Alig javult a magyar újautó-piac helyzete

Vágólapra másolva!
Az első kilenc hónapban összesítve 16 százalékkal több autó került forgalomba, mint a tavalyi év azonos időszakában, de bizakodásra nincs sok ok, mert a vásárlóknak csak a negyede magánszemély, és a növekedés négyötöde a reexportból származik.
Vágólapra másolva!

Forrás: Skoda

A JATO Dynamics legfrissebb szeptemberi összesítése szerint 2012. szeptember hónapban összesen 3539 új személygépkocsi, valamint 832 darab 3,5 tonna összsúlyt meg nem haladó kishaszonjármű került forgalomba. Az első kilenc hónapban összesen 39 599 új személyautó és 8077 új kishaszonjármű került a magyar utakra.

A személygépjárművek esetén ez a forgalomba helyezési mennyiség a tavaly szeptemberi számokkal nagyságrendileg megegyezik. Az első kilenc hónapban összesítve 16 százalékkal több autó került forgalomba, mint a tavalyi év azonos időszakában. A kishaszongépjárművek esetén az előző év azonos időszakát tekintve 12 százalékos csökkenés történt, az első kilenc hónap számai 6 százalékkal mutatnak túl a tavalyi azonos időszakon.

Szeptemberben a legsikeresebb autómárka (személyautó és összes haszongépjármű) a Ford volt, havi 555 darabszámmal, az első kilenc hónap viszonylatában is a Ford került ki győztesen.

Modell szinten a legtöbb a kifutó modellnek számító Skoda Octaviából kelt el szeptemberben (190 darab), az első 9 hónapi modellranglistát viszont még mindig az Opel Astra vezeti 2371 darabos eladással.

A jelenlegi piaci jellegzetesség, hogy az új autó forgalomba helyezések többsége, 75 százaléka céges, a magáneladások a piac 25 százalékát teszik csak ki. Vannak azonban olyan márkák is, ahol az eladások közel 100 százalékát teszik ki a céges ügyletek.

A céges-magán eladások megoszlása a következőképpen alakult a 10 legeredményesebb márka esetében szeptemberben:

Top 10

Szeptember

Cég

Magánszemély

FORD

555

86%

14%

VOLKSWAGEN

541

80%

20%

OPEL

431

64%

36%

SKODA

368

87%

13%

FIAT

289

89%

11%

SUZUKI

286

36%

64%

TOYOTA

253

66%

34%

RENAULT

244

84%

16%

NISSAN

209

82%

18%

CITROEN

159

94%

6%

Bár a mostani, növekvő trend bizakodásra ad okot, ne feledjük, hogy ezek a számok messze elmaradnak a válság előtti forgalomba helyezési mennyiségektől, valamint az üzletág sikeres működéséhez szükséges optimális darabszámoktól.

Tovább torzítja a jelenlegi piaci összképet az újra megnövekedett reexport jelenség (amikor a Magyarországon vásárolt autót azonnal külföldre viszik), amelynek pontos nagyságrendjét jelenleg nehéz meghatározni, de az iparág szakemberei szerint az idén tapasztalható piaci növekedés mintegy 80 százalékát ezen ügyletek teszik ki, tehát effektív növekedésről nem beszélhetünk.

Összehasonlítás végett a válság előtti 2008-as év szeptemberi eredménye a 2012-es azonos időszakának 342 százaléka volt, tehát 15 166 személyautó és haszongépjármű talált gazdára. A 2004-es, csúcstartó évben pedig a szeptember 17 040 gépjárművel büszkélkedhetett, az első kilenc hónapban pedig 167 581 darab kelt el, ezen időszakhoz képest a csökkenés több mint 70 százalék.