb mondandónak tűnt a negyedik modellévébe lépett Gran Turismo átdolgozása kapcsán. Nekik legalábbis. Engem egy csöppet jobban érdekelt, hogy lehetett-e még érdemben köszörülni valamit a Turbo menettulajdonságain, de erről később.

Előbb tudjuk le a kötelező kört a zöld sarokban. Eddig is létezett hibrid verzió a Panamerából, ez ugyan inkább vicc volt, mint reális alternatíva a takarékos autózáshoz, hiszen a 47 lóerős villanymotor, kombinálva a nikkeles akkumulátorral és annak 1,7 kWh tárolókapacitásával legfeljebb szépségtapaszként szolgálhatott a láthatóan nagy és környezeti erőforrásokkal nem éppen csínján bánó Porschén. Az amerikaiaknak ez is pont elég volt ahhoz, hogy megnyugodjon a lelkiismeretük, és elfogadottabbá tegyék a dekadenciát, a németek szokás szerint nem érték be ennyivel, ha már hibrid, csináljunk valami rendeset is, gondolták, és egyből plug-in, azaz tölthető verzióval, lényegesen nagyobb teljesítményű elektromos motorral és megnövelt kapacitású, 9,4 kWh, lítiumion-akkumulátorral tették érdekesebbé a fanatikusok által lesajnált öko-Porschét.

Ennél olcsóbban jelenleg nem lehet egy Porschét megtankolniForrás: Porsche

Az immáron 95 lóerős elektromos motor akár 135 km/h végsebességet tesz lehetővé tisztán elektromos üzemmódban, arról nincs adat, hogy ilyenkor mekkorára zsugorodik a hatótáv. Optimális esetben ez egyébként akár 36 kilométer is lehet, ami elővárosi ingázáshoz éppen elégséges. Azt továbbra sem értem, hogy miért kell ekkora autót venni, ha meg akarjuk menteni a Földet, de kezdetnek nem rossz ez így, világelső luxuskategóriás plug-in hibridnek lenni dicsőség. A menetteljesítmények természetesen nem hagynak kívánni valót maguk után, 416 lóerős rendszerteljesítménnyel két tonna fölötti súlyt is könnyedén lehet mozgatni, számokban ez 5,5 körüli százas sprintet és 270 km/h-s végsebességet jelent. A belső égésű motor egyébként az Auditól származik, jól ismert és kedvelt kompresszoros, háromliteres V6.

Érződik a hibriden az akkumulátorok pluszsúlya, nehézkesnek ugyan nem mondanám, de határozottan tompább, mint a másik két Panamera, amelyeket korábban kipróbálhattunk. Lisszaboni megérkezésünk egy rövid reggeli után azzal folytatódott, hogy a kezünkbe nyomták az S modell kulcsát. A belépő modell utáni szinten mélyreható változások történtek, 8 henger helyett 6 szolgálja a forszírozott előremenetelt, igaz, két turbó támogatásával, nem utolsósorban ezért könyvelhet el a leendő Panamera S vásárlója 20 lóerővel többet, mint eddig, azaz 400 helyett 420-at. A gyorsulás is javult, az eddigi 5 helyett 4,8 másodperc a sprint. A hanghatás természetesen más, 8 henger bugyborékolását nem lehet hangrezonátorokkal utánozni, ettől függetlenül a tesztautóba épített opcionális, kapcsolható, mélyebb, tolakodóbb, brutálisabb hangszín egészen elképesztő élményt nyújtott. Ha már ilyen autó vásárlásán gondolkodnék, előbb mondanék le bármi másról, mint erről az extráról. Érdemes kipróbálni, függővé tesz.

Az lejebb rakott rendszámról lehet a legkönnyebben felismerni az új PanamerákatForrás: Porsche

A hengerszámban sok választásom úgy sem lehet, kár a múltba révedve keseregni azon, hogy ide is betört a takarékossági mánia, mert jó ugyan a feltöltött hathengeres motor, a V8 érettebb, exkluzívabb, méltóságteljesebb és nem utolsósorban szerethetőbb volt, nem csupán az enyhe turbólyuk miatt, amelyet az új S verziónál tapasztalni lehet. Van egy titkos tipp a palettán, amit szerencsére nem töröltek a programból, és vegytisztán adja azt az érzést, ami kiveszett az S-ből, ez pedig a 4.8-as GTS, amely idéntől 10 lóerővel erősebben érkezik, 440 lóerőt teljesítve. Sajnos ilyen tesztautót nem bocsátottak rendelkezésünkre.

Van belőle dízel is

Ami még kimaradt, és érdekes lehetett volna, az a "fapados" 3.6-os, szintén tíz lóerővel erősebben, (310) és a dízel, ami nem változott ugyan, továbbra is az Auditól veszik a többek között az A6-osokból is ismert 250 lóerős háromliterest, de nagyon kíváncsi lettem volna, milyen átülni "melegváltásban" a kétszer olyan erős Turbóból a spórolós kivitelbe. Hamarosan várható egyébként a 300 lóerő fölötti öngyulladós megjelenése is.

Ami szerencsére nem maradt ki, az a hazaút napján némi helyezkedés után elkobzott csúcsváltozat, a Turbo. Itt is rátoltak 20 lóerőt az eddigi 500-ra, csak a biztonság kedvéért, hogy legyen miről beszélni. Természetesen a lefaragott egy tizedről se feledkezzünk meg, 4,1 másodperc alatt  megy a katapultálás az eddig 4,2 helyett. Végsebesség: 300 felett. A száraz tényeknél lényegesen érdekesebb az autó magabiztos és kifejezetten barátságos viselkedése. Az összkerékhajtásnak köszönhetően a tapadás folyamatos, a fékek a márka hagyományaihoz híven mindenfajta fáradásra rezisztensek. Órákig lehet nyüstölni a technikát, meg sem kottyan neki. Az S sem volt rossz móka, de utána a Turbo olyan, mintha konkrétan egy másik gyár másik termékét vezetné az ember, álomszerű, ideális viselkedést prezentál a Panamera, kellő aláfestő zenével.

Hiába lett erősebb az S változat, a két henger elvesztése miatt a nyolchengeres Turbo adja azt az élményt, amit egy ilyen autótól elvár az emberForrás: Porsche

Tudják, sok tízmillió forint átvételekor az emberben sok év után is van némi félsz, ami meggátolja abban, hogy maradéktalanul átadja magát a vezetési élménynek. Lehet, hogy a nap sütötte meg túlzottan a fejemet, de nem tudtam ellenállni a kísértésnek, a 200 kilométeres tesztút rám eső felénél lényegében folyamatosan a határon igyekeztem autózni, nem utolsósorban azért, mert egészen rövid idő kellett csak ahhoz, hogy otthonosan érezzem magam a Panamerában.

Megnövelt lábtér a kínai piac kedvéért

A korábbi kilenc helyet immáron tíz kivitelben kapható a Panamera, megjelent ugyanis az Executive névvel jelölt, hosszított tengelytávos kivitel, mely elsősorban Ázsiában keresi majd vevőit. A 15 centis hossznövekedésből 12 a hátsó lábtér növelésének jutott. A 4S és a Turbo verzióit lehet nyújtott verzióban kérni, tetemes felárral (egy közepes A3-as Audi kijönne abból a 8 millióból, amit elkérnek a kényelmesebb hátsó traktusért).

Ha nem találják a képek alapján, hogy mi változott a korábbiakhoz képest külsőre, ne féljenek, nem önökben van a hiba, a svábok marginális változtatásokkal tudták le a formai frissítő kúrát. Szokásos módon hozzányúltak a légbeömlőkhöz, változtattak a fényszórók formáján elöl. Egymás mellett kell látni a régi és az új "arcot" ahhoz, hogy érzékelhetővé váljanak a különbségek. A hátsónál is hasonló volt a forgatókönyv, eltérő lökhárító, nagyobb lámpák, talán az áthelyezett rendszám a legegyértelműbb jele annak, hogy 2013-as a Panamera, ami előttünk megy.

Az utastér kialakítása és az anyaghasználat parádés. A frissítés több extrát is hozott alapáron, de természetesen igen könnyen lehet elkölteni jó pár milliót utólagos extrákraForrás: Porsche

Némileg bőkezűbben szórta az extrákat a Porsche az alap-Panamerákba, ettől az évtől multikormány és elektromos csomagtérajtó nélkül egyik sem hagyja el a gyárat. Rendelhető viszont LED-technikás fényszóróval szerelt példány. Érdekesség továbbá, hogy kérésre okostelefonról is figyelhetünk autónkra, előre lehűthetjük az utasteret, ellenőrizhetjük, hogy valóban bezártuk-e, sőt, ha elfelejtenénk, hogy hol hagytuk autónkat, az sem probléma, a technika megoldja, elvezet bennünket a Porschénkhoz.

Az eladások zöme Európára és Kínára koncentrálódik, a két piac egyharmad-egyharmad arányban osztozik az eladásokból, az  USA egynegyedét viszi a termelésnek. Eddig 100 000 autónál is többet adtak már át boldog tulajdonosoknak, a Panamera piaci fogadtatása messze felülmúlta a várakozásokat, és természetesen továbbra is tartani szeretnék a tempót, amire meg is van minden esélyük, hiszen az idei első félévben 18 százalékkal többet rendeltek a nem éppen olcsó autóból. Az árak egyébként itthon a német eurós árakhoz vannak kötve, felesleges konkrét számokat megjegyezni, kerekítve gondoljanak arra, hogy a belépő szint valahol 27 millió körül van, és bőven 50 millió fölé is lehet kergetni, ha bőkezűen osztjuk magunknak a lóerőket és az extrákat.