Milyen vezetni?

Nem billeg vészesen, mégis kellemesen rugózik, és menet közben nagyon csendes isFotó: Polyák Attila - Origo

Nem csak a háromhengeres benzinmotor, hanem a kormánykerék, a kapcsolók, a menetirány előválasztó joystick, a digitális műszerfal és a központi érintőképernyő (a komplett menürendszerével) is a Volvo polcairól származik, amitől akár prémiumautóban is érezhetnénk magunkat, ha nem tartós, de rideg műanyagokkal burkoltak volna be mindent, bőrborítás még a kormányra sem jutott.

Szép grafikájú, digitális műszerfal néz szembe a munkáját végző sofőrrelFotó: Polyák Attila - Origo

Háromféle hajtás-üzemmód válaszható: Smartban amíg lehet, tisztán elektromosan megy a kocsi, aztán az akku lemerülése után beindítja a benzinest is. Az enyhe vibrációt és a távolból minimálisan beszűrődő motorhangot leszámítva nincs különbség ilyenkor a vezetési élményben, a villanymotor ilyenkor is 150 lóerőt és 250 Nm-t képes leadni, indulás után szinte azonnal, késlekedés nélkül. Választható még a zéró emissziós zónákra kitalált tisztán elektromos üzem (Pure), amelyben a végletekig kifacsarja az akkuját a LEVC. A harmadik üzemmódban (Range) későbbre tartalékolja az vezérlés az akkumulátor töltését, ezért végig jár a benzinmotor, ami akkor hasznos, ha a sofőr tudja, hogy később egy - Londonban nem ritka - zéró emissziós zónába fog behajtani.

Zsebkendőnyi helyen megfordul

Készpénzzel fizetni a Covid-biztos plexifalba vájt nyíláson át lehetFotó: Polyák Attila - Origo

Bár a 150 lóerő nem tud csodát tenni a maximális terheléssel 2,9 tonnát nyomó járművel, a városban megengedett sebességre viszonylag fürgén gyorsul fel a LEVC, de 100 km/h-ig már 13,2 másodpercre van szüksége. A végsebesség csak azért 130 km/h, mert a londoni előírások szerint nem lehet több. Menet közben igazi villanyautónak érződik a TX, a néma futás és az azonnal elérhető nyomatékmaximum pihentetővé teszi a vezetést, amihez a rossz utakat is rezzenéstelenül bíró futómű és a gondos zajszigetelés is hozzájárul. Három fokozatban állítható a fékenergia-visszatöltés, a legextrémebb állásában alig kell a fékpedálhoz érni, mert a gázról lelépve erőteljes lassulásba kezd az autó.

60 fokban fordulnak a féltengely nélküli első kerekek (a hajtás hátul van), egy átlagos SUv-nál ez csak 38 fok lenneFotó: Polyák Attila - Origo

Állítólag a londoni taxisok a zajos, pontatlan kormányzású, nyöszörgő karosszériájú régi TX4-es taxi után nagyra értékelték a LEVC TX csendességét, merev alumínium karosszériáját és pontos kormányzását. Ha már itt tartunk: természetesen az első kereket továbbra is rendkívüli mértékben el lehet fordítani, amivel a londoni előírások által megszabott 25 lábas fordulókört (7,6 méter padkák között, 8,45 m falak között) - a londoni Savoy Hotel belső körforgalmához ennyi szükséges - ez a batár is teljesíteni tudja. Csak összehasonlításképp: a LEVC TX-nél kereken 1 méterrel rövidebb Suzuki Swiftnek a megforduláshoz 9,6 méter átmérőjű körre van szüksége.

Árak és összegzés

Minden túlméretezettnek, rendkívül masszívnak érződik belül, a LEVC érzésre fel van készítve a másfél évtizedes taxizásra, vagy kicsivel még többre isFotó: Polyák Attila - Origo

Mivel az Icon elnevezésű alapfelszereltséggel is 29,25 millió forintba kerül a LEVC TX, a hazai importőrnél is tisztában vannak vele, hogy nem ez lesz a magyar taxisok első számú választása, ha autócserére kerül sor. Extrák vásárlásával ráadásul még ezt a magas alapárat is feljebb lehet tornászni, például a külső krómcsomag 226 ezer, a hatüléses kialakítás 250 ezer, az 50 kW-ot felvenni képes CHAdeMO villámtöltő csatlakozó (az alap CCS mellé) 219 ezer, a 22 kW-os AC töltési lehetőség 459 ezer, a luxus vezetőülés 343 ezer, a navigáció 404 ezer, a tolatókamera 190 ezer, a kivilágított taxi jelzés 43 ezer forintba kerül.

Nem csak a mozgásukban, hanem a látásukban korlátozott utasokra is gondoltak a LEVC tervezői, a hátsó ajtókba épített digitális klímapanel melletti használati utasítást ugyanis tapintással érzékelhető Braille-írással is kiírtákFotó: Polyák Attila - Origo

Tény, hogy gyakori töltéssel az üzemeltetési költségek viszont alacsony szinten tarthatók, bát a 100 km-es elektromos hatótáv elkerülhetetlenné teszi, hogy néha a benzinmotort is használja a sofőr munka közben, úgy pedig már nem takarékosabb egy dízelnél, sőt, egy Priusnál kétszer többet fogyaszt.

A hátul kialakított normál csomagtartó olyan kicsi, hogy a pótkeréken, a töltőkábeleken és a többi kiegészítőn kívül már csak apróságok férnek el benneFotó: Polyák Attila - Origo

A mindenhol hatalmas feltűnést keltő LEVC TX nálunk inkább marketingcélokra, és betegszállításra lehet alkalmas jármű, mint normál taxinak, de a forgalmazó bízik benne, hogy a nagy taxitársaságok azért vesznek majd néhányat belőle, hogy a hatfős csoportok, és a kerekesszékes utasok szállítását is kényelmesen és biztonságosan meg tudják oldani. Abban biztosak lehetnek, hogy az utasok elsőként ehhez az autóhoz mennek majd oda a droszton, hiszen ennél kényelmesebben csak vonaton lehet utazni.