A karácsonyi időszakban általánossá vált az országban a sűrű köd, ami elsősorban éjjel, és lakott területen kívül nehezítette meg a közlekedők dolgát.

Általában ködben szeretünk a legkevésbé vezetni. A köd különösen a lakott területen kívüli útszakaszokon lehet veszélyes, ahol a páraréteg olykor átláthatatlan, és a vezető nem tudhatja, milyen akadályok, veszélyforrások jelennek meg előtte, különösen éjjel. Ezzel szemben lakott területen belül valamivel könnyebb a helyzet, mert a közvilágítás fénye részben áttöri a ködöt, de a sűrűbben haladó járművek által keltett légmozgás és egyéb körülmények miatt a láthatóság lényegesen jobb.

Forrás: Cultura Creative/Sean Martin

Ködben a többszörösére nő a balesetveszély, a tapasztalatok azt mutatják, hogy ilyenkor az anyagi káros és a könnyű sérüléses járműütközések, továbbá a gyalogos elütések száma növekszik meg, a halálos balesetek száma viszont csökkenést mutat. A legfontosabb, hogy a megengedett sebességhatárt ne lépjük túl, a köd sűrűségétől függően gyakran még a felső határ is eltúlzott lehet (utóbbit nevezzük relatív gyorshajtásnak).

A lassabb haladás mellett legfontosabb a követési távolság növelése. A szakértők azt tanácsolják, hogy a mindenkori követési távolság legalább akkora távolság legyen, mint amit az adott sebességgel a jármű két másodperc alatt megtesz. Ez 90 km/h-nál például 50 métert jelent. Ködben az olyan veszélyeket sem láthatjuk előre, mint például a jégbordák képződése, vagy a tapadási viszonyok egyéb okra visszavezethető megváltozása.

A köd olykor foltok formájában képződik, s az egyik ködfolt követheti a másikat. Általános magatartás, hogy az egyik ködfoltból kihaladva, a láthatósági feltételek hirtelen javulása esetén a járművezetők gyorsítanak, s a korábbiakhoz képest jelentősen nagyobb sebességgel haladnak. Ez különösen veszélyes lehet akkor, ha közben egy másik ködfoltba érkezik meg, mert a látótávolság hirtelen jelentősen lecsökken.

Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP/Verwendung weltweit, usage worldwide/Hinrich Bäsemann

Fokozott ködképződéssel lehet számolni folyók közelében, zárt völgyekben, erdős hegyi útszakaszokon, stb.. A ködös időben történő vezetés nagyon fárasztó, ezért idővel a reakcióképesség jelentősen csökken. A feszült figyelem miatt az emberi szem is elfárad, ezért nagyon fontos, hogy hosszabb utaknál tartsunk gyakrabban pihenőt.

Köd esetén használjunk ködfényszórót, ha nincs, akkor tompítottat. A távolsági fényszóró használata kifejezetten kerülendő, hiszen az erős fény a páraszemcsékről visszaverődve vakító, átláthatatlan fehér falat képez. A láthatóságunk érdekében a gépjármű valamennyi fényszóróját és irányjelzőjét tartsuk tisztán, de ügyeljünk a szélvédő tisztaságára is.

A belső pára megakadályozása érdekében kapcsoljuk be a légkondicionáló készüléket, a levegő áramlásának irányát a szélvédő felé terelve. A hátsó szélvédő páramentesítése is fontos. Ha pedig kiszállunk a járműből, lakott területen kívüli útszakaszokon mindig vegyük fel a fényvisszaverő mellényt!