Forradalmian új légzsák készül, nem is gondolná, honnan robbanna ki

Toyota fejtámlába épített légzsák
Vágólapra másolva!
Szó sincs megkésett április elsejei tréfáról, a Toyota valóban dolgozik az új rendszeren, és már be is jegyezték a kapcsolódó szabadalmakat. A fejlesztés egyértelműen az önvezető autó korszakára készül.
Vágólapra másolva!

Ahhoz, hogy egy légzsák optimálisan fejtse ki a hatását, aktiválása pillanatában a megfelelő pozícióban kell lennie a védeni kívánt testrésznek – ebben az esetben a fejnek. Ez a hagyományos gépkocsikban nem probléma, hiszen a kormánykerék és a vezető egymáshoz viszonyított helyzete adott. A közeljövőben azonban, az önvezető technológia fejlődésével már egyáltalán nem lesz magától értetődő, hogy a vezető a jelenleg megszokott testhelyzetben foglal helyet ülésében, sőt, autonóm üzemmódban a kormányoszlop sem lenne a szokásos helyén.

Az önvezető autókban már nem lesz a megszokott helyén Forrás: Toyota

A Toyota innovatív, fejtámaszba integrált rendszere ideális megoldást jelenthet erre, mert a támla fejhez viszonyított helyzete viszonylag állandó, így az ebből előugró légzsák kiemelkedően magas százalékban biztosíthat optimális védelmet.

Mivel az egység a védeni kívánt testrész mögött található, több fázisban felfúvódó légzsákot dolgoztak ki,

amely horog vagy bumeráng formájában öleli körül a fejet, a nyakat és a vállakat. Először a légzsák előrefelé tágul, majd az meghatározott pillanatban kinyílik egy szelep, amin keresztül a gáz tovább áramlik a második, hátrafelé mutató szegmensbe.

Lényegében körbeölelné a vezető fejét Forrás: Toyota

Ezzel párhuzamosan a két elem között és fölött egy harmadik párna is felfúvódik, amely felülről óvja a fejet. A szegmenseket szövethevederek kötik össze, megakadályozva túlnyúlásukat. A légzsák elsősorban átlósan elölről és oldalról érkező ütések ellen nyújt hatékony védelmet, de tulajdonképpen arra is alkalmas lehet (bár a Toyota kezdetben deklaráltan nem erre szánja), hogy a frontális, függöny és oldallégzsákokat egyszerre kiváltsa. Ugyanakkor a konstrukció hátránya, hogy nyitása több időt vesz igénybe a hagyományos, egyfázisú légzsákoknál.

Így fest felülnézetben a szabadalmi vázlatokon Forrás: Toyota

Emiatt minden eddiginél gyorsabban kell reagálnia az ütközést érzékelő szenzorok jeleire – sőt, a Toyota mérnökei még ennél is messzebb mentek: a cég fejlett ütközési előrejelző technológiáit felhasználva

olyan vezérlést fejlesztettek a légzsákhoz, amely már a balesetet megelőző századmásodpercekben képes elindítani a légzsák nyitását.

A japán gyártó nem jelölte ki az innovatív technológia piaci bevezetésének idejét – voltaképpen még az sem kizárt, hogy a rendszer soha nem lép túl a koncepció fázisán. Árulkodó viszont, hogy már bejegyezték az összes kapcsolódó szabadalmat, így idővel megjelenhet a vezetőt magához ölelő légzsák.