A gyerekeknek hátul veszélyesebb az autó, mint elöl

gyerekülés
Vágólapra másolva!
Egy német felmérés arra hívta fel a figyelmet, hogy minden országban engedélyezni kellene a 14 év alatti gyerekek első ülésen utazását. Gyerekülésben és biztonsági övvel rögzítve.
Vágólapra másolva!

A KRESZ előírja, hogy csecsemőt babahordozóban lehet az első ülésen szállítani, menetiránynak háttal bekötve, kikapcsolt légzsák mellett. A gyerekeket azonban 150 centis testmagasság alatt csak a hátsó ülésre, előírásnak megfelelő gyerekülésbe szabad ültetni.

A német baleseti adatbázis, a GIDAS adatai szerint felül kellene vizsgálni ezt a szabályt, mert 50-60 km/h-s sebességnél történő ütközésnél hátul nagyobb sérüléseket szenvednek gyerekek és felnőttek egyaránt. Erre magyarázat, hogy a mai autókban elöl aktív övfeszítők és első légzsákok vannak, míg hátul mechanikusak az övfeszítők, és az első légzsák helyett csak egy vékonyan párnázott ülésre lehet számítani előrebukás esetén. Középen arra sem.

Hátul is jobb menetiránynak háttal Forrás: Maxi-Cosi

A szakértői vélemények jelenleg eltérnek azzal kapcsolatban, hogy mennyire biztonságos előre ültetni gyereket az autóban, így a szabályozás országonként eltér: például Németországban, Franciaországban gyerekülésben, bekötve elöl is utazhat gyerek, Magyarországon viszont nem.

A GIDAS példaként említette, hogy egy frontális ütközéses (60-60 km/h) közlekedési balesetben az elöl utazó szülők túlélték a balesetet, míg a hátul utazó három gyermek életét vesztette. Baleset-rekonstrukciós számítások eredményeként megállapították, hogy az elöl utazóknál kisebb terhelés mutatkozik. A fiatalok (14 év alatt) az első ülésen jobban védettek, mint a hátsó ülésen, ha előírt gyermekülést használnak és a biztonsági övet bekapcsolják. Az adatok alapján egyértelmű, hogy a gyerekek a gyerekülésben védettebbek, mintha csak övet használnának. A hátsó üléseken utazó felnőttek és gyerekek egy súlyos balesetnél (50 km/h-s sebesség felett) egyaránt súlyosabban sérülnek, mint az első ülésen ülők.