Ritkán fordul elő, hogy egy filmfesztivált vagy díjkiosztót követően az egyszeri filmkritikus azzal a megnyugvással kopoghatja a számítógép billentyűzetén a beszámolóját, hogy az általa is legjobbnak ítélt alkotásokat díjazta a zsűri. Most pontosan ez a ritka eset áll fenn.
Az [origo] filmklub csapata elégedetten nyújtózkodva állt fel a moziszékekből az után a maratoni filmbefogadás után, melyet a Filmszemle jelentett számunkra. Láttunk sokféle alkotást, jobbakat és kevésbé jókat, kommerszeket és művészi igénnyel készülteket. Írtunk róluk külön-külön, úgyhogy most összegző elemzésre nem is vállalkozunk, csak a megkerülhetetlenre térünk ki: ami azonnal kiugrott kellemes élményeink közül is, az Hajdu Szabolcs és Pálfi György filmje volt. A Macerás ügyek-ben és a Hukklé-ban rejlő ígéretet - hogy két tehetséges rendező izgalmas pályájának indulását látjuk - a Fehér tenyér és a Taxidermia teljes mértékben beváltotta. Mindkettőről azzal az örömmel távoztunk, hogy bebizonyosodott, van (legalább) két olyan ifjú rendezői tehetség az országban, akikben a tökéletes szakmai hozzáértés és olyan egyéni látásmód találkozik, amely még sokat fog adni nekünk, nézőknek. Érdekes egybeesés volt, hogy mindkét, amúgy nagyon különböző film végső soron az emberi testről szólt, annak korlátairól és határtalanságáról.
A nemzetközi játékfilmes zsűri tagjainak is hasonló élményei lehettek, mert a 37. Magyar Filmszemle fődíját Pálfi György filmjének, a Taxidermiá-nak ítélték, a legjobb rendezés díját pedig Hajdu Szabolcs kapta a Fehér tenyér-ért.
A legjobb női alakítás díját Tóth Orsinak ítélték a Johanna (rendező: Mundruczó Kornél) és az Egyetleneim (rendező: Nemes Gyula) című filmekben nyújtott alakításáért. A drogfüggő, szex segítségével gyógyító Johannát aligha fogják elfelejteni, akik látták a filmet; Tóth Orsi szinte transzcendens régiókba emelte a figurát.
A legjobb férfi alakítás díját Csányi Sándor kapta a Csak szex és más semmi című filmben Tamás, a vagány színész megformálásáért. Nem meglepő az elismerés: Csányi és Schell Judit párosának sikerült abszolút hihető erotikus töltést generálnia a vásznon, miközben Tamás figurája szerethető és vicces is maradt.
Tóth Orsi a Johanná-ban | Csányi Sándor a Csak szex...-ben |
A 37. Magyar Filmszemle további nyertesei a játékfilmek kategóriájában:
Rendezői látvány-díj:
Szemző Tibor, Az élet vendége - Csoma-legendárium
Operatőri díj: (megosztva)
Nagy András, Johanna, Fehér tenyér
Máthé Tibor, Vadászat angolokra
Elsőfilmes rendezői, Simó Sándor-díj:
Kocsis Ágnes, Friss levegő
Forgatókönyvírói díj:
Goda Krisztina, Heller Gábor, Divinyi Réka, Csak szex és más semmi
Legjobb női epizódszerep:
Stanczel Adél, Taxidermia
Legjobb férfi epizódszerep:
Czene Csaba, Taxidermia, Miraq
Produceri díj:
Angelusz Iván, Kovács Gábor, Pataki Ágnes, Reich Péter, Fehér tenyér
Legjobb eredeti filmzene díj:
Tallér Zsófia, Johanna
Látványtervezői díj:
Asztalos Adrien (díszlet, látvány), Szőlőssi Géza (látvány, ötletek), Patkós Júlia (jelmez), Haide Hildegard (maszk), Pohárnok Iván (speciális maszk), Taxidermia
Arany olló díj (vágás):
Politzer Péter, Fehér tenyér
Aranymikrofon díj (hangmérnöki munka):
Zányi Tamás, Az élet vendége - Csoma-legendárium
+++
Mi nem érjük be a szemle játékfilmes zsűrije által kiosztott díjakkal; a filmek megtekintése után szükségesnek ítéltük, hogy néhány saját díjazási kategóriát is létrehozzunk, amelyekben ezzennel kihirdetjük az általunk legjobbnak ítélt alkotókat, szereplőket és történéseket:
Legszebb abroncsszoknya: Stammbuch (jelmez: Nagy Fruzsina)
Legjobb autóstop: Friss levegő
Legszebb csillag az égen: Taxidermia
Legjobb zene: Szemző Tibor (Az élet vendége - Csoma legendárium)
Legjobb amatőrszínész: Hegyi Izabella (Friss levegő) és Orion Radies (Fehér tenyér)
Legblazírtabb főhős: Márk az időviharban (Miraq - Kolovratnik Krisztián)
Legszebb operatőr: Pohárnok Gergely
Legjobb imidzsű rendező: Szemző Tibor
Legalázatosabb színész: Máté Gábor (Taxidermia)
A szemle Méhes Mariettája: Tóth Orsi (Johanna, Egyetleneim)
A szemle nagy zabálása: Evőverseny a Taxidermiá-ban
Az [origo] filmklub kritikusainak véleményét az alábbiakban velősen, csillagozással is összefoglaljuk. Értelemszerűen a "*" gyatra, unalmas, elbaltázott filmes kísérletet jelöl, a "*****" hiperszuper, lenyűgöző, földhözvágó alkotást, a többi meg a kettő közt helyezkedik el valahol. Az X-ek jelölik az illető kritikus által nem megtekintett filmeket.
o | Bujdosó Bori | Gyárfás Dóra | dr. Igó | Mesterházy Lili |
Csak szex és más semmi | *** | ***** | X | *** |
Csoma legendárium | X | **** | X | *** |
X | * | X | X | |
Egyetleneim | X | **** | ** | X |
***** | ***** | ***** | X | |
X | ** | X | X | |
X | X | X | ***** | |
** | ** | X | X | |
A herceg haladéka | X | ** | X | X |
Az igazi Mikulás | X | X | X | X |
**** | X | *** | *** | |
Lopott képek | X | X | X | X |
X | **** | X | *** | |
X | ** | X | * | |
Randevú | *** | X | X | X |
Rokonok | X | *** | X | X |
Stammbuch | X | X | X | *** |
Szőke kóla | X | X | X | ** |
Sztornó | X | *** | X | X |
Taxidermia | ***** | ***** | ***** | **** |
Tibor vagyok, de hódítani akarok! | X | *** | * | X |
Üvegtigris 2 | X | ** | X | ** |
X | X | X | ** |
Bujdosó Bori